Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Är det någon som är bra på digital-tv?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har sedan flera år en vanlig LTC "ufo-antenn" som fungerade till den förra "halvtjocka" TV´n och lika bra till den nuvarande tunna LTC-tv´n.

men ibland hamnar man ju i radioskugga, då funkar det inte, jag har ju motorbåt och antennen sitter kanske max 3 m över vattenytan.

Då som nu, fungerar det bra när antennförstärkaren avstängd, men när jag vrider på den försvinner bilden...(?) Tänkte att antennförstärkaren kanske kunde vara till hjälp då signalen är svag?

Sedan är det ju så, att man med digital-tv (DVT) antingen får en knivskarp bild eller ingen bild alls, 1 eller 0, det är väl digitalismens förtjänst, med den gamla sortens ATV, analog-tv kunde man ju ibland acceptera en litet grynig bild eller litet bildskugga, om programmet var bra...

 

Men då; är det fel på min antennförstärkare?

 

Sedan en fråga till, som rör TV hemma, har fått ny leverantör, Comhem. Inte ens på SVT "talande text"...

Lokala nyheter från Stockholm, kan inte längre se Västnytt! Någon som vet hur man kommer runt det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antennförstärkaren verkar inte frisk. Låter som att du har en tefatsantenn, men just modellen som heter UFO tillverkas av och säljs som Triax. Den har inbyggd förstärkare i tefatet och spänningsmatas via koaxen (antingen via TVn eller separat power inserter.

 

Den antennen brukar plocka in stationer där de flesta andra går bet.

 

Vad gäller lokalTV så klaga hos ComHem. SVTs lokalkanaler finns numera t.o.m. via satellit så oavsett om de tar ner det den vägen eller distribuerar på annat sätt till ditt kvarter så bör du kunna få lokalTV. Ev. på en egen kanalplats om ordinarie SVT är i HD då alla lokalsändningar inte sänds ut som HD.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är LTCs tefatsliknande antenn, ingen äkta UFO.

Då en antenn förolyckades en vinter köpte jag en ny komplett med förstärkare, så jag kan ju byta förstärkaren och se om det det blir någon skillnad.

Senast jag gjorde en kanalsökning på bara digitala kanaler blev det över 90 stycken, de allra flesta spärrade endast åtkomliga för dom som vill betala. Dessutom många dubletter. SVT från Dalsland, Värmland, Halland och Göteborg kan ses i  Öckeröarnas skärgård.

 

Nu i kväll kunde vi se västnytt i HD.

 

Det har varit minst sagt struligt med ComHem, jag har samma åsikter om den firman som om sugtömningsanläggningarna längs Bohuskusten, bra när det fungerar, men det gör det sällan.

Ledig dag på fredag, den skall jag tillbringa i telefonkö, igen, eftersom ComHem inte svarar på mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orka TV i båten. 

Men. 

Om jag absolut måste kolla TV i båten kör

jag ComHem-appen på paddan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Då en antenn förolyckades en vinter köpte jag en ny komplett med förstärkare, så jag kan ju byta förstärkaren och se om det det blir någon skillnad.

- - -

Jag misstänker att du blandar samman begreppen...

 

Förstärkaren sitter i tefatet och kräver nog lite ingrepp för att bytas ut.

 

Burken du har "någonstans inne i båten" (som jag misstänker att du kallar förstärkare) som har antenn in - antenn ut samt en elanslutning är ett filter som skickar upp elmatning till antennförstärkaren uppe i tefatet via samma kabel som skickar ner antennsignalerna, samt håller isär elen och antennsignalerna. Sedan sitter samma filter fast omvänt uppe i tefatet så att antennförstärkaren kan strömförsörjas.

 

Du kan nog inte vara säker på att din gamla o din nya "inne i båten-burk" hanterar elmatningen till tefatet på samma sätt. Kretskortet kan vara av olika modell, ha olika krav på inspänning eller filterna i tefat o burk kan ha olika specar. Tefat o burk säljs ju i ett kit som ska passa ihop så tillverkaren har inga skäl att vara kompatibel mot tidigare/senare versioner av delarna.

 

Att TV-signalerna försvinner när du slår på "inne-burken" tyder emellertid på att den överlagrade elmatningen inte filtreras på rätt sätt antingen i tefatet eller i "inne i båten-burken".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Jag misstänker att du blandar samman begreppen...

 

Förstärkaren sitter i tefatet och kräver nog lite ingrepp för att bytas ut.

 

Burken du har "någonstans inne i båten" (som jag misstänker att du kallar förstärkare) som har antenn in - antenn ut samt en elanslutning är ett filter som skickar upp elmatning till antennförstärkaren uppe i tefatet via samma kabel som skickar ner antennsignalerna, samt håller isär elen och antennsignalerna. Sedan sitter samma filter fast omvänt uppe i tefatet så att antennförstärkaren kan strömförsörjas.

 

Du kan nog inte vara säker på att din gamla o din nya "inne i båten-burk" hanterar elmatningen till tefatet på samma sätt. Kretskortet kan vara av olika modell, ha olika krav på inspänning eller filterna i tefat o burk kan ha olika specar. Tefat o burk säljs ju i ett kit som ska passa ihop så tillverkaren har inga skäl att vara kompatibel mot tidigare/senare versioner av delarna.

 

Att TV-signalerna försvinner när du slår på "inne-burken" tyder emellertid på att den överlagrade elmatningen inte filtreras på rätt sätt antingen i tefatet eller i "inne i båten-burken".

Det är samma modell, likadana antenner, den trasiga (som under vintern låg uppochned och läckte in vatten) och den nya jag köpte senare. Stämmer, det var litet hedenhöselektronik och några spolar i antennen. Den andra burken har jag inte haft anledning att skruva isär. Men det var samma sak med den gamla antennen, innan den blev fuktskadad, bilden försvann eller blev till pixlar när jag vred på potentiometern på "burken" inne i båten.

 

Hemma då... kan väl säga att TV och Internet funkar bättre ombord i båten just nu...

Signalen från mediaomvandlare och router når inte TV,s box. Drog istället nätverkskabel direkt över golvet, kopplade denna direkt till mediaomvandlaren, blev litet bättre, men det tar lång tid att byta kanal, strular i största allmänhet. Fick en uppdatering till routern, så nu har jag någonstans omkring 150 mb i uppladdning enligt bredbandskollen, så det funkar bättre, men TV... nä, å andra sidan är det ju bara repriser om kriminologer och skogsbränder eller allsång på någon fjärran ort ändå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har egen parabol och betalar en slant till Canal Digital för de nordiska kanalerna (inga filmer eller speciellt sportpaket, dock). Men har även LNB för fyra positioner till i parabolen, så med tillgång till alla fria kanaler på 13°Ö/19°Ö också finns det nästan för mycket skräp att fördriva tiden med.

 

I båten körde vi marksänt och Boxerpaket tidigare, men numera är Boxer avvecklat och vi tittar endast på de fria kanalerna den vägen. Har istället en avancerad satellitmottagare hemma med flera mottagare och bl.a. omkodning av digitala TV-signalen i realtid så jag kan streama alla kanaler till mottagare i båten så snart jag bara har halvhyfsat Internet tillgängligt där.

 

Förra sommaren hade en kortis i TV-antennkoaxen gjort att power insertern till UFO-antennen brann till avbrott (inge bra med 10A säkring före den, är numera 315mA....), så vi hade ingen TV-signal på flera veckor. Men vi klarade oss ändå och saknade faktiskt inte vanliga marksända TV:n speciellt mycket då vi kunde streama det vi ville se på från hemmaanläggningen.

 

Fast om sanningen skall fram kunde TV-programmen vi tittade på under båtsemestern räknas på handens fingrar. Så det blir mindre och mindre av den varan....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bytte jag "inneburken" och resultatet är det samma, TV bilden pixlar sig för att sedan försvinna helt och så kommer texten "tjänsten ej tillgånglig" upp i rutan, samma text som när man försöker titta på betalkanaler (utan kort)".

Men med förstärkningen avstängd blir det jättebra bild. Möjligen blir förstärkningen för kraftig får att TV-mottagaren skall kunna hantera dessa..?? Och när jag testar detta idag är jag inom Beudaremossens täckningsområde, och den sändaren är väldigt stark.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...