Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snoilsky

Köra på lägre varvtal 2-takt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Ska köra en motorbåt ca 30 sjömil. Om jag väljer kortaste vägen kommer det resultera i längre sträckor med hastighetsbegränsning. Bland annat Ingarökanalen (10 sjömil med hastighetsbegränsning ca 7 knop). Jag har en Johnson 70Hk från 1999. Hur mår den av att köra så länge på lågt varvtal? 1,5-2h. Att köra 7-8 knop verkar inte vara så trevligt. Bygger upp en stor våg bakom båten. Om jag däremot kör ca 4 knop så verkar båten flyta som en kork på vattnet. Vad tror ni om bränsleförbrukningen om jag kör 4 knop? Båten väger ca 700 kg. 6m lång. Jag har inte 100% koll på bränsleförbrukningen men om jag kör ca 18-20 knop (max fart ca 24 knop) så verkar den dra ca 1,3l/Nm. Har tyvärr ingen varvtalsräknare.  

 

Mina alternativ:

1. Köra förbi Vaxholm. Kortare sträckor med hastighetsbegränsning: ca 32-33 sjömil.

2. Köra Skurusundet och Ingarökanalen: ca 25 sjömil.

 

Vad hade ni valt och varför?

Redigerad av Snoilsky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lite svårt och veta vart du ska åka men motorn kommer klara av att åka på låga varvtal. Skulle kört 4-6 knop där det är begränsning och 20-21 knop där man vill/kan/får. Bygger det mkt svall drar det mkt bensin så skippa all fart mellan 6-18knop. Bunkra 60 liter soppa eller tanka på vägen och köp en glass. Välj väg beroende på väderförutsättningarna. Trevligt med en längre tur om vädret är bra. :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Frankerat:

Lite svårt och veta vart du ska åka men motorn kommer klara av att åka på låga varvtal. Skulle kört 4-6 knop där det är begränsning och 20-21 knop där man vill/kan/får. Bygger det mkt svall drar det mkt bensin så skippa all fart mellan 6-18knop. Bunkra 60 liter soppa eller tanka på vägen och köp en glass. Välj väg beroende på väderförutsättningarna. Trevligt med en längre tur om vädret är bra. :) 

 

Båten verkar börja plana på ganska låg hastighet. Skulle gissa 12-14 knop. Drar den minst soppa om jag ligger strax över planingströskeln, dvs ca 14 knop eller drar den minst när man kör ca 500-1000 rpm under max rpm (har som sagt inte varvtalsräknare men antar 18-20 knop)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Snoilsky:

Båten verkar börja plana på ganska låg hastighet. Skulle gissa 12-14 knop. Drar den minst soppa om jag ligger strax över planingströskeln, dvs ca 14 knop eller drar den minst när man kör ca 500-1000 rpm under max rpm (har som sagt inte varvtalsräknare men antar 18-20 knop)?

 

Svårt att säga, men förmodligen inga jätteskillnader i liter/nm... Vet ju inte hur ansträngd ekonomi du har, men välj ett varvtal där båten går lätt och bekvämt i rådande förhållanden och med lite marginal till maxvarv. Om du har otur innebär det att båten drar ett par liter extra (totalt), men du bör ju ändå tanka så du har lite marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Snoilsky:

Båten verkar börja plana på ganska låg hastighet. Skulle gissa 12-14 knop. Drar den minst soppa om jag ligger strax över planingströskeln, dvs ca 14 knop eller drar den minst när man kör ca 500-1000 rpm under max rpm (har som sagt inte varvtalsräknare men antar 18-20 knop)?

 

 

Det låter som du tänker rätt. Kör några knop snabbare efter du planat och håll dig 500-1000 varv under toppvarv. Omöjligt att säga exakt vad som är bäst för alla båtar och förhållande. Men drar det nån liter mer eller mindre spelar inte så stor roll. Som tidigare svar. Tanka så du har marginal eller stanna på vägen och fyll på. 

 

Lita på magkänslan. Man måste prova för att lära sig. Ingen kommer ihåg en fegis ;) 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre tvåtaktare drar nästan lika mycket soppa på låg som högt varv. Bensinen kommer ut oförbränd i avgaserna. Generellt mår äldre tvåtaktare bäst av att gå fullt. Om en från 1999 är att anse som äldre vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det tid eller kostnad du vill minimera?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

En tvåtaktare med förgasare drar extremt mycket mer än moderna varianter med insprutning. Diagrammet gäller fullgas:


2119329651_tvtaktare.png.a47e75b322d2e735b49e4b113abc256c.png 

 

Det där behöver nog utvecklas lite... En 4t av samma storlek drar inte knappt 5% av vad en 2t med förgasare gör vid samma effektuttag på maxvarv som diagrammet isf ger sken av.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mange249:

Det där behöver nog utvecklas lite... En 4t av samma storlek drar inte knappt 5% av vad en 2t med förgasare gör vid samma effektuttag på maxvarv som diagrammet isf ger sken av.

Låter inte helt korrekt. Man brukar väl säga att på maxvar drar de ungefär lika mycket.

Om diagrammet stämmer så skulle en gammal tvåtaktare ta 20 ggr mer soppa jämfört med en modern. I så fall måste ett motorbyte betala sig på en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller diagrammet är korrekt (borttaget). Men en 70-hästars tvåtaktare med förgasare på en båt med totalvikt ca 1000 kg drog mer soppa än min V8 5.0 EFI på en båt med totalvikt 2000 kg. Så inte drar de lika mycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Låter inte helt korrekt. Man brukar väl säga att på maxvar drar de ungefär lika mycket.

Om diagrammet stämmer så skulle en gammal tvåtaktare ta 20 ggr mer soppa jämfört med en modern. I så fall måste ett motorbyte betala sig på en sommar.

Precis! På maxvarv är det relativt lika, men när belastningen och varvet sjunker händer det saker... På tomgång är skillnaden mycket stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tror inte heller diagrammet är korrekt (borttaget). Men en 70-hästars tvåtaktare med förgasare på en båt med totalvikt ca 1000 kg drog mer soppa än min V8 5.0 EFI på en båt med totalvikt 2000 kg. Så inte drar de lika mycket.

 

 

Det är alltid svårt att jämföra.

Med en 2t är det oerhört viktigt att hitta rätt varvtal att ligga på. En 4t är klart mer förlåtande. 

 

Jämför jag de siffror jag sett på Flipper 640ht(gamla modellen) drog min 200hk 2t mindre soppa och gick fortare än inombordarna. Jag menar inte att gamla 2t är framtiden eller så, utan bara att det verkligen är svårt att jämföra rättvist. Det som kom ut bakom min 2t var såklart inte något att skryta med. Fyrtaktarna stoltserar med andra fördelar än förbrukning på vissa varvtal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

En äldre tvåtaktare drar nästan lika mycket soppa på låg som högt varv. Bensinen kommer ut oförbränd i avgaserna. Generellt mår äldre tvåtaktare bäst av att gå fullt. Om en från 1999 är att anse som äldre vet jag inte.

Menar du gå på max gas eller strax under?

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Är det tid eller kostnad du vill minimera?

Prio ett är motorns välmående. Prio två är minskad bränsleåtgång pga har endast 2x25L. Åker tidigt på morgonen och jag tror inte att mackarna har öppnat. Blir nog så illa tvungen att köpa en 10-liters reservdunk. Ogillar slabbet. Sen tänker jag såklart på miljön och ekonomin också men på just den här turen är det sekundärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

En äldre tvåtaktare drar nästan lika mycket soppa på låg som högt varv. Bensinen kommer ut oförbränd i avgaserna. Generellt mår äldre tvåtaktare bäst av att gå fullt. Om en från 1999 är att anse som äldre vet jag inte.

En motor mår inte bäst av att gå fullt. Den må vara effektivast, men livslängden blir lidande. Äldre 2t får ofta för lite smörjning på maxvarv och för mycket på nästan alla andra varvtal.

 

För TS gäller sannolikt samma som för de flesta planande ekipage. Bästa ekonomi nås en bit över planing när man känner att båten ”lättar” ur vattnet, men inte så fort att motorn varvar nära max. En båt som toppar ca 30knop går ofta bra runt 20-22knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vad TS menar med lägre varvtal, puttra länge på tomgång gillar inte en äldre 2-pluggare med förgasare. Om man kör länge på tomgångsvarvtal så ventilerar inte vevhuset optimalt och den drar på sig massa olja till slut blir det för mycket olja i bränsle/luftblandningen som kommer upp via överströmmningskanalerna till förbränningsrummet vilket då gör att den börjar gå orent och vill gärna stanna, stiften blir också dränkta av den feta oljemixen vilket också bidrar till oren gång, Det hjälper därför att gasa ur motorn några sekunder så den feta blandningen ventileras bort. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svar. Väljer den något längre vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från femmeters styrpulpet med 60 hk tvåtakt var att längre perioder på tomgång så blev gången oren eller rent at tjuvstopp, lågfart gick rätt ok men kanske inte om man skulle dröja makrill längre stunder.min toppade 30 knop, gick vettigaste och bränslesnålast någonstans runt 20-22 knop. Över och under det så drog den mera (räknar inte med halvplanade då drar ju alla mera). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Snoilsky:

Menar du gå på max gas eller strax under?

 

Har inget riktigt svar på det men ju lägre varvtal på en äldre tvåtaktare, desto mer drar den per mil. Men sen beror det ju mycket på skrovet.

 

Motorer är oftast konstruerade för att jobba med med full belastning. Båtmotorer i alla fall, bilar är annorlunda. Sen brukar man ligga lite under max, kanske 10% under max men det är bara för att ha lite reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Har inget riktigt svar på det men ju lägre varvtal på en äldre tvåtaktare, desto mer drar den per mil. Men sen beror det ju mycket på skrovet.

 

Motorer är oftast konstruerade för att jobba med med full belastning. Båtmotorer i alla fall, bilar är annorlunda. Sen brukar man ligga lite under max, kanske 10% under max men det är bara för att ha lite reserv.

Läser ju ofta i tester att marchvarvtal är att man ska dra av tusen varv mot max. Men alla båtar jag haft drar mera där än att komma upp i planing och bara lite till. Det har faktisk blivit mellan 20 och 22 knop på alla utom nuvarande som vill vara mellan 21 och 22,5 alla utom en varit fyrtaktare, nuvarande är fyrtaktare. Med mycket folk ( läs last) så har jag fått plussa på någon knop på 20 knop för annars har det gått lite tyngre, övre farten har inte påverkats. Däremot har de med fyrtakt dragit mindre i låg fart än planing, ca 20% lägre faktiskt. Medans tvåtaktaren drog mera i låg fart. Där har jag inget värde utan bygger på reflektioner snarare. Känslan att det är orimligt hög förbrukning när vi dörjat makrill exempelvis. 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogserade en brygga med vår 50 hk Evinrude. Resan tog drygt 1,5h, farten var några knop men fick ha på lite gas för att komma någonstans. En timme in på resan gick linan av och det blev bråttom att köra runt och skjuta bryggan åt rätt håll, den var på väg mot en stengrynna. Trots en timme på lågvarv svarade motorn direkt vilket förvånade mig efter alla domedagsprofetior om hur tvåtaktare lär bete sig efter lång tid på lågvarv.

Kanske blir det problem på absolut tomgång men med lite gas verkar inte problemet uppstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår på tomgång ca 600-900 rpm inte om man kan hålla lite varv ca 1000-1500 rpm, varvtalen är exempel ingen exakthet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har trollat med tvåtakt tusentals timmar. Tricket är att inte glida på tomgång. Jag använde drivankare för motstånd och motorvarv på runt 1300 varv. Om man i detta fall ligger på 5-6 knop, dvs lite motstånd, kommer maskinen gå utmärkt.  Visst, inte lika effektiv som fyrtakt, men vi har kört tvåtakt i 80+ år och det har fungerat....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Läser ju ofta i tester att marchvarvtal är att man ska dra av tusen varv mot max

Så kan det mycket väl vara. Man måste titta på motorns effektkurva för att se var i registret som den ger bäst verkningsgrad. Sen ska man ju ha en båt som går snålast vid samma varvtal.

Enklast om man har en mätare för bränsleförbrukning då kan man prova sig fram till mest ekonomisk fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Så kan det mycket väl vara. Man måste titta på motorns effektkurva för att se var i registret som den ger bäst verkningsgrad. Sen ska man ju ha en båt som går snålast vid samma varvtal.

Enklast om man har en mätare för bränsleförbrukning då kan man prova sig fram till mest ekonomisk fart.

Råd inte folk att köra länge på maxvarv. Det slutar med att någon rasar sin motor...

 

Motorfabrikanterna listar generellt ett högsta marschvarv som ligger en bit under max. I flera manualer jag sett listar man också en maxtid för fullt gaspådrag(minns en där det stod 2-3min).

 

Även om motorn drar mindre per producerad effekt på max, är båten normalt trögare att driva i den högre farten som du är inne på. Lägst förbrukning per distans är alltså mer eller mindre aldrig på maxvarv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mange249:

Lägst förbrukning per distans är alltså mer eller mindre aldrig på maxvarv.

Det är sant, optimalt är ofta lite lägre.

Lita på manualen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svar. Jag tog omvägen förbi Vaxholm och det gick smidigt. 32 sjömil med en snittförbrukning på ca 1,2-1,3. Bättre än väntat. Åkte 06:0x från stan och var framme 09:0x. Respekterade fartbegränsningarna i smala passager och kanaler där folk och stränder kan bli störda/påverkade. La mig precis över planing där fartbegränsningen var 12 i bredare passager. Det finns väl ingen mening att köra 12 knop när man bara river upp sjö om ingen stugägare störs av ljudet? Ganska trevlig resa. Jag är mest van med segelbåt men har haft några snipor. Aldrig snabbgående. Väldigt ovant att inte kunna styra med rodret när man lägger till för tankning etc. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...