Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MinbusNimbus

När blir teaken grå och tidlös?

Rekommendera Poster

I alla år så har vi haft oljad teak på badbryggan. Även om det är galet snyggt när det är nygjort så krävs det ju en hel del underhåll för att hålla det snyggt och vi känner att det nog är dags att låta teaken bli sådär "nautiskt" grå och naturlig. Även om det också kräver underhåll så inbillar vi oss att det är lättare (och mer skonsamt) än att slabba med teak-cleaner och olja stup i kvarten.

 

Jag har börjat med att slipa teaken för hand för att få bort gammal olja och sot som sitter ganska djupt i fårorna. Men det blir liksom inte riktigt ljust. Teaken har nu en konstig hudfärgad ton och jag tänker mig att oljan och sealers under alla år kanske har färgat teaken rakt igenom och att den aldrig kan bli riktigt neutral och grå igen?

 

Är det så? Har man väl börjat olja så måste man fortsätta? Teaken har 16 år på nacken så jag vill ju inte gå på för hårt med slipningen heller. Gissar att vi har ca 6 mm teak kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpa och mjuk borste är det man ska använda. Kemikalier kan gör det snyggt ett tag men sen måst man göra om det.

Kinaolja ett par gånger på sommaren tycker jag fungerar fint men absolut ingen olja på hösten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Såpa och mjuk borste är det man ska använda. Kemikalier kan gör det snyggt ett tag men sen måst man göra om det.

Kinaolja ett par gånger på sommaren tycker jag fungerar fint men absolut ingen olja på hösten.

Jo, jag är med på hur underhållet skall gå till i framtiden, men som ett första steg så vill jag "neutralisera" teaken genom att slipa bort så mycket som möjligt av den gamla oljebehandlingen. Men av allt att döma så verkar teaken "färgad" rakt igenom. Eller så behöver jag slipa ganska ordentligt. 

 

Eller blir den grå med tiden, även om den idag har spår av olja trots slipning? Jag började förra säsongen med att bara låta teaken vara men då blev den väldigt sunkig ganska snabbt. Känns som att en total återställning med slipning är enda sättet. Hoppas bara det finns tillräckligt med millimeter kvar :-)

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi slutade bara olja vår teak på badbryggan och tvättar med såpa. Efter några åt blev den till slut silvergrå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

I alla år så har vi haft oljad teak på badbryggan. Även om det är galet snyggt när det är nygjort så krävs det ju en hel del underhåll för att hålla det snyggt och vi känner att det nog är dags att låta teaken bli sådär "nautiskt" grå och naturlig. Även om det också kräver underhåll så inbillar vi oss att det är lättare (och mer skonsamt) än att slabba med teak-cleaner och olja stup i kvarten.

 

Jag har börjat med att slipa teaken för hand för att få bort gammal olja och sot som sitter ganska djupt i fårorna. Men det blir liksom inte riktigt ljust. Teaken har nu en konstig hudfärgad ton och jag tänker mig att oljan och sealers under alla år kanske har färgat teaken rakt igenom och att den aldrig kan bli riktigt neutral och grå igen?

 

Är det så? Har man väl börjat olja så måste man fortsätta? Teaken har 16 år på nacken så jag vill ju inte gå på för hårt med slipningen heller. Gissar att vi har ca 6 mm teak kvar. 

Du behöver inte göra något mer. Den kommer bli grå på några år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon annan här på forumet som märkt att teak från BT har en konstig färg, är det verkligen teak? Eller kommer den från ett närbesläktat träslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev vega1959:

Är det någon annan här på forumet som märkt att teak från BT har en konstig färg, är det verkligen teak? Eller kommer den från ett närbesläktat träslag?

Gäller nog all modern teak, Seasea's ser också ut som brun tryckimpregnerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev bhemac:

Gäller nog all modern teak, Seasea's ser också ut som brun tryckimpregnerat.

Det är kanske något vi får leva med? Och acceptera att den är odlad.😊

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...