Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Plutten61

min Johnson 40 hk är synnerligen svårstartad

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Johnson utombordare från 80-talet (tror jag i alla fall)

Den är extremt tjurig. Jag kan försöka med full choke, halv choke, ingen choke. Jag har som tur är ett bra batteri. Jag kan kämpa i kanske 5 minuter och det är stendött och sedan helt plötsligt så startar den och sedan funkar den som den ska med jämn gång och bra tomgång etc. Efter det så startar den direkt resten av dagen, när vi har varit ute kanske en halvtimme och fiskat lite eller så.

Jag har bytt tändstift, kollat anslutningar för bränslet, kollat gnistan (bra på båda stiften)

N behöver jag sakkunnighet🙄

MVH
Lasse

motor.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kör du ofta? Om inte så kan det vara så att bränslet går tillbaka pga att den har stått i solen för länge mellan körningarna och du måste pumpa. Är pumpmuffen mjuk eller hård när du har pumpat? Jag har en Johnson v8 med samma problem att bränslet går tillbaka efter en tid samt att där är det en säkerhetsventil som stänger till vid bränsle nånting så att den blir svårstartad när den har stått ett tag. Men varje gång jag skulle ut så startade jag upp den kvällen innan och då gick den igång på stört dagen efter. Det kanske inte hjälper dig?:)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det "elektrisk choke" på denna?

En sådan där man trycker in startnyckeln för att choka?

 

Om det är så, är du säker på att detta fungerar korrekt?

 

Jag hade en sådan konstruktion på en Johnson och den motorn bar sig åt exakt som du beskriver innan jag reparerade det. Efter rep. startade den alltid lätt.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en Johnson 30 hk, den kunde gissningsvis ha varit i samma ålderskategori. Choken på den var i stora drag en bensinpump, som sprutade in extra bensin i insuget, vevhuset ller förgasaren, jag minns inte exakt. Hursomhelst pumpade det mera om man drog ut den ett par gånger. Den var alltså inte kopplad till förgasaren med något stag eller så.

Försök få pumpat upp tillräckligt med bensin, tills pumpmuffen blir hård, om du inte gjort det. Det låter som om det kanske skulle vara som Pilletant säger.

 

PS.

Jag hade alldeles manuell choke, frampå motorn

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Gammal bensin?

Nej, bensinen är ny och jag har kört så mycket med motorn så den nya bensinen har flödat igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Dålig choke? 

Svårt att säga. Reglaget är ett OMC och vajrar och allting funkar som det ska och reglagen rör sig på motorn i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Kör du ofta? Om inte så kan det vara så att bränslet går tillbaka pga att den har stått i solen för länge mellan körningarna och du måste pumpa. Är pumpmuffen mjuk eller hård när du har pumpat? Jag har en Johnson v8 med samma problem att bränslet går tillbaka efter en tid samt att där är det en säkerhetsventil som stänger till vid bränsle nånting så att den blir svårstartad när den har stått ett tag. Men varje gång jag skulle ut så startade jag upp den kvällen innan och då gick den igång på stört dagen efter. Det kanske inte hjälper dig?:)

Nej, jag kör inte så ofta av det enkla skälet att den inte startar :)

När jag pumpat upp trycket med muffen så blir den ju hård i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Plutten61:

Jag kan kämpa i kanske 5 minuter och det är stendött och sedan helt plötsligt så startar den

Vad betyder "stendött"? Startmotorn går igång men inte ens ett litet host?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev farn:

Vad betyder "stendött"? Startmotorn går igång men inte ens ett litet host?

I princip utan ens ett litet host, ja.

Ock efter en lååång stund så börjar den hosta till men du släpper startmotorn direkt så att den inte kommer igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om motorer kunde tala och säga vad det gör ont nånstans. Hmm inom en snar framtid kanske?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Plutten61:

Nej, jag kör inte så ofta av det enkla skälet att den inte startar :)

När jag pumpat upp trycket med muffen så blir den ju hård i alla fall. 

Gör så här då starta upp den kvällen innan om du ska köra dagen efter och se om det funkar:). Då kommer du ju ut på sjön iallafall men kanske inte hem?:rolleyes:

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Pilletant447:

Tänk om motorer kunde tala och säga vad det gör ont nånstans. Hmm inom en snar framtid kanske?

Motorer talar inte, de uttrycker. Att tolka dessa uttryck kan alla riktiga bil/båtmekaniker.
De felsöker med syn, hörsel, känsla samt med instrument och manualer. Fungerar. Prova själv! 

 

Om du vill kan du jämföra med en veterinär. Hundar och katter uttrycker också ...

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Baxlaget:

Motorer talar inte, de uttrycker. Att tolka dessa uttryck kan alla riktiga bil/båtmekaniker.
De felsöker med syn, hörsel, känsla samt med instrument och manualer. Fungerar. Prova själv! 

 

Om du vill kan du jämföra med en veterinär. Hundar och katter uttrycker också ...

Ja jag är inte en riktig bil/båtmekaniker som du. Men syn, hörsel och känsla det har jag. Och manualer samt instrument det kan man ju alltid införskaffa.

 

Eller så lämnar man in motorn till en riktig bil/båtmekaniker istället, det fungerar, testa själv?

18 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om du vill kan du jämföra med en veterinär. Hundar och katter uttrycker också ...

Hundar och katter är inte materiella saker, utan levande djur det måste du väl ändå kunna se skillnad på eller hur?? Men pröva du och tro att det är samma, inte mig emot 😁hahaha

Redigerad av Pilletant447
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är soppabrist. Prova med lite startgas, inte mycket för gasen smörjer inte. Oljan som finns i vevhuset räcker för test.

Går den igång på startgas så har du felet på bränslesidan.

Som nämnts ovan, blåsan måste vara hård efter man pumpat och det ska nästan flöda över i förgasarna, sedan lite handgas och choke så brukar det hoppa igång.

Är inte soppasystemet tillräcklogt primat så går det inte, soppapumpen fungerar inte med stillastående motor inte ens när man kör på starten.

Chokens funktion bör du kunna kolla vad som händer på motorn/förgasarna när du trycker in nyckeln

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Pilletant447:

Ja jag är inte en riktig bil/båtmekaniker som du. Men syn, hörsel och känsla det har jag. Och manualer samt instrument det kan man ju alltid införskaffa.

Bra! Kommer du göra det då?

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Bra! Kommer du göra det då?

 Vi får väl se, undrens tid är ju inte förbi. Och det blir nog billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver hel/halv/ingen choke. Har du manuell choke? Eller menar du gasreglaget?

 

Hade precis samma fel på en 40 hk -97 (samma som på bilden) med primer. Sitter på motorns högra sida med en röd ventil som går att vrida. Min primer/magnet var kass, båten startade alltid på startgas och gick som en klocka efter det.

För att choka/prima trycks startnyckeln framåt någon/några sekunder. Upprepa inte för många gånger (typ tre-fyra) för sedan blir den tvärsur. Du kan lyssna på primern om den fungerar genom att att ta av kåpan och trycka fram nyckeln. Primern kan köras manuellt om man tex snördrar igång eländet genom att vrida det röda vredet. Du kan ju prova manuell mode också. Då vrider du vredet några sekunder och stänger igen.

 

Det den gör är att skicka in bensin efter spjällen i förgasarna.

 

Som nämnts ovan, startar den med startgas är ju felet avgränsat till bränslesidan.

 

Lycka till

IMG_1787.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att skilja på chokespjäll och primesystem...

 

Vad har denna motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte har hört av mej, men en semesterresa kom i vägen :)

Men nu har jag varit nere i hamnen och konstaterat att det nog är så att jag har elektrisk choke på min motor för när jag trycker in startnyckeln så klickar det till i motorn.

Jag tackar härmed alla som har engagerat er med er klokskap !

Men jag har nu upptäckt ett nytt problem som gör att den inte gå igång, men jag lägger upp en ny tråd om det.

MVH
Lasse

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Plutten61:

 

Men jag har nu upptäckt ett nytt problem som gör att den inte gå igång, men jag lägger upp en ny tråd om det.

 

Kan det då vara att det inte är nån motor i alls utan kan bli en fin sparbössa istället, fråga gylfen han vet.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väx upp Pillefjant! 

 

Trådis borde kolla så du inte har någon liten spricka i bränsleledning, från tank till förgasare. Tjuvluft är inte bra. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev 535GT:

Trådis borde kolla så du inte har någon liten spricka i bränsleledning, från tank till förgasare. Tjuvluft är inte bra. 

Om bränsleledningen läcker eller inte har inget med "tjuvluft" att göra. Tjuvluft är när det läcker mellan förgasaren och cylindrarna så den av förgasaren färdigkomponerade mixen av bensin och luft blandas med mer luft.

 

Självklart ska inte en bränsleledning läcka men det är en annan historia.

 

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tydlighets skull borde (som Mange249 redan frågade) TS reda ut om hans motor har choke av primertyp eller om han har en solenoid som drar i traditionella chokespjäll. Just nu får han flera olika råd enligt vad varje hjälpande hand har för egna erfarenheter :-)

 

Äldre motorer av Johnson och Evinrude (en bit in på åttiotalet) har chokespjäll med med solenoid. Nyare motorer har primer. Min Evinrude 50 från 1983 hade chokespjäll med solenoid. TS motor ser ut att vara från den eran. Kanske TS kan ta en bild från motorns styrbordssida och lägga upp här för tydlighets skull.

 

Startproceduren ser olika ut beroende på vilket system motorn har:

 

Med primerchoke så sprutas bensin in i insuget med en pump. Då skall startnyckeln tryckas in några gånger före man gör ett startförsök.

 

Med traditionella chokespjäll så skall nyckeln tryckas in samtidigt som man vrider nyckeln i startläge och hållas inne så länge man vill ge choke.

 

Om motorn har det normala OMC-reglaget så finns ett litet hjälpreglage bakom gas/växelreglaget som man lyfter upp lite för att förhöja tomgången.

 

Min femtiohästare var ganska lätt att sura ner, hade man chokat för mycket var det bara att dra på så mycket gas man fick med hjälpreglaget och såga på utan choke tills motorn började gå eller så tog man ur tändstiften och torkade...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Baxlaget said:

Om bränsleledningen läcker eller inte har inget med "tjuvluft" att göra. Tjuvluft är när det läcker mellan förgasaren och cylindrarna så den av förgasaren färdigkomponerade mixen av bensin och luft blandas med mer luft.

 

Självklart ska inte en bränsleledning läcka men det är en annan historia.

 

Ja det är ju inte vad jag menar med tjuvluft. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-07-08 vid 08:43 skrev 535GT:

 Pillefjant! 

 

 

🤔🤣😁👍👏

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-08 vid 16:44 skrev Faderullan:

För tydlighets skull borde (som Mange249 redan frågade) TS reda ut om hans motor har choke av primertyp eller om han har en solenoid som drar i traditionella chokespjäll. Just nu får han flera olika råd enligt vad varje hjälpande hand har för egna erfarenheter 🙂

 

Äldre motorer av Johnson och Evinrude (en bit in på åttiotalet) har chokespjäll med med solenoid. Nyare motorer har primer. Min Evinrude 50 från 1983 hade chokespjäll med solenoid. TS motor ser ut att vara från den eran. Kanske TS kan ta en bild från motorns styrbordssida och lägga upp här för tydlighets skull.

 

Startproceduren ser olika ut beroende på vilket system motorn har:

 

Med primerchoke så sprutas bensin in i insuget med en pump. Då skall startnyckeln tryckas in några gånger före man gör ett startförsök.

 

Med traditionella chokespjäll så skall nyckeln tryckas in samtidigt som man vrider nyckeln i startläge och hållas inne så länge man vill ge choke.

 

Om motorn har det normala OMC-reglaget så finns ett litet hjälpreglage bakom gas/växelreglaget som man lyfter upp lite för att förhöja tomgången.

 

Min femtiohästare var ganska lätt att sura ner, hade man chokat för mycket var det bara att dra på så mycket gas man fick med hjälpreglaget och såga på utan choke tills motorn började gå eller så tog man ur tändstiften och torkade...

 

 

Hej

Nu har jag varit nere i hamnen och mekat med mitt  hatobjekt :)

Jag tog bort luftfilter och konstaterade att en cylinder inte funkade (märkte det på stiften) plus att när jag lyckades sparka igång den så sög inte den ena förgasaren. Jag tvätta och blåste rent och satte ihop det igen. Nu startar den, men den är svår, den kräver startgas och nu får jag den inte att gå på tomgång utan den dör. Troligen har det med inställning på munstyckena att göra...eller?

Imorgon drar jag upp den på släpet så att man kan meka på torra land.

Jag bifogar en bild på styrbords sida så att någon kanske kan tala om för mej om jag har elchoke eller vad jag har.

Tacksam för allt stöd

Lasse

motor på styrbords sida.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Plutten61:

Hej

Nu har jag varit nere i hamnen och mekat med mitt  hatobjekt :)

Jag tog bort luftfilter och konstaterade att en cylinder inte funkade (märkte det på stiften) plus att när jag lyckades sparka igång den så sög inte den ena förgasaren. Jag tvätta och blåste rent och satte ihop det igen. Nu startar den, men den är svår, den kräver startgas och nu får jag den inte att gå på tomgång utan den dör. Troligen har det med inställning på munstyckena att göra...eller?

Imorgon drar jag upp den på släpet så att man kan meka på torra land.

Jag bifogar en bild på styrbords sida så att någon kanske kan tala om för mej om jag har elchoke eller vad jag har.

Tacksam för allt stöd

Lasse

motor på styrbords sida.jpg

Ser ut som att du inte har en chokeprimer, men ta annars en bättre bild på det röda vredet som syns i din bild. 

 

På min evinrude så var bypasspackningen trasig vilket medförde dålig tomgång och att stiften blev lite olikfärgade (det ena torrt, det andra blött). 

 

För mer info om delar/sprängskisser till din motor så kolla här: http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=6e3ca0c2-34b0-4183-9a2f-004de7f48aee

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...