Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
A23

Fallpåse sugkopp

Rekommendera Poster

Hej allihop,

 

Jag funderar på att köpa en fallpåse som fästs med sugkopp. Robship hette märket. Väldigt smidigt att slippa borra hål i båten. Misstänker dock att sugkoppar kan vara för klena för att hålla påsen på plats. Någon som har erfarenhet av sugkoppslösningar i sittbrunnen?

 

Mvh A23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina båda Robshippåsar är fästa med skruvar i de översta 'sugkopparna'. Utan dessa hade de sannolikt inte suttit kvar. Funkar bra för övrigt, plats för fallen och lite prylar, mobiler t ex.

IMGP0112.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt att laga skruvhål om man tröttnar på fallpåsarna.

Jag är själv lite alergisk mot att göra hål i saker och ting, så en variant jag ibland använder är dubbelhäftande tejp.

Ett alternativ är kanske att limma fast sugkopparna, Caribic410 brukar komma med bra limförslag.

Man vill ju inte limma med något som förstör plasten genom att färga den tex. Då är ju några skruvhål bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry att mitt inlägg är lite out of topic. Jag har länge funderat på behovet av fallpåse. Denna yta är ju perfekt att luta sig mot när man sitter i sittbrunn och är det värt pengarna 600x2?

 

Ärdet så hemskt om man lägger viker ihop fallen och lägger dom snyggt under sprayhooden eller har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé att limma sugkopparna! Det blir nog så vi gör. Skulle det falla ner så är det ju inte hela världen, då får vi väl testa med någon annan lösning.

 

Vi har tänkt oss en fallpåse på styrbords sida. Elpanelen och lite annat är monterat på insidan, så vi drar oss verkligen för att borra. Sedan tänkte vi sätta en burkhållare någonstans i sittbrunnen, mest för att vi alltid har vattenflaskor som rullar runt i sittbrunnen som det vore skönt att hålla på en plats. Och för öl såklart!

 

Sökte på trådar om lim på plastbåt och någon rekommenderade pl 400. Kanske värt att testa. Eller är något annat lim bättre för marint bruk?

 

Off topic:

 

Håller med om att den där platsen är bekväm att luta sig emot. Särskilt i hamn. Men fallen hamnar lätt i vägen tycker vi, och dessutom kan man köpa en fallpåse med ett extra fack för enkel förvaring, så man håller sittbrunnen fri. Vi kompromissar därför och sätter bara upp en fallpåse på styrbords sida, och lämnar babords sida fri. Funkar bra för vi har ändå bara kicken på babords sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev newwave:

Sorry att mitt inlägg är lite out of topic. Jag har länge funderat på behovet av fallpåse. Denna yta är ju perfekt att luta sig mot när man sitter i sittbrunn och är det värt pengarna 600x2?

 

Ärdet så hemskt om man lägger viker ihop fallen och lägger dom snyggt under sprayhooden eller har jag missat något?

Jag uppskattar fallpåsarna mest under seglingen. Det är ju då fallen är som längst så att säga. För visst är det som du säger; snyggt ihoprullat under en sprayhood i hamnen är alla snören ur vägen.

 

Faktum är att jag till och med skaffat (sydde själv, faktiskt...) en påse för storskotet som hänger på skotbalken så jag slipper halka runt på skotet när det ligger på durken på en kryss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant kan vara att limma fast den mjuka delen av ett kardborreband horisontellt, och sy fast den taggiga delen i fallpåsen. Bara att trycka fast, sitter jättebra och ändå borttagbart.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i ett par tryckknappar för kapell överst i påsen och skruva fast motgående där den ska hänga så sitter det bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... i hela mitt avlånga 60-åriga liv har jag misstrott detta med sugkoppar som fästmetod!
   För sådana kommer - förr eller senare - att läcka ut sitt vakuum, gissa hur liten läcka som krävs längs  dess stora periferi-kontaktyta, alltså för att luft skall läcka in som upphäver vakuumet/fästförmågan?

Riktiga sugkoppar, sådana med kraftigt pålitligt och långvarigt grepp, måste rimligen alltid ha nån slang ansluten till en vakuumpump* som kompenserar oundvikligt läckage?

Är alltså skeptisk till sugkoppar (utan vakuumpump) som fästmetod mot nån aldrig så jämn och blank yta, förr eller senare kommer det att läcka in luft och sugkoppen därmed släppa!?
Är även skeptisk till "båtägares allmänna ovilja att borra i båten". Visst bör man undvika att borra, särskilt under vattenlinjen, men sådant går ju som sagts ovan lätt att att laga!?  

(*) Såna vakuumpump-anslutna "sugkoppar" fann jag senare i min yrkesutövning, det handlade då om maskiner där fotografisk film greppades sekundkort för att i nästa ögonblick lyftas och släppas.  [Och då jävlar, så länge vakuumpumpen jobbade satt filmen stenhårt fast, ett ryckförsök hade garanterat resulterat i att nån annan mekanisk del i maskinen förstörts! (Vakuumpumparna hade f.ö. en integrerad mekanisk undertrycks-avkännare som begränsade undertrycket, detta för pumpmotor-trivsel så de inte jobbade ihjäl sig.)]   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat sugkopparna nu. De fungerar verkligen inte bra, för de behöver inte belastas särskilt hårt för att lossna. Nästa gång jag är vid båten ska jag testa att trycka dit dem med lite pl400 och se om de sitter bättre. Själva påsen och burkhållaren är annars praktiska och fina. Bra med en ficka på fallpåsen för lösa prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svågern har limmat sugpropparna med "vanlig" silikon (såg det ut att vara). Själv hade jag nog använt vit TEC7 i stället, så går det att ta bort om behov finns för det. Jag har dock inga teoretiska kunskaper bakom det resonemanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är lättare att spackla igen ett skruvhål än att få gelcoaten snygg igen efter det varit PL400 på den. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog sant, men för just oss så skulle det bli svårt att få elpanelen hel igen om vi borrade hål för fallpåsen tyvärr!

 

Tack för tipset angående TEC7. Verkar vara en hel djungel med lim och fog. Får läsa på lite om vad som verkar bäst för en sittbrunn. Hittills verkar TEC7 och PL400 bra, kanske att TEC7 är bäst om det går att få bort vid ett senare tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev A23:

Det är nog sant, men för just oss så skulle det bli svårt att få elpanelen hel igen om vi borrade hål för fallpåsen tyvärr!

Jag hade nog själv valt en kortare skruv  iofs, även om det fäster bra i kablar mm. Mina fallpåsar sitter med kapell-beslag med skruvar som är kanske 4-5 mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan väger fall inte mycket och att de är snyggt upphängda i en påse är ingen kritisk funktion, så det låter vettigt att börja med det minst påverkande monteringssättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev A23:

Det är nog sant, men för just oss så skulle det bli svårt att få elpanelen hel igen om vi borrade hål för fallpåsen tyvärr!

Använd mutternit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En av de första åtgärderna när vi köpt nuvarande båt var att kasta bort fallpåsarna som mest satt i vägen, och plasta igen hålen

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...