Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SunWind266

Vad undersöka innan köp av segelbåt?

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev Lintott:

Fotogenlyktor är trevligt inne i ruffen (ger både mysljus o värme) men som ankarlanterna vill jag bestämt avråda. 

 

Nej för fasen, ingen eld efter kl 22 precis som på segelfartygens tid!

Jag har kört fotogenlampa som ankarlanterna i många år, det fungerar om det är en stormlykta. Men LED är smidigare, även en enkel solcellslampa gör stor nytta i mörkret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var underligt att jag inte hittade några varningar då läste runt, så tänkte det väl inte spelar någon roll. Har en led som lyser bra också så jag tar den istället isf. Tack, skoj men stressigt är det, hoppas att jag börjar närma mig att få ordning på grejerna. Var mycket som jag kom på att borde fixa på första 3dagars-turen.

Hoppas komma iväg igen i övermorgon. Kanske låter som om allt på båten är i totalt sönderfall, men det mesta funkar bra och som det ska. Vissa grejer tycks dock vara eftersatta i underhåll, men jag lär mig ju mycket av att försöka/lyckas fixa detta.

 

Tack för alla tips mclasse. Jag tror det är ventilen du talar om som är problemet. Tycker den känns glappig. Köper en sån där länspump som ser ut som cykelpump, och fixar det här senare. Genomföringar ser jättefina och nästan nya ut enligt vännen som var med och har seglat mycket. Men man vet väl aldrig. I vilket fall går det väl åt helvete, länspump eller inte, ifall en av dem spricker. Tänker börja ha ryggsäck med ombyte i drybag samt diverse grejer så bara kan ta den ifall det verkligen går åt helvete och båten börjar sjunka. Läste om att sjömän förr i tiden ofta inte kunde simma. Vet ej om stämmer. Jag är i vilket fall glad att jag kan simma. En km från kusten håller jag mig max tillsvidare.

 

Vad är huvudsakliga användningsområdet för en manuell länspump på en mindre segelbåt? Att få ut vatten som sköljt in från däck? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev SunWind266:

Tyckte det var underligt att jag inte hittade några varningar då läste runt, så tänkte det väl inte spelar någon roll. Har en led som lyser bra också så jag tar den istället isf.

Det är helt okej att använda fotogenlampa som ankarbelysning om den sätts upp rätt. Led funkar också, så det är upp till dig vad du vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev SunWind266:

Vad är huvudsakliga användningsområdet för en manuell länspump på en mindre segelbåt? Att få ut vatten som sköljt in från däck? 


Vad sägs om att hålla båten flytande om den tar in vatten, t ex genom en trasig genomföring?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Vad sägs om att hålla båten flytande om den tar in vatten, t ex genom en trasig genomföring?

Då får man pumpa utav bara h-vete! En pyts är effektivare.

En kille gick grund, botten sprack och det började läcka. Han fick pumpa ordentligt för att hålla båten flytande! Det lärorika var att pumpen ska sitta så att man pumpa och styra samtidigt.

Idag hade han ringt Trossen eller Sjöassistans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Då får man pumpa utav bara h-vete! En pyts är effektivare.

En kille gick grund, botten sprack och det började läcka. Han fick pumpa ordentligt för att hålla båten flytande! Det lärorika var att pumpen ska sitta så att man pumpa och styra samtidigt.

Idag hade han ringt Trossen eller Sjöassistans.


Du svarar ju själv i samma inlägg på varför inte en "pyts" är bättre. Med den kan man inte styra båten medan man pumpar. Med en manuell länspump i sittbrunnen (där är den placerad i vår båt) kan man fortsätta styra båten, och förhoppningsvis hinna närmare land innan den sjunker, eller till och med lyckas köra båten på grund (helst mjuk lera/sandbotten intill land) så den inte kan sjunka helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så det är något man till viss del kan förlita sig på att använda den till. Har en 10l hink, 1.1l öskar. Tänkte också på det där med att få ut vatten och styra samtidigt. Autopiloten fungerar bra så antar jag kan ha den till det syftet också. Ska imorgon försöka hitta en ny ventil till pumpen iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker det lite så funkar pumpen men är det ett rejält läckage så finns det ingen möjlighet att styra samtidigt.

Forsar det in vatten så handlar det om att stoppa vatteninflödet eller åtminstone minska det. Sen att få ut vattnet så fort som möjlighet så att man inte förlorar sin stabilitet.

En elektrisk pump är oftast ganska effektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-29 vid 21:18 skrev SunWind266:

Blir att kroka i sig steg för steg

Ett annat sätt, eller som komplement, att säkra sig är att spänna upp ett fall och göra en prusikknop med en slinga av tunnare rep, av lämplig längd, runt fallet. Den fria änden av repet fäster du i selen. Knopen föser du med dig, vid behov, genom att hålla handen runt fallet under knopen när du klättrar upp och ovanför knopen när du klättrar ner. Håll aldrig handen PÅ knopen eftersom den då inte kommer att låsa om du råkar falla och reflexmässigt kniper åt med handen. På så vis är du alltid säkrad när du klättrar i masten utan att greja med att kroka om en säkerhetslina i stegen medan du klättrar. Knopen är enkel men effektiv.

 

http://knots3d.com/knots/sv_sv/62/prusikknop

 

Har du en kompis knyter du givetvis ena änden av fallet i selen och kompisen följer med med den andra änden lagd runt en vinsch.

Fallet knopas med en dubbelåtta i selen.

 

http://knots3d.com/knots/sv_sv/67/trädd-dubbelåtta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, hade hoppats att inte uppdatera denna tråd förräns det att jag låg i vinterhamn. Omständigheter får mig dock att bita i det sura äpplet. Men först tänkte jag, vid eventuellt intresse, uppdatera hur saker och ting har utvecklats på båten:

Först tänkte jag nämna, då det kan vara av allmänt intresse på ett annat sätt, att när jag fick hjälp med att byta kamrem, så såg jag att mekanikern tog loss ett sorts spole. Jag frågade honom om vad detta var, och han sa att det var spännrullen. I hans erfarenhet så var denna viktigare att byta än kamrem. Mer haverier relaterade till den. Detta var från verkstadsansvarige på Rodahl Marin, för en Lombardini ldw 502m. Möjligt att detta om spännrullar är allmän kännedom.

 

Mycket långt inlägg. För min fråga, som berör en droppande genomföring då den är stängd, och som jag vore mycket tacksam för input om, kan man läsa längre ned. Bifogar bilder. 

 

Vad jag fixat båtrelaterat:
Satt in backup lanternasystem.

Satt in en Johnson 500gph Ultima med nivåvakt, som fungerar mycket bra då jag till och från testar den.

Skaffat nya ventiler till manuell länspump, men kan inte få loss den ensam för att byta ut dem.

Fått kamrem samt spännrulle bytt av mekaniker.

Studerat motorns verkstadshandbok. Själv bytt Impeller, olja, oljefilter, rensat ut sjövattenfilter(där låg en vinge från gamla impellern.). Skrivit ned råd av mekaniker om hur byta anoder(som jag har), hur starta denna motor efter ett motorstopp etc. 

Grundligt rengjort Taylors 029 fotogen-spisen. Skruvat isär ned till minsta del och rengjort allt samt polerat allt.

På samma sätt gått igenom Taylors 079 diesel-värmare, gravitations-matad. Testat ett par gånger, men kör den inte, för jag har inte fått min Kolmonoxid-varnare ännu. Pallade dock inte polera tills vidare, för har även haft intensiva c++ studier senaste 10 dagarna, som jag precis idag blev kurs-godkänd på. 

Rengjort batterier, det lilla som fanns att rengöra. Lärt mig hur det fungerar med att sköta v12 batteriers laddning och urladdning.

Bytt alla tampar och skot som inte såg ut att vara så gott som nya, till nya sådana. Fixat på ryckdämpare.

Blivit medlem i SRSS.

Gjort lista med rutiner innan lämnar hamn.

Tätat två läckor med Zikaflex. Den ena läcker inte alls längre. Den andra läcker enstaka droppar när regnar kraftigare, och ska jag fixa mer grundligt i höst.

Ja det finns säkert mer, men detta är huvuddelen av det.

 

Allmänt har det gått bra. Jag gick igår från Lidköping upp till Hörviken. 4-7ms stadigt och 8-11 byar, under olika delar av rutten. Var roligt att navigera igenom den trånga farleden från Läckö hit. Tajt men skoj. Det här är bland det absolut mest magiska jag någonsin gjort, att stå ensam medans det under eftermiddags-solen slår upp vatten i luften när vågorna träffar båten, och runt omkring en bara nästintill orörd Svensk natur, med farledsmarkeringar, gamla som nya, här och där. Kom iaf in hit och ligger sidledes och det blåser rätt friskt. Får lära mig nya sätt båtar kan låta på, när man ligger till så här. Har varit på båten i över en månad nu och trivs mycket bra. Har varit jobb från gått upp tills lagt mig, nästan varenda dag. Om inte båt så skola. Det är roligt att fixa dock, men önskar jag hade fått möjlighet att ha seglat mer. 

 

Vad jag väntar på innan jag fortsätter:
Garmin PLB In-Reach mini. (Kommer gå 8nm över öppet vatten från Kållandsö - Dalbergså. Lika bra att ha en. Har ändå velat skaffa för annat jag håller på med ibland.)

 

Fråga:

Har även fått vinterplats i Källbacka. Ska ligga där i vinter helt enkelt, och bo på båten. Detta är planen tillsvidare. Dock, och nu kommer vi till varför jag skriver detta inlägg istället för att vänta till en slutgiltig "framme, gick bra, här är en summering". Jag började tänka att jag inte vill ha genomföringarna öppna. Alltså när jag inte behöver ha dem öppna, vill jag ha dem stängda. 

Jag har ju provat och stänga och öppna dem tidigare, utan att märka några problem. När jag gjorde det denna gång, så märkte jag att där vasken rinner ut, så när jag stänger den börjar det droppa. 1 droppe/sekund. När jag öppnar den igen, släpper trycket, och det droppar ett tag tills att det slutar. Jag har testat två gånger, och samma sak sker båda gånger. Denna genomföring ser sämre ut än de övriga. Bilder bifogade i länk nedan.

Jag har två tankar om vad läckan kan bero på:

1. Att genomföringen inte lyckas hålla helt tätt emot trycket från vattnet. När vattnet kan pressa upp igenom röret mot vasken, så utsätts inte genomföringen för samma påfrestning. Dropparna kommer ifrån där 'pinnen' på handtaget går in i genomföringen. 

2. Att läckan sker eftersom genomföringen, då jag stänger den, inte blir tät för vatten ovanifrån. Vattnet som kommer in är alltså vattnet som är kvar i röret. Jag är inte sugen på att låta den stå och droppa ut allt detta vatten utan att veta att det kommer från ovan, för med varje droppe vatten inbillar jag mig att genomföringen riskerar att försvagas.

 

Jag har lagt papper under andra genomföringar jag stängt. Detta droppande sker inte med dem.

 

Bilder:

https://1drv.ms/u/s!ApGgBTqo-bpPhRgxqdbQ6tuTh9k9?e=Dzttn2

 

De bilder som är namngivna, är för att visa hur andra genomföringar ser ut. I vilket skick o.s.v. Som man tydligt ser, så är den som läcker i sämre skick. Jag ska byta denna oavsett, men måste/bör jag göra det akut? Helst gör jag det då kommit till vinterhamn.


Någon som har några tankar om vad läckan kan bero på? Jag har stor ångest över att gå 8 sjömil över öppet vatten med det här i bakhuvudet. Funderar över att bara ta upp båten på land, slita ut varenda jävla genomföring under vattenyta. Slipa, lära mig hur man fixar skrov tätt. Dra om självlänsar till över vattenyta. Sätta utsläpp från vasken till en dunk, som man kan tömma. Vill man ha sjövatten kan man ta det med en spann. Dra ut toa med tillhörande genomföringar, göra om dessa utrymmen till stuvutrymmen. Sätta in portapotti. Endast behålla genomföring under vatten för kylning av motor. Om man inte kan fixa detta ovan vatten också, för då gör jag det. Allt detta vill/ska jag ändå göra, men jag vill inte göra det nu. Jag vill vänta tills jag befinner mig i min vinterhamn, och sen gör jag det i vår, innan jag sticker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla båtar jag har haft så har jag alltid bytt alla genomföringar. En del har inte varit så fina när man väl fått ut dem. Jag kör den brutala metoden, vinkelslip och huggmejsel då går det fort. Gamla kulventiler slänger jag, skjutventiler brukar jag renovera. De håller hur länge som helst. Viktigt är bara att motioner dem med jämna mellanrum.

PortaPotti är smidigt men en förskräcklig anordning enligt mig. En vanlig toalett är trevligare, i synnerhet en elektrisk. Skulle jag göra om idag så skulle det bli en Airtoilet. Troligen det oslagbart bästa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra vana att ha. Jag ska kolla om nån här i hamnen har lust att ta en koll på den här tillsvidare. 

Ja den där toaletten ser riktigt intressant ut. Uppfyller det jag skulle vilja ha en portapotti för, men med ett antal övriga fördelar också verkar det. Får kolla närmare sen då blir tid för att ta ut nuvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-26 vid 18:54 skrev Peka67:

Att dieseln skulle hålla båtens livstid, känns svårsmält. Men allt går, bara man byter tillräckligt många delar. Jag har läst om yanmar dieslar som inte ens hållt fem år, så man får hoppas på ett bra exemplar.

 

Min YSM12 dunkar jämn och fint... Är nu 40 år. 

Renoverades runt millenieskiftet. Ny topp komplett med ventiler, avgaskrök, foder, vevlager mm. 

Gissar, att det snart är läge att lossa toppen och karva ur avlagringar i kylkanalerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ligger på svaj med 40 meters lina, sätter jag larmgränserna på 60 meters radie. 

En mobil, en plotter och en hand-gps. 

Alltid funkat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen i en annan tråd på forumet, som jag måste testa, med ett oljefat eller plastbalja. 

 

Täta en läcka i skrovet med hjälp av plastpåse och fogskum! 

 

Nåväl, det viktiga är väl att ha en plan, för hur man tätar läckor. 

 

Fint i Kollandsös skärgård!

 

Om tid finnes, testa även Millesviks skärgård, så får du bra övning gällande, prickar, sjökort, plotter mm. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo har handhållen och på tele. Djurö var fint, ser på bilder liknande ut.

 

Lutar åt att lyfta upp, torka ur så noga möjligt, stänga genomföring, sen täta hela genomföringen på rimligt vis som jag ska börja läsa om nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vid den här muttern det läcker när du öppnar ventilen?

 

20190822_181203.jpg.ff75534214d49f5f0955b8ea11c33dca.jpg

 

Du kan dra åt muttern lite så tätar den bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det droppar nu även när öppen. 5 droppar minuten. Det är från där handtaget går in i genomföringen. Jag har sikaflex och träpluggar. Har kontaktat hamnen om att intresserad av ett lyft, men att tillsvidare inte akut. Någon som vill ge något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hybro:

Läste nyligen i en annan tråd på forumet, som jag måste testa, med ett oljefat eller plastbalja. 

Täta en läcka i skrovet med hjälp av plastpåse och fogskum! 

Nåväl, det viktiga är väl att ha en plan, för hur man tätar läckor. 

Kondom går också bra.

 

Att, i lugn och ro, tänka över, vad man ska gör om något händer, är kanske det viktigaste av allt.

 

1 timme sedan skrev Hybro:

testa även Millesviks skärgård

Nu ska du vara tyst. Låt oss ha vårt paradis för oss själva!

 

1 timme sedan skrev SunWind266:

Ja den där toaletten ser riktigt intressant ut.

Finns flera fabrikat och man kan även köpa i delar och plasta en bytta själv.

Vanligt i USA i husbilar, jag har pratat med flera som har om de är nöjda, ingen lukt, inga problem. Den torra delen behöver man tömma en gång per säsong. Urintanken, en gång i veckan. Men man kan och får hälla ut i naturen, dock inte i sjön. Min tanke är att pumpa över till bef tank samtidigt som man spär ut det lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med en kille här som sköter lite diverse. Han sa att kunde ikväll och sedan först söndag, så tog söndag och ska ta och planera lite diverse som jag vill göra vid upptagning då ändå hade tänkt göra detta inom relativt snar framtid. Tar jag allt sånt nu.

 

Mjo, det verkar ju onekligen smidigt med dom. Väldigt bra att delar upp torrt och vått. Är ju inte så smidigt att slänga ut massa bajs här och där, men urin funkar ju enklare att hitta lämplig plats.

Redigerad av SunWind266

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev SunWind266:

Är ju inte så smidigt att slänga ut massa bajs här och där,

Vitsen är att skiten multnar, tort och luktar inte. Ett naturligt gödningmedel.

Urinen späder man med vatten sen är det perfekt till rosorna.

En lång slag, sen är det bara att pumpa ut på någon ö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill åter igen tacka för all info och tankeväckande kommentarer.

 

Den gång jag återvänder till vänern ska jag kolla in lurö som jag hört mycket bra om, samt minnas millesviks skärgård:)

 

Trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...