Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MinbusNimbus

Två omkomna i befarad kolmonoxidförgiftning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Under våren har jag letat info om kolmonoxidvarnare, har letat efter råd om vi skall ha 2 ombord eller om det räcker med 1.

Förpik med dubbelkoj, längsgående pentry med gasolkök, salong med motor/dieselvärmare, akterkabin med dubbelkoj.

 

Om vi skall ha 2 vill jag ha dem ihopkopplade med trådlös kommunikation.

 

Finns det någon expert på MG som kan råda oss vad att köpa och hur det skall monteras (på skott eller i tak, antal mm)?

 

Idealet är en varnare som detekterar flera olika symptom på brand,  IF-SAKERHET.SE har en tabell som visar "FireAngel-serie"

 

kolmonoxid.jpg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore väldigt intressant och nyttigt om man gick ut med direkta orsaken. Antagligen kommer det inte ske. Jag brukar tro att folk har grillat i båten men om nån känt lukt så måste det ju va nåt annat ( om de nu kände lukt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolmonoxid har rätt lika densitet som luft (lite lättare) så det finns nog ingen klockren placering som för en gasolvarnare. Jag gissar att mitt i rummet är bäst om man nu står ut med att ha en CO- varnare hängande där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk omkring kände gasol i luften, så det var knappast koloxid.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Folk omkring kände gasol i luften, så det var knappast koloxid.

 

Någonting var det i alla fall för efter sedvanlig googling så verkar inte gasolen i sig vara giftig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Olleman82:

 

Någonting var det i alla fall för efter sedvanlig googling så verkar inte gasolen i sig vara giftig.

Nej men den lägger sig på botten och ersätter då luften.

Vi får väl se vad man kommer fram till men lite udda låter det.

Kolmonoxid får man anstränga sig för att få i båten om man inte gör som de som försökte värma på natten med en engångsgrill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst är det oerhört tragiskt och något som inte ska behöva hända överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Olleman82:

Hursomhelst är det oerhört tragiskt och något som inte ska behöva hända överhuvudtaget.

Ja absolut. Är det dessutom så att de burit sig dumt åt så får anhöriga lida för det under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Folk omkring kände gasol i luften, så det var knappast koloxid.

Var läser man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke - eldat gadolspis för värmen, ingen ventilation, spisen slocknar pga syrebrist, ingen fungerande tändsäkring, gasolen fortsätter strömma ut

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har en fotogenlykta i salongen (ger ljus och värme) som vi släcker när vi skall sova av försiktighetsskäl.

Däremot kör vi dieselvärmaren när vi sover.

 

Fogas skriver

”Kolmonoxid (i dagligt tal koloxid) bildas vid all förbränning som ej är fullständig, oavsett om man förbränner gasol, ved, bensin, fotogen eller något annat kolhaltigt ämne. Om bristande ventilation råder ersätts inte syret som lågan förbrukar. Den är mycket brandfarlig (tändtemp 607o), brännbarhetsområde är mellan 12.5 till 74.2 % i luft. Kolmonoxid är dessutom helt luktfri, smakfri och färglös. Kolmonoxid är den brännbara substansen i gengas och ingår i stadsgas.”

 

Så min bättre hälft trycker på att vi skall skaffa varnare (kolmonoxid och koldioxid) till båten.

Lutar åt att köpa den serien som fick många gröna kryss i IF tabellen.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

CO larm

I UK är det krav from april i år på CO varnare för att reducera antalet dödsfall.
https://www.rya.org.uk/newsevents/news/Pages/bss-carbon-monoxide-alarms-approved.aspx

 

Bra generell info:

https://www.boatsafetyscheme.org/stay-safe/

 

Info om placering av CO varnare:
https://www.boatsafetyscheme.org/stay-safe/carbon-monoxide-(co)/placing-co-alarms/

 

Har försökt få På Kryss att skriva mer om detta ämne, inget större intresse att hjälpa sina 40 000 medlemmar att slippa CO död...(jag är inte bitter).

 

Köp inte en CO varnare för bostäder utan välj en för mobilt bruk (båt, husbil, husvagn), trigger tekniken skiljer för att slippa "falsklarm" tex om båtgrannen startar motorn och det ryker till en kort stund.

 

Nu har jag förstått att CO är lömskt för att man inte kan upptäcka faran i tid, blir att köpa till båten och till huset (mtp braskaminen).

FireAngel W2-CO-10X verkar uppfylla mina krav, små yttre mått och möjlighet att koppla ihop.

Jag tänker köpa 2 CO varnare, en i fören och en i aktern. Enligt BSS web sidan kan de placeras i andningshöjd då man sover ombord.

 

CDON och Conrad säljer för 850 kr/styck.

På www.amazon.de finns den för ca 51 Euro/st

På www.idealo.de säljer några för ca 60 Euro/st

 

Kanske lika bra att kolla behovet av CO och CO2 larm både för båt och hus ifall priset blir lägre. (Det verkar inte finnas kombinerade larm utan man får köpa CO respektive CO2 larm och koppla ihop dem tex mha trådlös kommunikation.)
Beställer om någon dag ifall något viktigt kommer fram i den här tråden.

 

# # #

BSS siten har infö även om installation av CO2 larm:

https://www.boatsafetyscheme.org/stay-safe/fire-safety-for-boats/smoke-alarms-for-boats/installing-smoke-alarms/

 

Hur tolka ovanstående?
Placera CO2  rökdetektor i salongstaket, som är högsta punkten inne i båten, eller 2 rökdetektorer i för och akterkabin? 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra metod är annars att ge fan i att ha förbränning igång inne i båten. Hundraprocentigt effektiv metod!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

En bra metod är annars att ge fan i att ha förbränning igång inne i båten. Hundraprocentigt effektiv metod!

Japp, men lite tråkig när det är dåligt väder.

--

Rätt använt är gasol inte farligt. Självklart måste man ha en anläggning som är tät. Ett gasollarm är heller inte dumt. Har man dessutom magnetventil vid flaskan så är det mycket säkert.

Några som vet en del om detta är räddningstjänsten, när jag utbildat där brukar jag fråga de som har båt vad de har för kök. Alla, utan undantag har gasol. Som en sa, tittar man på hur mycket gasol som används i samhället i förhållande till antalet olyckor så kan det knappt bli säkrare. Jo Metatabletter är visst säkrare.

Min NETAMO väderstion varnar för höga halter av CO2 (men in CO). Det är en bra indikator på när det börjar bli ont om syre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Japp, men lite tråkig när det är dåligt väder.

--

Rätt använt är gasol inte farligt. Självklart måste man ha en anläggning som är tät. Ett gasollarm är heller inte dumt. Har man dessutom magnetventil vid flaskan så är det mycket säkert.

Några som vet en del om detta är räddningstjänsten, när jag utbildat där brukar jag fråga de som har båt vad de har för kök. Alla, utan undantag har gasol. Som en sa, tittar man på hur mycket gasol som används i samhället i förhållande till antalet olyckor så kan det knappt bli säkrare. Jo Metatabletter är visst säkrare.

Min NETAMO väderstion varnar för höga halter av CO2 (men in CO). Det är en bra indikator på när det börjar bli ont om syre.

 

Gasol är sannolikt det absolut vanligaste bränslet till kök i fritidsbåtar. Vi har dock
spritkök i våran segelbåt, inte lika bra verkningsgrad som gasol men det räcker åt oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

En bra metod är annars att ge fan i att ha förbränning igång inne i båten.

 

Bortsett från lite invärtes alkohol kanske 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Japp, men lite tråkig när det är dåligt väder.

--

Rätt använt är gasol inte farligt. Självklart måste man ha en anläggning som är tät. Ett gasollarm är heller inte dumt. Har man dessutom magnetventil vid flaskan så är det mycket säkert.

Några som vet en del om detta är räddningstjänsten, när jag utbildat där brukar jag fråga de som har båt vad de har för kök. Alla, utan undantag har gasol. Som en sa, tittar man på hur mycket gasol som används i samhället i förhållande till antalet olyckor så kan det knappt bli säkrare. Jo Metatabletter är visst säkrare.

Min NETAMO väderstion varnar för höga halter av CO2 (men in CO). Det är en bra indikator på när det börjar bli ont om syre.


Jag skrev inte om gasol, utan förbränning inne i båten. Gasol är ok, men jag anser att ingen båt ska ha det inne. En helt separerad anläggning i t ex sittbrunn eller motsvarande, som dränerar helt och hållet utanför båten, utan luftintag där bränslegas/förbränningsgaser kan rinna in.

Det jag allra mest vänder mig emot är pågående förbränning när man sover, eller vilar. Matlagning är en sak, men då ska man göra enbart det, och hela tiden övervaka det som brinner. Inte lämna "köket" förrän allt är släckt. Inga värmare inne i båten. Utanför kan de få sitta, men då med en helt separerad värmeledning, helst med ackumulatortank som mellanbarriär.

Men folk får så klart ta vilka risker de vill med sina liv. Jag kommer aldrig ordna en egen båt på det viset, eller färdas med en båt som är arrangerad så. Vansinne!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara intressant att se hur olycksstatistiken ser ut för "matlagning med förbränning"  ser ut.

Det finns gott om gamla, dåliga och farliga anläggningar, framförallt då gasol och fotogen.

Hur skulle det vara om man hade en obligatorisk besiktning varje år. Men eftersom framför några sådana krav så får man anta att olycksrisken anses var väldigt liten.

Säkrast är el.

Om man nu inte kan tänka sig leva på torrfoder ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man följer alla rekommendationer för gasol så är det oerhört säkert. 

 

Själv har jag ett löst tvålågigt gasolkök inköpt 1964 som en av reservspisarna hemma... och slangen är lika gammal som köket 😲😨  fast den är fortfarande tät!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inte gasol i båten, lagar mat på Origokök (funkar bättre än många tycks tycka) samt har mikrovågsugn istället för den vanliga (var perfekt när vi hade vällingbarm, numera smidig att värma gårdagens rester m.m.).

 

Vet inte om det berörts i tråden, men den största risken för CO i sovutrymmena i alla fall vår båt är snarast om det skulle bli något fel på värmaren. T ex ett rosthål mellan förbränningskammaren och friskluften. Då kommer förbränningsavgaser att pumpas in med ventilationen till alla sovutrymmen....

 

Nu kan man givetvis göra det enkelt och bestämma att värmaren inte får användas nattetid, men istället investerade vi i en CO-varnare. De är inte billiga, men väl värda pengen.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade gilla gasol i båten förr i tiden,  det gick över när ögonbrynen och luggen brann upp när det helt nya spritköket integrerat i en diskbänk läckt gas ner i ena diskhon under matlagningen..

Numera föredrar jag Wallas Safeflame i pentryt. 

Däremot skulle jag inte välja att ha någon form av modern värmare på under natten, har sett lite för många incidenter med läckande värmeväxlare i somliga fabrikat av "fint" märke. Senast häromdagen var jag ombord i en båt i 3 miljonersklassen med helt svart och sotig inredning när värmaren gett upp och skickat avgaserna rätt in i salongen, som tur var vaknade familjen av någon anledning och klarade sig,  även om dom såg ut som afrikaner i ansiktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rubenjames:

Däremot skulle jag inte välja att ha någon form av modern värmare på under natten,

Nu ska det inte vara något problem, en modern värmare ska hålla ett högre tryck på luftsidan än i förbränningsrummet. Men det har ändå hänt. Jag gillar Wallas och där har jag inte hört talas om problemet. Är den rätt installerad så tas all luft utifrån, det kan inte bli så mycket CO då. Men jag kör inte värmaren på natten, det brukar inte behövas och med fjärrkontroll kan man starta den innan man går upp. Nu håller jag på att installera ett vattenburet system, säkrare och trevligare värme.

 

I framtidens båtar kommer man att laga mat på el men redan idag så är micron en bra lösning. Hörde en kille som slängt ut spisen och ersatt med micro och kaffebryggare. En lösning som skulle fungera för många.

Kanske sätter jag in en induktionshäll i framtiden, kanske även än varmluftsugn. Att laga ett mål mat  "kostar" i snitt 0,8kWh. Två varma mål om dagen klarar man under sommaren på 400W solpanel. Jag har 2,4kWh batteri men borde då gå upp till 5kWh och ett elverk för de sena höstturerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Nu ska det inte vara något problem, en modern värmare ska hålla ett högre tryck på luftsidan än i förbränningsrummet. Men det har ändå hänt. Jag gillar Wallas och där har jag inte hört talas om problemet. Är den rätt installerad så tas all luft utifrån, det kan inte bli så mycket CO då. Men jag kör inte värmaren på natten, det brukar inte behövas och med fjärrkontroll kan man starta den innan man går upp. Nu håller jag på att installera ett vattenburet system, säkrare och trevligare värme.

 

I framtidens båtar kommer man att laga mat på el men redan idag så är micron en bra lösning. Hörde en kille som slängt ut spisen och ersatt med micro och kaffebryggare. En lösning som skulle fungera för många.

Kanske sätter jag in en induktionshäll i framtiden, kanske även än varmluftsugn. Att laga ett mål mat  "kostar" i snitt 0,8kWh. Två varma mål om dagen klarar man under sommaren på 400W solpanel. Jag har 2,4kWh batteri men borde då gå upp till 5kWh och ett elverk för de sena höstturerna.

Har alltid förut haft ett gott öga till Wallasvärmarna, tyvärr har även dom i sparivern drabbats av kvalitétsbrister. Deras modell av dieselvärmare 40D tror jag det var fick sluta tillverkas just pga av dom brunnit sönder invändigt med avgaser i båten som följd. Tror deras nya serie värmare som kommer nu har ny design invärtes, ska bli intressant att se vad dom går för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Rubenjames:

Har alltid förut haft ett gott öga till Wallasvärmarna, tyvärr har även dom i sparivern drabbats av kvalitétsbrister.

Tråkigt med sådan utveckling, jag har hållit mig till gamla 1800B. Min båtgranne hade en sådan, monterad 1972. Fungerar fortfarande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev bhemac:

Tråkigt med sådan utveckling, jag har hållit mig till gamla 1800B. Min båtgranne hade en sådan, monterad 1972. Fungerar fortfarande.

1800B var en riktigt fin värmare, går aldrig sönder och söver så gott med sitt pumpljud! Min bror bodde i sin båt året runt en tid med bara en 1800B som värmekälla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rubenjames:

1800B var en riktigt fin värmare, går aldrig sönder och söver så gott med sitt pumpljud! Min bror bodde i sin båt året runt en tid med bara en 1800B som värmekälla. 

Världens bästa värmare brukar jag säga, mest för att retas. Men med sin livslängd så blir den ganska billig.

Jag har byggt om ett par så de fått startautomatik, blir lite bekvämare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Världens bästa värmare brukar jag säga, mest för att retas. Men med sin livslängd så blir den ganska billig.

Jag har byggt om ett par så de fått startautomatik, blir lite bekvämare.

Tillverkad för att hålla en livstid, det finns nog inte mycket som tillverkas för att hålla numera. Tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man lyckas att dö av gaser. Är man för full och somnar och glömmer spisen på tex.? Eller skiter man i och kolla status på sin båt idag och förlitar sig på alla andra, typ "hade den på varvet för hel service".

Har nog sovit i båtar i minst totalt 1825-2555 dagar (5-7 år) i mitt liv med allt från ingen värmekälla, värmeljus, gasvärmare, mycket kärlek, fotogenvärmare och dieselvärmare och inte haft några problem men läckande slangar eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev patrikflink:

Förstår inte hur man lyckas att dö av gaser. Är man för full och somnar och glömmer spisen på tex.? Eller skiter man i och kolla status på sin båt idag och förlitar sig på alla andra, typ "hade den på varvet för hel service".

Har nog sovit i båtar i minst totalt 1825-2555 dagar (5-7 år) i mitt liv med allt från ingen värmekälla, värmeljus, gasvärmare, mycket kärlek, fotogenvärmare och dieselvärmare och inte haft några problem men läckande slangar eller dyl.

Inte behöver man vara full för att somna in, lämnar man gasspisen på som värmekälla och somnar gott så inte tusan vaknar du när lågan slocknar av syrebrist.. sen är det natta på riktigt. 

Många variabler ska stämma för att tragedin ska bli ett faktum,  men en tät plastbåt blir givetvis mycket farligare än en gammal träbåt tex. På husvagnar finns det alltid en ventilator som är ostängbar just för detta ändamål,  det finns sällan på en båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...