Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gullholmarn

Det här med dieseltillsatser

Rekommendera Poster

Hej på er.
Igår svängde jag in på sjömacken och och gjorde säsongen första tankning, inte för att det egentligen behövdes men för att jag hade sjöabstinens.
Gamla ägaren hällde alltid i en skvätt tvåtaktsolja för att smörja pumpen ( vi pratar om en gammal Sabb) och tillsats för att undvika algbeväxtning.

Han hade varit med om det när han tankade miljödiesel från en vanlig bilmack.
I sjömacken tankar jag RME-fri diesel. Är då tillsatsen helt menlös? (http://www.starbrite.com/item/star-tron-diesel-additive).
Eller kan jag glatt tanka diesel med förnybar råvara och då köra i tillsatsen och inte alls vara orolig för att det börjar växa i tanken?

Som ett litet tilägg har jag haft båten i sjön sedan 26 april och varit ute på 6-7 turer och fick knött i 15 liter diesel.
Dvs har jag inget stort utbyte av soppa i tanken....

Ha det gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Hej på er.
Igår svängde jag in på sjömacken och och gjorde säsongen första tankning, inte för att det egentligen behövdes men för att jag hade sjöabstinens.
Gamla ägaren hällde alltid i en skvätt tvåtaktsolja för att smörja pumpen ( vi pratar om en gammal Sabb) och tillsats för att undvika algbeväxtning.

Han hade varit med om det när han tankade miljödiesel från en vanlig bilmack.
I sjömacken tankar jag RME-fri diesel. Är då tillsatsen helt menlös? (http://www.starbrite.com/item/star-tron-diesel-additive).
Eller kan jag glatt tanka diesel med förnybar råvara och då köra i tillsatsen och inte alls vara orolig för att det börjar växa i tanken?

Som ett litet tilägg har jag haft båten i sjön sedan 26 april och varit ute på 6-7 turer och fick knött i 15 liter diesel.
Dvs har jag inget stort utbyte av soppa i tanken....

Ha det gott!

Aldrig aldrig RME diesel i en båt, det är att be om trubbel. Skulle du köra yrkesmässigt med konstant bränsleåtgång så skulle det vara en sak, men i en båt som körs sporadiskt är det att be om problem.  Detsamma gäller landmaskiner som inte körs mer eller mindre konstant. Åtskilliga bränsletankar och pumpar som blivit fullständigt sönderkorroderade av RME som blivit frätande ser jag i stort sett hela tiden. Insprutningspumpar som kärvar pga RME i motorer som står still ibland har jag arbete med i stort sett dagligen.

Med den gamla hederliga motor du har så rekommenderar jag helt blank diesel med en skvätt olja i, och rengöra tanken ibland från eventuellt vatten och bakterietillväxt. Med blank diesel utan något vatten i blir det inga bakterier i tanken alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade hållit mig till sjödiesel i ditt fall när det gäller så lite och du inte förbrukar den snabbt.

 

edit:2a på bollen:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rubenjames:

Aldrig aldrig RME diesel i en båt, det är att be om trubbel. Skulle du köra yrkesmässigt med konstant bränsleåtgång så skulle det vara en sak, men i en båt som körs sporadiskt är det att be om problem.  Detsamma gäller landmaskiner som inte körs mer eller mindre konstant. Åtskilliga bränsletankar och pumpar som blivit fullständigt sönderkorroderade av RME som blivit frätande ser jag i stort sett hela tiden. Insprutningspumpar som kärvar pga RME i motorer som står still ibland har jag arbete med i stort sett dagligen.

Med den gamla hederliga motor du har så rekommenderar jag helt blank diesel med en skvätt olja i, och rengöra tanken ibland från eventuellt vatten och bakterietillväxt. Med blank diesel utan något vatten i blir det inga bakterier i tanken alls. 

Tack för svaret, igår hällde jag i det sista av dieseltillsatsen och funderade då på om det är någon ide att köpa en ny, kostnaden spelar ingen roll men fyller det ingen funktion känns det ju onödigt.
Det var så min fundering på riktigt tog fart.
Men problem med sånt vill jag ju definitivt inte ha...

Med min tank är det faktiskt så fiffigt att jag har en liten kran i lågpunkten där jag kan tappa av vatten som eventuellt står i tanken, vilket jag gör några gånger per säsong när den legat stilla ett tag:)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktsolja för insprutningspumpen kan inte vara fel. Jag har använt det i min MD 6 i 20 år. Om det har hjälpt vet jag inte? men fel på pumpen hade jag aldrig.3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vega1959:

Tvåtaktsolja för insprutningspumpen kan inte vara fel. Jag har använt det i min MD 6 i 20 år. Om det har hjälpt vet jag inte? men fel på pumpen hade jag aldrig.3

Det finns många åsikter huruvida olja i dieseln är bra eller dåligt. Min erfarenhet som mekaniker av dieselfordon och motorrenoverare sedan 30 år är att det är bra för ÄLDRE dieselmotorer med MEKANISKA insprutningspumpar. Moderna dieslar med Commonrailinsprutning ska INTE ha något smörjmedel i dieseloljan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Rubenjames:

Min erfarenhet som mekaniker av dieselfordon och motorrenoverare sedan 30 år är att det är bra för ÄLDRE dieselmotorer med MEKANISKA insprutningspumpar.

Det är vad de flesta mekaniker med lite erfarenhet säger. Jag har i alla fall inte hört någon säga emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar skvätta i en liter 2-taktsolja nu och då i min Mercedes diesel från 90-talet, och har gjort det i äldre dieslar också, de går tystare då. Har inte kommit att tänka på att göra det i båten, men varför inte.
Observera att detta är gamla motorer med mekaniska pumpar. Jag skulle inte hälla olja i bränslet till en common rail diesel

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi 2-taktsolja för utombordare eller vägmaskiner ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Bigfish68:

Pratar vi 2-taktsolja för utombordare eller vägmaskiner ?

Har ingen större betydelse,  själv har jag övergått till vanlig motorolja. Ett test jag gjorde i verkstaden med flera glasburkar innehållande lite olika dieselsorter och oljor gav för mig det överraskande resultatet av motoroljan blandade sig bättre med dieseln om det väl blev lite omrört från början.  2 takts oljan separerade sig lite grann efter en längre tid.  Därför häller jag i lite motorolja i gårdscisternen innan oljebolaget fyller den nuförtiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Rubenjames:

Har ingen större betydelse,  själv har jag övergått till vanlig motorolja.

Jag tror inte heller det har någon betydelse. Kan ju vara så att folk tror att tvåtaktsolja ryker mindre eftersom den är avsedd att förbrännas.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tror inte heller det har någon betydelse. Kan ju vara så att folk tror att tvåtaktsolja ryker mindre eftersom den är avsedd att förbrännas.

Det är en vanlig missuppfattning. En av mina bilar drar ca 0,7% olja men ryker ändå inte...

 

Skulle jag köra på longlifeintervall skulle jag få fylla typ 12 liter mellan bytena. Då kan man ju nöja sig med bara filterbyte istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...