Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mange249

Limma skumgummi mot alu/ Buster M sittunderlag, vilket lim?

Rekommendera Poster

I min Buster finns det någon form av skumplast man sitter på och har som ryggstöd. En av dessa bitar har lossnat med tiden och skulle behöva limma dit den igen.

 

Vad för lim bör jag använda? Det skall ju dels fästa, men inte heller lösa plasten eller dyl. Man vill ju dessutom att det tål både vatten och sol...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Har du provat med kontaktlim?

Har inte provat något ännu. Vill gärna hitta rätt direkt om det går. Blir så trist att testa sig fram med kladdiga limrester som inget fäster på osv:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en limkung här, han svarar nog snart så blir det rätt direkt 😊

 

Minns inte vem det är men kanske är det @Caribic410 som kan allt om lim.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ för att få rätt svar är att kontakta Buster eller en Busteråterförsäljare, men du får säkert även rätt svar av @Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mange249:

I min Buster finns det någon form av skumplast man sitter på och har som ryggstöd. En av dessa bitar har lossnat med tiden och skulle behöva limma dit den igen.

 

Vad för lim bör jag använda? Det skall ju dels fästa, men inte heller lösa plasten eller dyl. Man vill ju dessutom att det tål både vatten och sol...

 

 

Vilken typ av skumgummi är det?

Beror ju lite på hur starkt det måste sitta och vilka belastningar. Sol kan du bortse ifrån eftersom varken skumgummit eller aluminiumet släpper igenom ljus.

Min gissning är att dom använt tunnflytande msp eller pu om dom inte limmat med någon form av lösningsmedelsbaserat lim (kontaktlim).

Den varianten är nog det enklaste sättet.

Prova lite på skumgummit om limmet löser upp det. Om det händer kan du lägga lim endast på aluminiumet och låta lösningsmedlet dunsta, det är lösningsmedlet inte själva limmet som löser upp cellplaster. Det finns limmer där lösningsmedlet är vatten.

Om cellplasten tål limmet får du såklart bäst resultat om du lägger lim på båda ytorna.

Det kan gå, om du har spraybart lim, att spraya i tunna skikt från lite avstånd på cellplasten utan att det äts upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Caribic410:

Vilken typ av skumgummi är det?

Beror ju lite på hur starkt det måste sitta och vilka belastningar. Sol kan du bortse ifrån eftersom varken skumgummit eller aluminiumet släpper igenom ljus.

Min gissning är att dom använt tunnflytande msp eller pu om dom inte limmat med någon form av lösningsmedelsbaserat lim (kontaktlim).

Den varianten är nog det enklaste sättet.

Prova lite på skumgummit om limmet löser upp det. Om det händer kan du lägga lim endast på aluminiumet och låta lösningsmedlet dunsta, det är lösningsmedlet inte själva limmet som löser upp cellplaster. Det finns limmer där lösningsmedlet är vatten.

Om cellplasten tål limmet får du såklart bäst resultat om du lägger lim på båda ytorna.

Det kan gå, om du har spraybart lim, att spraya i tunna skikt från lite avstånd på cellplasten utan att det äts upp.

 

Vet ej vilken typ. Är lite hårdare likt vissa liggunderlag.

 

Testar nog med kontaktlim och börjar på en mindre yta. Iom att ev lösning av plasten beror på lösningsmedlet antar jag att om inget hänt efter 15min är det lugnt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mange249:

Vet ej vilken typ. Är lite hårdare likt vissa liggunderlag.

 

Testar nog med kontaktlim och börjar på en mindre yta. Iom att ev lösning av plasten beror på lösningsmedlet antar jag att om inget hänt efter 15min är det lugnt?

Du ser snabbt om det smälter.

Om det smälter väldigt lite. Låt det torka å lägg på nytt i tunna skikt. Då smälter det inte. Sen lägger du lim på aluplåten låter torka en stund å trycker dit. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Du ser snabbt om det smälter.

Om det smälter väldigt lite. Låt det torka å lägg på nytt i tunna skikt. Då smälter det inte. Sen lägger du lim på aluplåten låter torka en stund å trycker dit. 🖒

Ps..du ser i stort sett omgående om det "smälter" ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...