Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
joelwiklund

Mycket tunggående Yamaha 50hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har en Yamaha 50hk fyrtaktare som igår helt  plötsligt fick för sig att börja gå oerhört "tungt". Den startar men går tungt och ojämnt samt dör vid minsta hastiga gaspådrag. Min begränsade motorkunskap säger att det känns som att den inte får bränsle som den ska. Samma sak hände en gång förra året. Då gjorde vi rent bränslefiltret och så var det det. Det har jag gjort två gånger samt att jag har bytt slang från tanken. Inget av detta har gjort varken från eller till. Börjar fundera på om det kan vara en smutsig förgasare? Har nån här nån idé?

Redigerad av joelwiklund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gammal bensin?

Oljenivå?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte gjort ren förgasaren nån gång i motorns liv så kan det vara en fördel att göra det i vilket fall som helst och sedan prova. Kan ju också vara att den inte får tillräckligt med syre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är detta så vanligt? Förgasare måste vara djävulens påfund. Jag köpte en fin båt som såldes (delvis) pga exakt detta problem. Så gjorde jag rent förgasarna 2, kanske 4 gånger, och brum brum. Verkar som att första tanken vid dessa problem bör vara att det har hamnat nåt skit i en av de minimala förgasar-kanalerna. Förutom att rengöra förgasarna är det väl att leta sig bakåt mot bränsletankarna.

 

I bästa fall funkar det med snabb-tricket att starta motorn och spreja in förgasar-rengöring i en i taget och sen täppa igen lufthålet med handen - har själv inte fått det att funka, men vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev farn:

Varför är detta så vanligt? Förgasare måste vara djävulens påfund. Jag köpte en fin båt som såldes (delvis) pga exakt detta problem. Så gjorde jag rent förgasarna 2, kanske 4 gånger, och brum brum. Verkar som att första tanken vid dessa problem bör vara att det har hamnat nåt skit i en av de minimala förgasar-kanalerna. Förutom att rengöra förgasarna är det väl att leta sig bakåt mot bränsletankarna.

 

I bästa fall funkar det med snabb-tricket att starta motorn och spreja in förgasar-rengöring i en i taget och sen täppa igen lufthålet med handen - har själv inte fått det att funka, men vem vet.

Man kan ju inte skylla på förgasaren för att man har skit i bränslet...däremot ställer vi orimliga krav på våra ibland 40-åriga motorer där det enda underhållet som vanligtvis görs är att byta växelhusolja. Gammal bensin står kvar i förgasaren varje år, sen blir man förvånad över att den blir igensatt. Skulle säga att de gamla förgasarmotorerna är mer driftsäkra än motsvarande moderna direktinsprutade. Hur tror du en direktinsprutad motor skulle funka efter 40 år utan service? Prova t.ex att meka med en direktinsprutad motor själv.

 

Däremot är ju 4-takt och direktinsprutade 2-taktare överlägsna ur miljösynpunkt, men att 2-takts förgasarmotorer skulle vara en dålig konstruktion köper jag inte. De allra flesta av den sorten lever ju fortfarande och de flesta byts ut av andra skäl (bränsleekonomi/miljö).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jocoi nu tror jag att du läste in extra allt i min kommentar, 40 år utan service? 😂 Jag är fascinerad över förgasare, både att och hur de fungerar. Har både en gammal utan och en nyare med direktinsprut, men även om den senare är mest driftsäker kan jag givetvis inte säga varför pga alla variabler.

 

Men alldeles oavsett service eller allmän noggrannhet hamnar det bös i förgasarna emellanåt. Och så är man där och plockar ned och rengör dem, ofta behövs kanske även avancerad ultraljudstvätt, för att få bort något litet skit som inte syns med blotta ögat i en ren pjäs. Och så ska det kanske skruvas in och ut olika skruvar exakt si och så mycket...m.m. Givet allt detta är jag absolut fascinerad över konstruktionen och att det överhuvudtaget funkar.

 

Men @joelwiklund du har inte gått i den klassiska fällan när man har reparerat/renoverat något, som t.ex. bränslefiltret, så funkar det sämre efteråt för att du missat någon packning eller råkat skada membranet eller så? Vet inte din meck-nivå, men det har jag iaf varit med om...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev farn:

@Jocoi nu tror jag att du läste in extra allt i min kommentar, 40 år utan service? 😂 Jag är fascinerad över förgasare, både att och hur de fungerar. Har både en gammal utan och en nyare med direktinsprut, men även om den senare är mest driftsäker kan jag givetvis inte säga varför pga alla variabler.

 

Nu syftade jag inte specifikt på ditt fall utan mer generellt. Det finns ju en hel del 80-tals utombordare som fortfarande är i drift och min erfarenhet är att de allra flesta gör minimalt med service (byter växelhusolja och eventuellt stift ibland) och ändå är merparten av felen bränslerelaterade (skulle man bara köra lite med alkylatbensin innan upptagning tror jag att de felen skulle minska drastiskt). Tror fortfarande inte att en modern direktinsprutad motor skulle överleva 40 år med samma omilda behandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...