Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Hemmahamn?

Rekommendera Poster

Jag har sökt lite men hittar inte svaret så jag ställer frågan här.
När skall hemmahamn skrivas under namnet på båten och vilket är hemmahamn för oss som ligger i någon liten marina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad jag vet så är det nog bara då du lämnar Sverige och reser typ jorden runt du ska ha hemmahamn på båten. Jag har för mig att jag läste det för länge sedan men mins inte så noga.  

 

Oavsett storlek på din marina så är det den du ligger i som du ska skriva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traditionellt är det rederiets hemort som anges som hemmahamn.

För en fritidsbåt blir det ägarens bostadsort eller rättare sagt, mantalsskrivningsort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men handlar det om en vanlig fritidsbåt, dvs inte fritidsskepp, och du inte ska åka till länder med anala regler, så kan du glatt strunta i det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Google:

"På registrerat skepp skall namn och hemort vara angivna genom väl synlig märkning på skrovets utsida. På registrerad båt, för vilken nationalitetsbevis har utfärdats eller som används till uthyrning skall registerbeteckningen vara anbragt väl synlig på ömse sidor av skrovet."

--

"Ett svenskt fartyg skall ha en hemort (registreringshamn) i Sverige. Ägaren bestämmer hemorten, som inte behöver vara någon ort där fartyget normalt eller ens någonsin uppehåller sig."

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev bhemac:

Google:

"På registrerat skepp skall namn och hemort vara angivna genom väl synlig märkning på skrovets utsida. På registrerad båt, för vilken nationalitetsbevis har utfärdats eller som används till uthyrning skall registerbeteckningen vara anbragt väl synlig på ömse sidor av skrovet."

--

"Ett svenskt fartyg skall ha en hemort (registreringshamn) i Sverige. Ägaren bestämmer hemorten, som inte behöver vara någon ort där fartyget normalt eller ens någonsin uppehåller sig."

 

Nu är skepp något TS inte äger, vilket jag utgår ifrån utan att veta, så vi bör tänka på mindre nöjesbåt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Silverfox59:

Nu är skepp något TS inte äger, vilket jag utgår ifrån utan att veta, så vi bör tänka på mindre nöjesbåt 

Yes, så länge båten inte är registrerad i fartygregistret behövs vare sig namn eller hemort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Just nu skrev bhemac:

Yes, så länge båten inte är registrerad i fartygregistret behövs vare sig namn eller hemort.

Rätt 😊 Men svensk flagga om ägaren är svensk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det är inget krav på små segelbåtar men ganska vanligt vad jag tycker mig ha sett, ex. "Mary af Rövarhamn". Men man kan alltså ange vad som helst? Finns det inga krav/önskemål utomlands heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev BSven:

Okej, det är inget krav på små segelbåtar men ganska vanligt vad jag tycker mig ha sett, ex. "Mary af Rövarhamn". Men man kan alltså ange vad som helst? Finns det inga krav/önskemål utomlands heller?

Som jag tolkar det. Men, man skriver inte "Mary af Rövarhamn" det är man säger. På båten skriver man bara "Mary" och på raden under "Rövarhamn"

Undantaget är väl om det står "Sloggi av Trosa"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju Wales väldigt mycket.

Funderar på att låta regitstrera båten i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.

Men akterspegeln är ju bara 310cm bred.... Men dom som tillverkat vinylbokstäver kanske hade blivit glada att då få mig som kund. Att låta träsnidaren på Gullholmen/Hermanö snida en skylt hade blivit ohemult dyrt, och ett större träd hade gått åt.

Bekvämlighetsflagg? Nej men en med en hemsk drake på.

Det finns förvisso en ort i Australien med ett ännu längre ortsnamn, men det är ingen hamnstad.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

men det är ingen hamnstad.

Det behöver inte det vara.

Flaggan är något annat, ska vara svensk (utan tungor) om båten ägs till mer än 50% av en svensk.

 

Någon som kommer ihåg Gunnar med sin "EILEAN OF RHU"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Som jag tolkar det. Men, man skriver inte "Mary af Rövarhamn" det är man säger. På båten skriver man bara "Mary" och på raden under "Rövarhamn"

Undantaget är väl om det står "Sloggi av Trosa"

Det är väl till att vara fin i kanten att skriva till ett "af".

Sedan brukar man i dessa trakterna också i versaler skriva GKSS, gärna i större bokstäver än namnet.

"Drottning Sylt af Långedrag GKSS".

(En båt med det namnet har jag aldrig sett, däremot har jag sett en Maxi med namnet "Prins Korv")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

en Maxi med namnet "Prins Korv")

Haha, jag såg en Maxi 87 som hette Con Tainer

 

I fören på min båt står det GKSS. Inte bra alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå GKSS och snobberi... :)
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag gillar ju Wales väldigt mycket.

Funderar på att låta regitstrera båten i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.

Det är väl okej, men undvik gärna ett långt kymriskt namn på båten, det kan bli "jobbigt" i diverse situationer, tex. vid nödanrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missuppfatta mig gärna på rätt sätt, ser det nu vid efterläsning att det var illa formulerat.

Inget fel att vara med i GKSS eller annat segelsällskap, vad jag menar är att det lätt blir vräkigt då man annonserar ut detta med jättelika versaler, ibland i skuggad guldfolie och med en rätt stor logotyp. Båtar som annonserar ut detta budskap brukar ju sällan heller vara av måttlighetstyp när det gäller andra aspekter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det är väl okej, men undvik gärna ett långt kymriskt namn på båten, det kan bli "jobbigt" i diverse situationer, tex. vid nödanrop.

Att döpa båten efter en karaktär i en James Bondfilm; "Mayday" exempelvis är väl knappast bra.

Vill minnas att det var Grace Jones som spelade den rollen, men minns inte i vilken 007-film.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Mackey säger, välj ett namn som går att förstå på engelska över en lite dålig VHF och inte allt för långt eller svårt att bokstavera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur många tror ni använder VHF idag mot mobilen i dessa lägen? Men det har vi ju diskuterat flera gånger i andra trådar så vi behöver inte ta det här också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag skrivit det förut, men Ydre Nørrebro var inget bra namn på en båt man seglar jorden runt med berättede båtens daske ägare Lars. Han använde sitt eget namn på VHF:en, kort och lätt att bokstavera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Silverfox59:

Hur många tror ni använder VHF idag mot mobilen i dessa lägen?

Väldigt många skulle jag säga, åtminstone här på Vänern.

Framförallt trolllingfiskarna man även "normala" människor.

Många danskar, norrmän mm som går i någon liten grupp men de är de enda som använder L1/L2, övriga kör mest 72.

--

Kort namn på båten?

Min Targa 96 fick heta T-96 pga fantasibrist. Tango Niner Six.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Apropå hemmahamn..

 

Vad registrering och flagg beträffar kan jag minnas en transport med Ericsson 1 för några år sedan. Skipper Thomas Blixt blev uppropad av tysk kustbevakning som frågade var hemmahamnen ”Taking you forward” ligger. Och vilken flagg båten har.

 

Thomas förklarade då att hamnnamnet i aktern var en slogan för sponsorn och att båten var registrerad på Jersey. Varpå han blev anmodad att sätta port of registry i aktern och föra landets flagga. I Kiel fick han fixa formaliteterna.

 

Källa: http://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/curres-blogg/1347-nicholson-saknar-skepparexamen

Redigerad av condmaster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 minuter sedan skrev bhemac:

Väldigt många skulle jag säga, åtminstone här på Vänern.

Framförallt trolllingfiskarna man även "normala" människor.

Många danskar, norrmän mm som går i någon liten grupp men de är de enda som använder L1/L2, övriga kör mest 72.

--

Kort namn på båten?

Min Targa 96 fick heta T-96 pga fantasibrist. Tango Niner Six.

Okej, det är där ni är. Här i Öresund är det stendött på radion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev condmaster:

Varpå han blev anmodad att sätta port of registry i aktern

Ja, det är väl ett "registrerat skepp"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Silverfox59:

Här i Öresund är det stendött på radion.

Vad skönt, allt kacklande brukar bli tröttsamt så antingen lyssnar jag på 16 eller så drar jag ner volymen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...