Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeebum

Laddning till elmotor

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har skaffat en elmotor till gummijollen.

Till den tänker jag skaffa ett vanligt blysyrabatteri och en batteribox. Troligvis denna: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/batteriboxar/batteribox-med-elektronik-2000032450

 

Visst att ett Litium skulle vara bättre, man jag tycker inte att det är värt pengarna.

 

Men hur ska jag göra med laddningen?

 

Jag har en segelbåt med ett startbatteri och två förbrukningsbatterier. En solpanel på 50W laddar förbrukningsbatterierna.

 

  • Kan jag använda lastutgången på solcellens regulator och dra direkt till det nya batteriet? Då laddas bara batteriet när solceller ger ström.
  • Eller är det smartare att sätta ett nytt skiljerelä på förbruningsbanken - och sätta det nya bettariet där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Skeebum:

Kan jag använda lastutgången på solcellens regulator och dra direkt till det nya batteriet? Då laddas bara batteriet när solceller ger ström.

Visst, men troligen får du en långsam laddning men prova. Min erfarenhet är att det inte går åt så mycket ström så troligen får man in tillräckligt med ström.

Min lösning var en DC/DC-omvandlare som ger 17V och en billig solregulator i jollen där batteriet fick stå kvar. Kostar några hundra men var väldigt smidigt eftersom jollebatteriet kunde laddas även med jollen på släp.

Köpte ett LiFePO4 batteri, 22Ah för 2000kr. En kompis har detta nu, vi får se om han ska få behålla det. Laddas via invertern.

 

Golfbatteri.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Visst, men troligen får du en långsam laddning men prova. Min erfarenhet är att det inte går åt så mycket ström så troligen får man in tillräckligt med ström.

Min lösning var en DC/DC-omvandlare som ger 17V och en billig solregulator i jollen där batteriet fick stå kvar. Kostar några hundra men var väldigt smidigt eftersom jollebatteriet kunde laddas även med jollen på släp.

Köpte ett LiFePO4 batteri, 22Ah för 2000kr. En kompis har detta nu, vi får se om han ska få behålla det. Laddas via invertern.

 

 

Tack.

 

Jag vill ställa upp jollen på akterspegeln/badbryggan under segling. Annars hade en egen solcell liggande på toften varit det enklaste.

 

Det där batteriet ser ju riktigt fint ut. Vart får man tag på ett sådant till det priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skeebum:

Det där batteriet ser ju riktigt fint ut. Vart får man tag på ett sådant till det priset?

https://www.ebay.com/itm/36-hole-Lithium-Golf-Battery-Pack-ideal-PowaKaddy-Hill-Billy-and-Motocaddy-22ah/392118280960?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Egen solpanel är en bra lösning om man ha plats. Jag har en plan på en "targabåge" på jollen som kan fällas ned. Men sen vill jag ju ha jollen upp-och-ned på fördäck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-24 vid 17:24 skrev bhemac:

https://www.ebay.com/itm/36-hole-Lithium-Golf-Battery-Pack-ideal-PowaKaddy-Hill-Billy-and-Motocaddy-22ah/392118280960?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Egen solpanel är en bra lösning om man ha plats. Jag har en plan på en "targabåge" på jollen som kan fällas ned. Men sen vill jag ju ha jollen upp-och-ned på fördäck...

 

 

Jag beställde ett sådant. Verkar vara riktigt smidigt.

Ang laddningen så kommer jag börja med att använda konvertern till 240V i som sitter i båten, och använda laddaren som följer med batteriet.

Känns inte optimalt, men får duga som start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skeebum:

Känns inte optimalt, men får duga som start.

Håller med, jag ska fixa något annat så småningom har jag tänkt. Men tsv fungerar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

‎2019‎-‎06‎-‎24 vid 14:33 skrev Skeebum:

Kan jag använda lastutgången på solcellens regulator och dra direkt till det nya batteriet? Då laddas bara batteriet när solceller ger ström. 

 

Nu vet jag att det inte var så här du löste det i slutändan, men lastutgången ger ström så länge regulatorn är kopplad till förbrukarbanken och det finns tillräcklig laddning i denna. Skulle inte säkringen på regulatorns lastutgång brinna om du kopplade in ett hyfsat urladdat jollebatteri utan någon strömbegränsning mellan? 

 

Har funderat en del kring samma problem, och fastnade för en lösning jag blev tipsad om i annat forum. I modellflygbranchen är det tydligen vanligt att ladda batteriena från bilen eller medhavt 12V-batteri. Finns relativt billiga laddare där det går att ställa in laddalgoritmen så att det passar att ladda ett annat bly/syra-batteri (LiFePo också har jag för mig). Jag köpte denna: https://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=7876&p=ecube-c1-inkl-natagg-6-a-50-w, och ämnar koppla ingången till cigg-urtag i båten och utgången till ciggurtag på batteriboxen. Är medveten om att laddaren inte är anpassad till marinmiljö, men får se till att förvara den så skyddat det går nere i ruffen. 

 

Min tanke var att jag vill kunna ladda upp jollebatteriet över natten om jag kört den på kvällen, så att batteriet slipper stå urladdat någon längre tid. Ville därför kunna ladda utan tillgång till generatorström eller sol. Förbrukarbanken har betydligt högre kapacitet och jag kan utan problem offra några ampertimmar från den för att hålla jollen laddad.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MartinPersson:

lastutgången ger ström så länge regulatorn är kopplad till förbrukarbanken och det finns tillräcklig laddning i denna. 

De flesta solregulatorer kan man ställa in så att lastutgången ger ström när solen lyser eller ett antal timmar efter att solen gått ner eller ge ström hela tiden. Lastutgången brukar vara elektroniskt säkrad.

1 timme sedan skrev MartinPersson:

Finns relativt billiga laddare där det går att ställa in laddalgoritmen så att det passar att ladda ett annat bly/syra-batteri

Ja det finns en populär och billig (140kr på eBay) som heter iMax B6. Kan ladda alla typer av batterier med 5A. Fungerar att köra på 12V. Jag har flera stycken, en i båten och en i bilen för att kunna ladda drönaren. I båten laddar jag bla batteriborrmaskinen

Men det är ju en perfekt att ladda jollebatteriet med, bra tänkt! Jag ska testa med mitt LiFePO4!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det finns en populär och billig (140kr på eBay) som heter iMax B6. Kan ladda alla typer av batterier med 5A. Fungerar att köra på 12V. 

Men det är ju en perfekt att ladda jollebatteriet med, bra tänkt! Jag ska testa med mitt LiFePO4!

 

Ja, det låter som ett bättre alternativ än att konvertera 12V till 240V och använda laddaren som följde med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...