Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Gasolgrill

Rekommendera Poster

Jaha, då var det eldningsförbud igen. I Stockholm gäller det grillning av fast bränsle, kanske man måste plocka med en gasolgrill också på semestern. Någon fler som kör med gasol, vilken modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast såvitt jag förstår gäller eldningsförbudet alla former av öppen låga. Dvs även gasolgrillar, gasolkök, spritkök och fotogenkök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pesonligen tycker jag dock att det hela blir lite fånigt när man sitter på en kal klippa långt ute i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Eld- said:

Fast såvitt jag förstår gäller eldningsförbudet alla former av öppen låga. Dvs även gasolgrillar, gasolkök, spritkök och fotogenkök.

 

Det är ett utökat eldningsförbud, dit har vi inte kommit (än). Nu gäller eldningsförbud: "Aktiviteter som eldning, grillning och bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) är förbjudet."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde en Weber Q1000 under midsommarhelgen och var väldigt nöjda med den, den lilla tuben på 450 g ska räcka till 4 tim grillning på full effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev oyster:

Det är ett utökat eldningsförbud, dit har vi inte kommit (än). Nu gäller eldningsförbud: "Aktiviteter som eldning, grillning och bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) är förbjudet."

 

Jag kan inte se att grillning med gasol är undantaget vid eldningsförbud, bl.a. grillning är ju förbjudet.

Här är en ganska bra beskrivning om vad som gäller, men det är ju inte helt glasklart.

 

3 timmar sedan skrev Eld-:

Pesonligen tycker jag dock att det hela blir lite fånigt när man sitter på en kal klippa långt ute i skärgården.

Håller med, men försöker ändå följa eldningsförbudet även om det kan bli någon överträdelse om vi befinner oss på en holme i stort sett utan växtlighet.

 

Förra sommaren när det var 30°C och mera mest hela tiden var det inget sug efter någon varm mat direkt. Rätt lätt att skippa grillen tycker jag, rökt fisk, grekisk sallad, keso mm. fyllda hoprullade kalkon- eller skinkskivor, kall avocadosoppa, räksallad, mm, mm. var det som gick mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fast bränsle" är det som ger undantaget. Från den sida du själv länkade till:

 

Får jag grilla på en klippa i skärgården?
Du får grilla på fasta grillplatser och med utrustning som drivs med gas eller vätska förutsatt att risken för antändning och spridning är låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Promod said:

Vi använde en Weber Q1000 under midsommarhelgen och var väldigt nöjda med den, den lilla tuben på 450 g ska räcka till 4 tim grillning på full effekt.

 

Den ser bra ut, ska kolla på en sån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev oyster:

"Fast bränsle" är det som ger undantaget. Från den sida du själv länkade till:

 

Får jag grilla på en klippa i skärgården?
Du får grilla på fasta grillplatser och med utrustning som drivs med gas eller vätska förutsatt att risken för antändning och spridning är låg.

Jo, så skulle det ju kunna vara och så är det kanske tänkt, men det är inte det man skriver.

"Aktiviteter som eldning, grillning och bränning... är förbjudet."

Det finns inget i den beskrivningen som tillåter grillning med gasol eller el.

 

På fasta grillplatser får man grilla med vad man vill

Får jag grilla över öppen eld?
Ja, för matlagning på en fast grillplats.

 

Får jag använda engångsgrill? 
Nej. Undantag: Engångsgrill får endast användas om den placeras ovanpå en fast grillplats som är utformad så att det inte finns risk för antändning och brandspridning.

 

Det är inget under av pedagogisk utformning på denna sida och det är det inte på andra sidor om eldningsförbud heller.

 

Någon som kan det här på riktigt och inte bara försöker tolka texter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läser man hela meningen så är det glasklart, man kan ju inte kapa bort delar av den: 

Aktiviteter som eldning, grillning och bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) är förbjudet.

 

Sen har dom en tabellform på samma sida där det är väldigt tydligt att gas är ok (https://www.lansstyrelsen.se/download/18.35db062616a5352a22a2731c/1561029207531/FAQ-Eldningsförbud, ny föreskrift 2019-tabell.pdf)

 

image.thumb.png.913925b817da66962cb1bc0098bfdc67.png

Redigerad av oyster
Länk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev oyster:

Läser man hela meningen så är det glasklart, man kan ju inte kapa bort delar av den: 

Aktiviteter som eldning, grillning och bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) är förbjudet.

 

Sen har dom en tabellform på samma sida där det är väldigt tydligt att gas är ok (https://www.lansstyrelsen.se/download/18.35db062616a5352a22a2731c/1561029207531/FAQ-Eldningsförbud, ny föreskrift 2019-tabell.pdf)

 

image.thumb.png.913925b817da66962cb1bc0098bfdc67.png

 

 

Det är ju lite intressant med villkoret "om det inte finns risk för antändning och brandspridning". Om man har en gasolgrill så är det upp till var och en att göra den bedömningen, men vid "vanlig" kolgrill så är det totalförbud.

 

Visserligen logiskt på ett sätt då kolgrillen har en väsentligt större låga och "aktivitet" vilket ökar risken även om det ser safe ut.

 

Oh well...förra sommaren stekte vi köttbitarna och grill-halloumin ombord istället och det gick faktiskt riktigt bra.

 

"Man vänjer sig...man får lov att vänja sig..."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Läser man hela meningen så är det glasklart, man kan ju inte kapa bort delar av den: 

Aktiviteter som eldning, grillning och bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) är förbjudet.

 

Sen har dom en tabellform på samma sida där det är väldigt tydligt att gas är ok 

Tabellen är ju bra, varför är det inte den man får se direkt när man söker på eldningsförbud. Min gissning är att 99 % av de som inte har koll på vad som gäller är personer som undrar om det är okej att grilla eller göra upp en eld.

 

Visst kan man ta bort en parentes som beskriver vad ett fast bränsle är.

Även fast jag nu vet vad som är rätt kan jag inte läsa meningen så att den betyder det som står i tabellen.

 

Aktiviteter som eldning, grillning, bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) är förbjudet.

Lite språkligt fel, men betyder rätt sak.

 

Eller skriv om meningen...

Det är förbjudet att använda fasta bränslen (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera) vid elldning, grillning och bränning.

 

Språkvårdande dyslektiker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna grill har jag använt i några år. Den drivs av gasol i engångsflaskor. Den blir varm direkt och du steker/grillar enkelt. Slut med viftande tallrikar. Du får enkelt plats med 6-8 biffar.

images.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

Denna grill har jag använt i några år

Vanliga 227g flaskor?

Visserligen tycker jag att grillning på gasol är mer att betrakta som kremering. Men i nödfall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev bhemac:

Visserligen tycker jag att grillning på gasol är mer att betrakta som kremering. Men i nödfall...

Håller helt med...

För mig är det pysslet som är en viktig del av grillningen, lite mera som ett likbål vid Ganges strand. 🤢🤮

 

Smakmässigt hävdar jag att kolgrillat kött är väldigt mycket godare än gasolgrillat, men gör man en blindtest så är det i stort sett omöjligt att känna skillnad (dvs. gissa rätt).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen njöt jag av grillförbudet förra sommaren. Så snabbt det gick att laga mat, bara steka biffen på gasolköket! Slippa springa till grillbordet och och fram o tillbaka till båten för nåt man glömt. 

 

Och hur gott är det egentligen? Grillat är gott, men det är så mycket annat som är gott. Är lite sugen på att lämna grillen, kolen och mecket på land i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev AndW:

Är lite sugen på att lämna grillen, kolen och mecket på land i år.

Jag brukade glömma kameran på semestern. Blev mycket mer tid över till annat...

Grillat är gott någon enstaka gång men stekpanna och ugn kan göra underverk med en fin köttbit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Vanliga 227g flaskor?

Visserligen tycker jag att grillning på gasol är mer att betrakta som kremering. Men i nödfall...

Till Primus Vidar BBQ används Primus 2208 (Cassette gas 250 g butan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Primus Vidar BBQ har en riktig stekyta, där man steker som i en stor stekpanna.

Den har pietzotändning som tänder direkt när du vrider på vredet.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från Magmagrillars hemsida:

 

Vad gäller vid Eldningsförbud?

Efter att varit i kontakt med MSB och Länstyrelsen i Uppsala, har vi fått svar på hur vi ska tolka ett eldningsförbud i skog och mark:

En Magma gasgrill som sitter monterad ombord är att likställa med ett gasolkök. Sådan utrustning anses INTE vara i "skog och mark" även om du är ute i naturhamn med din båt. Det betyder alltså att en Magma gasolgrill får användas ombord även vid eldningsförbud. 
Det är också logiskt, eftersom det annars skulle innebära att all form av gasolspisanvändning ombord skulle vara tveksamt eller förbjudet vid ett eldningsförbud.

 

Däremot är det klart olämpligt att använda en kolgrill ombord vid eldningsförbud, då det kan fara gnistor med vinden. Och att grilla i land med din Magma på benstativet är förstås inte tillåtet oavsett kol eller gasol, eftersom grillen då står "i skog och mark".

 

Det sista medskicket från MSB och Länstyrelsen är "Man bör självklart som vanligt ha ett säkert beteende" vilket vi instämmer i fullständigt!

 

Ref: Handläggare krisberedskap och kärnenergiberedskap samt Tjänsteman i beredskap på Länstyrelsen i Uppsala län, 2018-07-31.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/24/2019 at 10:37 AM, Promod said:

Vi använde en Weber Q1000 under midsommarhelgen och var väldigt nöjda med den, den lilla tuben på 450 g ska räcka till 4 tim grillning på full effekt.

 

Accepterar Q1000 andra flaskor än deras egna? Till exempel: 

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolbehallare-2000020058

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte Biltemas till min Q1000 för några år sedan men den passade inte men anslutningen såg exakt likadan ut som på Webers flaska. När man skulle gänga på Biltema så tog den aldrig gäng men det var säkert gängpaj på den. Kastade flaskan men jag har inte velat prova igen.

Någon som har provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som använder Q1000 ombord på båten? Magmas grillar har ju fina fästen för att ha dom på pulpit, och jag ser på nätet att en del har varit kreativa att gjort liknande fästen för Q1000. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...