Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CoronetPeter

Oljestänk? VP 5.0 gxi sjövattenpump/impeller?

Rekommendera Poster

Hej,

Hoppas på hjälp på vad jag tycker ser ut som oljestänk från sjövattenpump alt impeller. Stänket är ljusbrunt och har uppkommit efter ca 4 timmars körning vid lite högre belastning. Kan kanske finnas ett samband till impellerbyte som gjordes i våras? 

Motorn är från 2010 och har endast gått ca 60 tim.

Väldigt tacksam för hjälp.

4C9B7F58-010D-417B-A86E-9FC6E0383C0A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är främre vevaxeltätningen som läcker. Det har inget med impellerbytet att göra, om det gjordes på normalt sätt. Tätningen är ganska enkel att byta om man har rätt verktyg. Har du otur kan det vara högt vevhustryck som orsakar läckaget. Om du tar loss oljepåfyllningslocket, kan du känna om det "blåser" ovanligt mycket ur hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Rollen skriver så är främre vevaxelpackboxen misstänkt. Men det finns ett ställe till som kan ge sig och det är tätmassan iframkant mellan insug och motorblock, då kommer olja att droppa ner på remskiva/svängningsdämpare och skvätta runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Uppskattas verkligen!

Vad tror ni, är det ok att använda båten innan felet åtgärdas? Det är ju inte helt lätt att snabbt få tag på mekaniker :(

Om man skulle ge sig på att byta själv, hur skulle detta gå till och vad skulle krävas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att det är olja? Jag tycker det är väldigt likt hur det sett ut när vi haft läckage på sjövattenpump i vår båt och halvrostigt vatten har skvätt runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bobba för svar! Utgick från att det var olja, men klart värt att titta närmare på ikväll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst. Tyvärr ganska dyrt. Hade säkert kunnat komma billigare undan och jag fixat med packningar etc på den gamla sjövattenpump. Nu köpte jag en ny sjövattenpump och installerade. Tack för era tips. Dom uppskattades! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där pumparna är verkligen urusla. Jag pratade med en expert som sa att de är designade att hålla 300 driftstimmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar även finnas en relation antal år (hur gammal pumpen är) och drifttimmar, då motorn endast har 60 drifttimmar. 

Hur som, skönt med ett torrt motorrum :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...