Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Plutten61

Vad är det jag har för båt, snälla hjälp mej

Rekommendera Poster

Hej

Ny här och ny i båtvärlden. Jag köpte av en kompis denna båten (se bifogade bilder) och har sedan lagt en hel del kärlek på den får att få upp den i detta skicket. Men jag måste få klarhet i vad det är för märke och modell (bland annat försäkringsbolaget vill veta). Föregående ägare trodde att den var från 70-talet och att det var en Ryds Hajen, men det kan inte stämma. Sidorutorna mm stämmer inte. Den kan ju ha blivit ombyggd flera gånger, men sidorutorna ändrar man nog inte.

Finns det någon här inne som känner igen modellen?

MVH
Lasse

snett framifrån.jpg

interiör.jpg

från sidan.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev joelfrodin:

Monark 520 HT kanske?

 

Jag har funderat på det också, men sidorutans form stämmer inte och en del andra detaljer.

Men tack ändå😊

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Crescent 520

Det kan eventuellt vara en sådan, men i så fall är hela inredningen ombyggd, men sidorutans form stämmer hyfsat i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Plutten61:

sidorutans form stämmer hyfsat i alla fall.

 

sidorutans form hyfsat? Du kan inte känna att hela båten från för till akter i det närmaste ser identisk ut?

 

Inredning är ointressant då annons-båten är ett komplett vrak. Det enda jag reagerar på är avståndet mellan framrutorna som är något bredare på annons-båten. Men det kanske kan vara en annan årsmodell.

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan vara Monark 520, lika gärna en Crescent 520, samma båt såld av andra återförsäljare. De här båtarna producerades i åratal så ändringar i inredningarna kom och gick för att kunna tejpa ett stort "NYHET!" på båtsidan vid varje båtmässa.

 

Vad gäller försäkringsbolagets krav på märke, modell och årsmodell så är det knappast någon större skillnad. Så länge du gissar nära nog. Ersättningen för en så gammal båt är inte mycket att festa loss på ändå. Och man hamnar knappast i ett läge där någon någonsin kommer att kolla upp om båten faktiskt är den du uppgett. Åtminstone inte så länge du inte försöker försäkra en Monark 520 som en Storebro Royal Cruiser 😀

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte Monark 520, en sån har jag haft, och inte heller Crescent. Det är mycket som inte stämmer. Tror att det förekom avgjutningar, men skulle nog gissa på någon Ryds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev trewq:

Nej det är inte Monark 520, en sån har jag haft, och inte heller Crescent. Det är mycket som inte stämmer. Tror att det förekom avgjutningar, men skulle nog gissa på någon Ryds.

https://marinfritid.com/shop/product/crescent-520

 

I sådana fall är den här säljaren helt fel ute. Inget jag utesluter iofs men båtarna är identiska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger värdet på 30' som i detta fall, så lär det som sagt kvitta om den heter xxx 520 HT eller yyy 520 HT. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och att ni har engagerat er. För mej personligen hade varit roligt att veta vad man har för något eftersom det är min första båt. Skall jag vara ärlig så började detta med att jag behövde ett objekt att renovera och en kompis hade denna båten. Efter att ha renoverat flera mc, ett antal hus plus, gjutit en hel del i glasfiber och lite annat smått och gott genom åren så tyckte jag att en båt skulle vara spännande. Det är inte värdet jag är ute efter vad gäller försäkringen, utan snarare att ha en försäkring utifall jag skadar någon annans båt på grund av oerfarenhet.

Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du komma fram till vad det är för modell, eller ombyggd modell, så är det nog att söka bakåt i ägarförhållandena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

https://marinfritid.com/shop/product/crescent-520

 

I sådana fall är den här säljaren helt fel ute. Inget jag utesluter iofs men båtarna är identiska...

Info om köpobjekt från den här firman ska nog ibland tas med en nypa salt... Det finns en hel del trådar från missnöjda kunder som handlat av den firman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Plutten61:

- - -

Det är inte värdet jag är ute efter vad gäller försäkringen, utan snarare att ha en försäkring utifall jag skadar någon annans båt på grund av oerfarenhet.

Lasse 

Båtförsäkringar är ofta uppdelade i:

  • en sakförsäkringsdel som du får ersättning från om båten stjäls, brinner, sjunker eller blir skadad mm mm  enligt villkoren
  • en ansvarsförsäkringsdel som ersätter motparten om du skadat någon person, egendom eller liknande.
  • en olycksfallsdel som ersätter personskador på dig o din besättning

Ibland är alltihopa sammanbakat men det är viktigt att läsa villkoren för de olika delarna så du vet vad du köpt för försäkringsskydd.

Olycksfall o ansvarsdelarna är rätt oberoende av båtvärdet (om det inte är en värstingsmuskelbåt eller annat extremt där olycksrisken är större).

 

Ta en personlig kontakt med ditt försäkringsbolag så kan du nog få hjälp så du får det försäkringsskydd du vill ha, främst för ansvarsdelen men glöm inte olycksfallsdelen, det kan bli dyrt med personskador. Det kan kanske t.o.m. gå att försäkra utan "sakförsäkringsdelen" ungefär som en halv eller trafikförsäkring på bil av ringa värde.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en Ekivok 520 HT, inget tvivel om den saken 😁 (fast alltså den gamla betydelsen.)

Med tanke på att den där typen är den vanligaste båten i Sverige så kan det bli svårt att nåla fast vad just den här definitivt är för någon, om det saknas modellskylt i den.

 

Tror Lintott har en poäng i försäkringsfrågan - ring försäkringsbolat och prata om det.

 

Om 535GTs råd om att fråga tidigare ägare, om jag förstod denne rätt, är detta också det behäftat med viss minnes-opålitlighet såvida inte någon är kalenderbitare och har bevis.

 

Oavsett ser det ut som att du har gjort ett fint jobb med den! Ut och njut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår familj hade vi en Västkust 18 och din båt är snarlik den. Båten var ett självbygge där man hyrde formen och plastningen gjordes på plats så att säga hos formägaren. Den kommer från Göteborg och fanns ute i Frölunda. Vi byggde våran båt 1975. Tyvärr finns inga bilder kvar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...