Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
farn

biltemas gps-logg

Rekommendera Poster

Har kikat lite på gps-logg för en bruksbåt. Kan någon peka på svagheter med biltemas variant? https://www.biltema.se/bat/elutrustning/marina-matare/knopmatare-gps-2000037264 Utöver att km/h trängs på displayen, det känns onödigt - men 1,7x priset för att få samma sak utan km/h (wera:s motsv på seasea https://www.seasea.se/logg-0-30-85mm-gps-antenn) känns inte aktuellt här. Kommentarer om placering av antennen - var har ni satt den med gott resultat?

 

Instrumentet skulle sitta i skönheten i bilden, en grisslan. Förslag på annan gps-logg i samma prisklass emottages förstås också!

IMG_2447.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Billigast är att använda plottern; den visar ju hastighet om du vill. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Billigast är att använda plottern; den visar ju hastighet om du vill. 

Det är minsann till att tänka utanför boxen, det sitter ingen plotter i denna båt 😁. Det som syns ovanpå instrumentpanelen är en mkt gammal sumlogg ur funktion. Kanske det är en bättre idé att sätta en plotter ungefär där, men så åker vi upp i pris då. Jag vill ha ett instrument för hastighet som är fast monterat i båten. Tusen kronor för biltemas variant är inte dumt, men undrar nu om det kan finnas någon lösning med liten smidig plotter som inte blir så hiskeligt mycket dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plotter blir avsevärt mycket dyrare, i synnerhet om du vill ha sjökort i den.

Billigast är telefonen, finns bra appar som visar fart mm. Vill du att den ska fungera som plotter, ladda ner Navionics och köp sjökort för 4-500 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

En plotter blir avsevärt mycket dyrare, i synnerhet om du vill ha sjökort i den.

Billigast är telefonen, finns bra appar som visar fart mm. Vill du att den ska fungera som plotter, ladda ner Navionics och köp sjökort för 4-500 kr.

Surfade runt lite på nätet och det ser nog ut som att det inte går att komma ned så värst i pris nej. Trodde kanske att det skulle vara större utbud av gps-er med facila priser på Blocket, men icke.

 

Det där med att använda mobilen/paddan känns sådär. Jag och frun kör båten fram och tillbaks mellan fastland och ö och det verkar som det blir lite för pilligt. Det behövs  hållare för mobilen, och så har vi olika typer av mobil, och så skaffar någon en ny telefon, och behöver ny hållare, eller så lämnar man den hemma, eller så har den lågt batteri, och då borde jag montera uttag för laddning... nu låter jag säkert alldeles för negativ men allt sammantaget verkar det landa i ett fast instrument tror jag.

 

Får kanske bli Biltemas gps-logg ändå.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev farn:

Det som syns ovanpå instrumentpanelen är en mkt gammal sumlogg ur funktion

Har du icke fungerande utrustning i din båt? Varför då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Har du icke fungerande utrustning i din båt? Varför då?

Ja, varför då... 🤔 Den satt där när jag köpte båten, och givaren hade tydligen gått sönder vid en upptagning något/några år tidigare. Kikade lite efter reservdelar på nätet men det enda jag hittar är en tysk grossist som har ett reservhjul för 35 euro... + oklar frakt om jag ens kan köpa. Det tar ju lite emot särskilt som det är oklart om resten av givaren fortf fungerar...Har tänkt ta bort den, men den stör inte heller - visar bara noll hela tiden.. Det är en Silva 220.image.png.1009e58ad824349a45f20535295e42d1.png

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siva loggen är ganska bra, tror alla givare i 2000-serien fungerar. Har sett komplett logg begagnad för knappt 1000 kr. 

Men visst, en GPS logg är en enkel och smidig lösning om det är väldigt viktigt att ha koll på farten.

Fast jag hade nog satsat på en universalhållare och en laddkabel, billigare och en bra säkerhetsgrej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev farn:

givaren hade tydligen gått sönder

Hur vet du att givaren har gått sönder? Det kan ju vara ett kabelbrott mellan givaren och instrumentet. Har du kollat det (mätt kabeln)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en gammal Garmin 172c i Bustern. Funkar bra och går ofta att hitta runt en tusing på blocket.

 

Inte direkt det senaste osv, men hade nog hellre satsat på en sådan än en logg för samma pris. Installationen innefattar bara + och - så ingen skillnad där heller:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Hur vet du att givaren har gått sönder? Det kan ju vara ett kabelbrott mellan givaren och instrumentet. Har du kollat det (mätt kabeln)?

skovelhjulet är borta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

det verkar underlätta om man vet hur man söker 😂...tack @Peter_K Helt oklart varför den inte har kommit upp i mina sökningar. Tror det är läge att slå till, och hoppas att resten av givaren är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. jag försöker av princip reparera innan jag byter ut - men fy tusan för påslaget på det skovelhjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev farn:

Ja, varför då... 🤔 Den satt där när jag köpte båten, och givaren hade tydligen gått sönder vid en upptagning något/några år tidigare. Kikade lite efter reservdelar på nätet men det enda jag hittar är en tysk grossist som har ett reservhjul för 35 euro... + oklar frakt om jag ens kan köpa. Det tar ju lite emot särskilt som det är oklart om resten av givaren fortf fungerar...Har tänkt ta bort den, men den stör inte heller - visar bara noll hela tiden.. Det är en Silva 220.image.png.1009e58ad824349a45f20535295e42d1.png

 

 

 

 

 

36 minuter sedan skrev Peter_K:

 

Å det praktiska är att paddelhjulet kan monteras med båten i sjön.

 

Jag antar att du inte har kvar blindpluggen som kan sättas i hålet när du drar ut givaren. Det är inget stort problem. Vattentrycket är inte större än att du kan stoppa ner en wettex i hålet o sätta foten över under tiden du stoppar i paddelhjulet o fäster det med den medföljande sprinten. Det känns lite läskigt att vattnet sprutar första gången du lyfter ur givaren men det är enstaka liter som hinner komma in i båten. (Lämna absolut inte båten utan att ha satt i logg-givaren igen...)

 

Var petnoga med att låsningen (den krokiga ståltrådslåsningen) kommer ner i sina låshål och drycks ner över logg-genomföringen så att givaren inte kan poppa upp igen.Pyttelite bottenfärg på padddeln hindrar tulpaner om du ligger i saltsjön, den målas enklast före monteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev farn:

PS. jag försöker av princip reparera innan jag byter ut - men fy tusan för påslaget på det skovelhjulet.

Det är inte prylen som kostar, det är hanterings- o försäljningskostnaderna...

 

Jag har varit med om att "köpa" reservdelar gratis (i butik där jag aldrig satt min fot tidigare) med förklaringen att det kostar mer att ta betalt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev farn:

det verkar underlätta om man vet hur man söker 😂...tack @Peter_K Helt oklart varför den inte har kommit upp i mina sökningar. Tror det är läge att slå till, och hoppas att resten av givaren är ok.

OM loggen är OK, men paddelhjulet borta, så BORDE den visa lite streck på skärmen när du slår på den, dvs inte vara helt död. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

OM loggen är OK, men paddelhjulet borta, så BORDE den visa lite streck på skärmen när du slår på den, dvs inte vara helt död.  

 

Den visar 0.0 hela tiden. Jag tar det försiktigt positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få ett paddelhjul på öppet köp? Sätt i och snurra på hjulet så ser du om loggen reagerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins billigaste ekolod har GPS och visar fart.

Finns för under 1500.

Du kan göra egna enklare sjökort med den.

Du kan skapa rutter och waypoints men den här inget sjökort.

 

Finns säkert andra märken också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Kan du inte få ett paddelhjul på öppet köp? Sätt i och snurra på hjulet så ser du om loggen reagerar.

Om jag kommer ihåg rätt så sitter det en liten magnet eller möjligen en järnbit i paddelhjulet. Går nog att simulera....

1 timme sedan skrev FIATX19:

Garmins billigaste ekolod har GPS och visar fart.

Om man är intresserad av ekolod så finns LOWRANCE HOOK²-4X GPS BULLET för 1190kr

Fungerar som plotter men utan karta. Helt suverän pryl och absolut prisvärd.

Funderar på att köpa en till jollen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kalibrera min Silva 2200 på ett enkelt vis så jag tog med bil-gps:en (Garmin) och telefonen, körde en sväng i 5-6 knop och jämförde de tre. Telefonens hastighet hoppade för mycket, antagligen pga den låga farten då bristande exakthet i koordinaterna slog igenom. Bilens gps visade inga decimaler. Till slut blev det rätt bra i alla fall, undrar hur det är med bt gps. Tror Silvan är mer exakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Om jag kommer ihåg rätt så sitter det en liten magnet eller möjligen en järnbit i paddelhjulet. Går nog att simulera....

Fungerar säkert med en liten magnet, t.ex. den som sitter på en cykeleker för att ge impulser till cykeldatorn, borde vara samma princip.

När sedan displayen verkar ge upp och siffrorna blir svagare kan man byta yttersta skiktet mot motsvarande från t.ex. en kasserad laptop eller annan skärm, det gjorde jag och displayen blev som ny. Prova bara att vrida den så det blir rätt vinkel annars kan det bli negativ bild eller man måste luta huvudet 90 grader.

Min Silva började plötsligt visa 3-4 knop för mycket, kalibreringen funkade inte, reagerade fel på knapptryck, åldersförändringar? Lossade bakstycket och duschade den med bt multispray, gymnastiserade knapparna en stund och sen hoppade den igång, därav kalibreringen ovan.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Om jag kommer ihåg rätt så sitter det en liten magnet eller möjligen en järnbit i paddelhjulet. Går nog att simulera....

 

Enligt Hjertmans sida sitter det två magneter ini paddelhjulet.

  • Bredd över axel: 16.8mm
  • Bredd över paddlar: 16mm
  • Diameter: 32mm
  • Antal paddlar: 4st
  • Antal magneter: 2st
3 timmar sedan skrev trewq:

Telefonens hastighet hoppade för mycket, antagligen pga den låga farten då bristande exakthet i koordinaterna slog igenom.

 

Detta är ju en anledning att inte använda telefonen - för låg specificitet.

 

8 minuter sedan skrev Evgeny_V:

There are many different simple options.

 

Hm. Du länkade till en sida för en hastighetsmätare för land. Men i princip, ja det verkar ju finnas många alternativ.

 

Apropå öppet köp får vi se, frun har båten i veckan och jag kommer kanske ha tid att kika närmare på det i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev farn:

Detta är ju en anledning att inte använda telefonen - för låg specificitet.

 

Nu kan jag bara prata om iPhone men där är precisionen mycket god, minst lika bra som i en plotter. och betydligt bättre än en hand-GPS. Men det kan bero på vilken app man använder.

--

Jag fick en Silva logg som knappt fungerade. Öppnade, smörjde och putsade lite. Blev som ny och gick att sälja!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev bhemac:

Nu kan jag bara prata om iPhone men där är precisionen mycket god, minst lika bra som i en plotter. och betydligt bättre än en hand-GPS. Men det kan bero på vilken app man använder.

 

 

Hittade en inställning av uppdateringsintervall som var 10 sek, ska testa med 1 sek. Har aldrig märkt dålig precision vid navigering, segelbåtar går ju inte så fort, men för att beräkna hastigheten får det ju större betydelse.

Edit nä nu tänkte jag fel, det blir tvärtom. Ska i alla fall testa med 1 sek

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, idag var det väder och vattentemp för att inspektera och av laga den trasiga sumloggen. Den sitter behändigt nog inte i en skrovgenomföring utan på ett vinkeljärn på akterspegeln. Inte behändigt är att detta sitter under kassetten på akterspegeln som motorn är upphängd på. Man får dyka, men då kunde jag skruva ut loggen ut fästet, ta den upp på aktern och visst saknades paddelhjul och även säkerhetsbygel. Monterade nytt hjul med stift, snurrade fint som tusan. Bara dyka i och montera. Hade ingen bygel men tog ett buntband som provisorium (kommer självklart fixa bygel...snart). 

 

Loggen funkar nu fint, och som alla äkta hastighetsmätare tror jag den visar lite i överkant. Jämförde med iphone-gps och fick drygt 1 knop mer på loggen vid ca 15 knop. Loggen visar tydligen 4 sekunder-snitt och uppdaterar varje sekund.

 

tack @Peter_K för länken, du sparade mig  en tusing 👌

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-26 vid 14:38 skrev farn:

Det är minsann till att tänka utanför boxen, det sitter ingen plotter i denna båt 😁. Det som syns ovanpå instrumentpanelen är en mkt gammal sumlogg ur funktion. Kanske det är en bättre idé att sätta en plotter ungefär där, men så åker vi upp i pris då. Jag vill ha ett instrument för hastighet som är fast monterat i båten. Tusen kronor för biltemas variant är inte dumt, men undrar nu om det kan finnas någon lösning med liten smidig plotter som inte blir så hiskeligt mycket dyrare.

Ta telefon ladda hem appen Glad att.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...