Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SunWind266

Vad undersöka innan köp av segelbåt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

 

Jag skrev ett inlägg förra våren, i vilket jag frågade om råd bland annat vad gällde köp av båt. Jag insåg dock att det rimligaste vore att jag gjorde mer research först. Jag har sedan dess tagit förarintyg, gått båtpraktik, och håller just nu på med VHF och ska gå kustskeppare i höst. Har även läst upp mig ytterligare om lite allt möjligt, bland annat införskaffat och läst diverse kapitel i ett antal böcker som t.ex "Heavy Weather Sailing". Jag har även en bättre budget för båtköp nu, och ska gå en-veckas-kursen vid Gunnar seglarskola den 7-14e Juli. Jag har därför nu börjat leta aktivt efter en båt att köpa så snart som möjligt, och har en Laurin 28 vilken jag ska och kolla på tisdag den 25e. Jag har läst en del om vad man borde kolla efter, som t.ex sprickor i skrov, att mastfästet ser ut att vara i gott skick, bubblor som kan tyda på osmos o.s.v. Jag undrar dock ifall någon eller några skulle vilja komma med lite ytterligare råd? Särskilt uppskattat vore råd om vad som är vanliga svaga punkter på L-28or/Allegro 27or/HR Misil, då dessa är vad jag allra främst letar bland. Går det kolla att skrovet är i gott skick om båten redan ligger i vattnet?

 

Har en bekant till min far som förmedlat båtar hela livet, men denne bekant och jag är inte nära så att säga så är inte så sugen på att be om att åka runt och kolla på båtar med mig, och kommer i ganska stor utsträckning helt enkelt få lita på säljaren att båten är i det skick som det sägs att den är. Sedan tänkte jag kolla om min fars bekant har lust att kolla på den, och påpeka vad som borde rustas upp o.s.v.

 

Alla råd och tips vore mycket uppskattade, då detta är så gott som helt okänt territorium för mig, och jag vill självklart minimera risken att hamna med något där skrovet helt enkelt kommer tvinga mig till en relativt omfattande genomgång.

Redigerad av SunWind266

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt: Kolla skicket dvs om den är välvårdad till det yttre. Ren och fin motor, rent kölsvin, snören som är rena och hänger / ligger i ordning. Är allt ok där så är det en bra början. Ser det ut som f-n så skall du nog välja en annan båt. Håller man inte motorn ren på utsidan är den nog inte servad på insidan heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på utrustningslistan, saker som kapell, VHF, GPS etc är dyrt att köpa nytt. Det mesta går att fixa på en äldre båt (jag som inte är någon "meck" har lyckats med både det ena och det andra på vår båt) så stirra dig inte blind på enstaka fel utan bilda dig en helhetsuppfattning. Jag tyckte att jag lärde mig oerhört mycket bara av att åka runt och titta på olika båtar, alla ägare pekar ut styrkorna med just sin båt, och ofta svagheter med andras, detta lägger man ihop och frågar om på nästa titt :)

 

Bland de båtar du nämner så är det väl verkligen köparens marknad så det bör gå att hitta riktiga guldklimpar!

I vilka trakter tittar du?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lindius:

... Jag tyckte att jag lärde mig oerhört mycket bara av att åka runt och titta på olika båtar, alla ägare pekar ut styrkorna med just sin båt, och ofta svagheter med andras, detta lägger man ihop och frågar om på nästa titt :)

 

Just detta har jag praktiserat mycket och är ett av de allra bästa tipsen när man ska köpa båt. Jag missade detta vid ett av mina båtköp och köpte ”första bästa” på ren förälskelse, vilket jag förstår att många andra också gör. Sålde den båten efter ett knappt år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft möjligheten att få åka med presumtiva båtköpare på div båtar. Det är väldigt trevligt och betydligt roligare än att själv köpa båt.

Två saker som nämns ovan är dels allmänskicket, dels utrustningen.

Det första jag tittar på är ägarens bil, det säger en del om personen. Sen hur det ser ut ombord. Lite söligt runt motorn är ok, det blir det snabbt men när man i kölskrapen hittar en massa höstlöv då har nog säljaren gjort en "raggarrenovering".

 

Utrustningen

Den enda gång man köper utrustning billigt är när man köper beg båt. Jag brukar värdera dvs sätta värde på utrustningen. Tex.

VHF saknas och det vill jag ha. Värde 5tkr. Det kostar det inte men man ska ha apparat, kablar antenner mm. Sen ska man ha tid att montera. I min  förra båt satt en äldre VHF med en fungerande installation. Värde 3 tkr, jag köpte en ny och skruvade i på 10 min.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Den enda gång man köper utrustning billigt är när man köper beg båt.

Så oerhört sant!

 

När jag tittar på en båt börjar jag med en "känslomässig" titt för att se om båten är något jag överhuvudtaget vill ha. I det här skedet struntar jag i detaljerna och svarar på frågan:
Är det en båt jag skulle vilja segla och bo i under några veckor?
Gå runt och titta. Ta upp händerna ur fickorna, känn, kläm, sparka på kölen. Hur är det allmänna intrycket? Hur känns det att gå runt på däck? Provsitt olika platser i sittbrunnen, sofforna i salongen. Sitt där en stund och titta runt, känn in. Provligg alla kojer. Ställ dig i köket. Går det att laga mat här (inte om de olika delarna fungerar, utan bara allmänt), diska? Finns tillräckligt med skåp och lådor? Sätt dig på toan och fundera en stund. Om båten fortfarande säger "köp mig" är det dags för en lite mer grundläggande översyn.

 

Här tittar jag på ALLT. Lämna inget åt slumpen. MEN tänk på att segel och motor bör vara ok, det är dyra saker att köpa. Om du känner att en obehaglig känsla av okunskap kommer glidande är det bara att sparka den åt sidan, så gör jag. Man kan inte vara expert på allt. Men man kan ofta se om något inte står rätt till och missar man något har man i alla fall försökt.
Hinner tyvärr inte skriva mer just nu. Men jag vill referera till en amerikansk besiktningsman som har en hemsida med vansinnigt mycket matnyttigt om vad man skall titta på inför ett båtköp. Han har många tips på HUR man skall titta samt många andra tips och trix.

 

Här kan man börja:
http://www.pcmarinesurveys.com/Marine Survey 101.htm

 

Här kan man gå vidare:
http://www.pcmarinesurveys.com/All about boat systems and structure.htm

 

Lycka till med ditt båtköp!

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om en besiktningsman som alltid bad båtägaren att torka ur kölsvinet innan han kom. Väl på plats började han med att lägga ned hushållspapper i kölsvinet. När han var färdig med besiktningen så tog han upp pappret och kollade om det var fuktigt. 

 

Kanske kan vara till hjälp om båten ligger i vattnet. Men om jag bestämmer mig för att köpa båten, så skulle jag insistera på att båten lyfts upp och högtrycktvättas, så att skrov och köl kan kontrolleras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar och länkarna, ska läsa igenom dem igen lite senare idag och skriva ned en sorts lista att gå efter. 

 

Och jo, det är en väldigt bra marknad för dessa båtar verkar det. Det finns Misil uppe på blocket för 12k, med 6hk motor servad varje år. Det gick förra sommaren en Allegro med vindroder och alltihop som seglats ned till medelhavet och man ville bli av med snabbt. Först när de la ut den ville de ha 70k, sedan 40k. Blev tredje gången gillt för 20k. Den Laurin jag ska och kolla på har de satt först 40k, nu 25k, och då är det en motor från 2002 i den. Vetus M2.06. I övrigt letar jag över hela landet. Spelar inte så stor roll var, bara jag får tag i något att börja segla med😃 Har haft denna tanke i halva livet nu, sedan var 14-15, så ser mycket fram emot detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso är kronkursen ingenting att hurra för men marknaden i Europa är  värd att titta på. Där kan man även hitta "udda" båtar som inte är udda här hemma. Förvisso är det en bit att segla för att komma hem men norra Europa är inte längre bort än norra delarna av Sverige (beroende på var man bor givetvis).

boat24.com och apolloduck.com är två exempel på siter. Om inte annat lär man sig mycket av att titta runt, dessutom är det kul att glutta och glo, drömma och smida planer (tycker jag i alla fall). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SunWind266:

Spelar inte så stor roll var, bara jag får tag i något att börja segla med😃 Har haft denna tanke i halva livet nu, sedan var 14-15, så ser mycket fram emot detta.

Om du är helt ny på att segla, så föreslår jag att du börjar med något enkelt och billigt. Dels att öva med, men också för att kunna formulera dina framtida behov. Personligen gillar jag en holländsk båt som heter compromis 720 gjord för utombordare (vilket du bör starta med). Om du vill ha Svenskt så titta på Birdie 24 (lite mer bök med utombordare). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

McLasse: De där länkarna är ju verkligen guld värda! Har kollat den första länken under en timma sådär, samt lagt till båda i bokmärken, och ska definitivt läsa upp mig mer. Och jo, jag har kollat lite utomlands, men det är redan så mycket jag känner mig osäker på vad gäller att köpa båt, så första köpet får helt enkelt bli i Sverige, så det blir i en så familjär miljö som möjligt.

 

Mina framtida behov är att klara stora hav och långa distanser=) Detta är målsättningen. Man får sedan se vad som sker, men jag vill skaffa en båt för drömmen så att säga, så jag kan börja införskaffa allt det jag vill ha. T.ex ankare från Rocna i rätt storlek. 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SunWind266:

Mina framtida behov är att klara stora hav och långa distanser=) Detta är målsättningen.

Då ska du köpa en båt som klarar det redan nu. Att köpa något mindre och rusta upp kostar bara pengar och dessutom kommer du troligen förlora pengar på båten. Möjligen kan köpa något tills vidare men då ska du räkna med att slänga den.

Det är inte ett dugg enklare att lära sig segling i en liten båt och mycket av det du lär dig har du ingen nytta av i en större båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Då ska du köpa en båt som klarar det redan nu. Att köpa något mindre och rusta upp kostar bara pengar och dessutom kommer du troligen förlora pengar på båten. Möjligen kan köpa något tills vidare men då ska du räkna med att slänga den.

Det är inte ett dugg enklare att lära sig segling i en liten båt och mycket av det du lär dig har du ingen nytta av i en större båt.

För det första, så är målet att lära sig att segla. Om det är enklare i en större båt (tror jag inte ett ögonblick på) så är det inte något att prioritera.

 

Vadå rusta upp? Köper du en enkel bruksbåt med bra segel så har du förhoppningsvis väldigt låga kostnader.

 

Visst kan det vara idé att köpa sin långfärdsbåt direkt. Särskilt om du tänker ge dig iväg relativt snart. 

 

Om inte? Så varför inte lära dig att segla. Häng med andra på andras båtar, bilda dig en egen uppfattning. Och inte bara lita på vad andra säger.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

För det första, så är målet att lära sig att segla.

På en vecka hos Gunnars seglarskola lär sig alla segla. 

Jag hade en grupp kvinnor som skulle lära sig navigera. Vi avslutade med en tur på sjön. Alla hade gått hos Gunnar och jösses vad de kunde. Ställde en massa frågor till mig som jag knappt kunde svara på.

Även om man köper en billig "nybörjarbåt" så är det alltid saker som "måste" fixas och det plockar till pengar. När man sen ska sälja så kanske man får hälften. I så fall kan man lika gärna hyra något som liknar det man vill ha. Kan vara smart om man är osäker på vad man vill ha.

Jag har seglat en del stora båtar och det är inte ett dugg svårare än en liten båt. Snarare tvärt om, en liten båt som ändrar kurs när man rör sig ombord är ingen hit.

Jag har också träffat både dem som börjat med stor resp liten båt.

Ett par hade en Sheriff 600 eller något liknande. De sålde den, köpte en HR312. Seglade runt Sverige och upp Göta älv. Jag mötte dem på bryggan när de kom hem. Det var helnöjda, tyckte resan var mycket enkel och lärorik.

Sommaren därpå seglade de till Shetland. Tänk vad pengar vi hade sparat om hade hoppat över "Sheriffen" sa de. Har träffat flera som direkt gått på en större båt.

En liten notering. De som börjat med en större båt i vuxen ålder är de som blirän de mest hängivna seglarna.

De jag seglade optimist med en gång i tiden åker styrpulpet eller, ännu värre, husbil. De som har haft båt i decennier åker Nauticat.

Tre av dem har dött av hudcancer. Solen skördar fler offer än vad som drunknar på Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L28 o Allegro är robust plastade långkölade båtar där skrovet inte är den kritiska delen. De är så starkt byggda att de tål en hel de misshandel. (Jag tänkte skriva att "lite böldpest har ingen båt sjunkit av" men det kommer att dra igång en lång böldpestdiskussion så det blir inom parentes... Böldpest är oftast ett mer estetiskt problem och går att åtgärda.)

 

Kolla efter tecken på läckage vid beslag, fönster, luckor, genomföringar, röstjärnsinfästningar mm. Det brukar synas som smutsränder efter rinningar. Om läckaget når träinredningsdetaljer så kan de börja ruttna o ge försvagningar i förstärkningarna. Starka tvärs o längsskott är viktiga för styrkan i skrovet.

 

Den båt du ska titta på har blivit motorbytt. Det är bra för en ny motor kostar mer än hela båten. Kolla bara att motorn inte misskötts så den åldrats i förtid.

 

En annan stor kostnad på äldre båtar är seglen. Om de varit med sedan båten byggdes, vilket händer, så ska du kalkylera med nya segel om du vill ha en trevlig seglingsupplevelse. Gamla bukiga segel kränger båten så det blir obekvämt och de ger inte mycket fart på bidevindsbogar. På undanvindar går det att segla med allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Lintott:

Gamla bukiga segel kränger båten

Ja men det går att segla med tills ekonomin tillåter nya segel.

I övrigt håller jag helt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev bhemac:

Tänk vad pengar vi hade sparat om hade hoppat över "Sheriffen" sa de. Har träffat flera som direkt gått på en större båt.

Känner inte igen beskrivningen av Optimistjolle folket. Sheriffen anser jag vara en jolle. Sedan skrev jag inte "nybörjarbåt" utan enkel och billig bruksbåt, dit räknar jag även Allegro och L28. 

 

Saker brukar förändras under resans gång, kanske får man sällskap, bättre inkomst osv. Båtarna ovan är mer eller mindre beroende av en väl fungerande inombordsmotor, frågan är om man vill ha det direkt som nybörjare? Vad krävs senare om motorn ska klara långfärd?

 

Ingen av båtarna är roliga om motorn krånglar i ett utsatt läge. Manövrera in i en båtplats, till sjömacken, eller lämna en vik där många båtar lagt till kvällen innan. 

 

Sedan så är det min erfarenhet att man efter en vecka på seglarskola, får en fin grund och mycket kunnskap att bygga vidare på, där övning ger färdighet.

 

Båtarna för 20-30 tusen är de som värdeminskat minst tex. Birdie 24. Idag kan man säkert pruta en del, kanske förlorar du några tusenlappar den dag du säljer, men andra bitar har varit billigare. Tex uppställning, motor, bränsleåtgång (ev segelbyte?).

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom vill man ha en rolig och trevlig start på sitt seglarliv. Då är det bättre att börja med en båt som är rolig att segla samt lätt att manövrera både för segel och motor (ingen ångest).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, en båt man känner att man inte riktigt kan hantera i lite utsatta (trånga) situationer kan onekligen ge ett "visst" inslag av ångest 🤪. Men en fenkölad med utombordare är betydligt bökigare att hantera i hamn än en lånkölad med inombordare. Innan man lärt sig hantera båten behöver man inte ge sig in i de mest populära hamnarna under midsommar. Å andra sidan, där finns mest hjälp att få och hjälp skall man ta emot. Får man inte hjälpen kan man alltid be om den. Alla har vi varit i början av karriären någon gång och en ny båt är lite läskig att hantera i början för de flesta, oavsett tidigare erfarenhet.


I sammanhanget (TS dröm och önskemål) är det båtar av typen Allegro 27 och L28 vi pratar om som inte direkt är några större kolosser. Det man förlorar i manövrerbarhet i hamn (vilket man ganska snart lär sig hantera) vinner man mångfalt på sjön. En långkölad är betydligt mer förlåtande (trögare i rörelserna) än en fenkölad. Ur mitt perspektiv tycker jag att TS skall gå direkt på sin dröm.

 

TS: Hur gick det med L28:an du tittade på i dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev McLasse:

Men en fenkölad med utombordare är betydligt bökigare att hantera i hamn än en lånkölad med inombordare.

Inte en chans, du är medveten om att utombordare går att vrida 90°. Fenkölen gör att båten kan vända runt sin egen axel.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peka67:

Inte en chans, du är medveten om att utombordare går att vrida 90°. Fenkölen gör att båten kan vända runt sin egen axel.

Jo då. Utombordaren sitter där bak på akterspegeln (oftast) och är fullt vridbar. För att nå den behöver man vända ryggen åt färdriktningen och hänga över kanten (i en härlig sjösjukeposition 🤢) och greja med motorn. Alternativet är att sätta en förlängning på gasen men motorn behöver ändå växlas. Fast det kanske går att mecka till det också.


En inombordare har oftast gas och växel lätt nåbart vid styrplatsen. Propellerverkan, och oftast bromsverkan, är större med inombordare än med utombordare. Med propellerverkans hjälp kan man vända på en femöring även med en långkölad, det tar bara lite längre tid.

Behöver man gå för motor i krabb sjö kommer utombordaren emellanåt att arbeta i luften.

Jag föredrar inombordare framför utombordare, men vi är alla olika och tur är väl det. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 27 fots segelbåt kan man nästan alltid ta emot bryggan med foten. En 34 fotare är för stor. Sen spelar det ingen roll om det är 34 eller 40 fot, snarare att en 40 fotar är enklare därför den inte driver iväg så lätt.

En långkölad båt med inombordare fungerar utmärkt i hamn, men kräver lite träning. Ofta har man stor hjälp av propellerverkan.

Håller med om att det är betydligt enklare att manövrera med en inombordare än med snurra. Kompisen har en Maxi 77 med snurra, visst det funkar men man får vara ganska vig. Det låge en 77 med inombordare på samma brygga, han hade det mycket enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev McLasse:

Jag föredrar inombordare framför utombordare, men vi är alla olika och tur är väl det. 😀

Propellerverkan är bra men fungerar dåligt i strömmande vatten, och starka vindar. Samt att det tar ett tag innan man behärskar det.

 

Backar man så är man vänd åt rätt håll (med utombordare) framåt så vänder man på sig, nema problema. Sedan går inte motorn många minuter (eftersom båten seglar bra).

 

Som tur är, så har sjömacken flyttat ut från hamnen hos oss. Annars hade jag fått ta bilen, fylla upp jeepdunkar, parkera och bära till bryggan, lasta i jollen, ro ut till båten, lasta upp på däcket, fylla på tanken. 

 

Sedan är jag orolig att han ska åka på ett motorbyte, alternativt få problem väl ute på långfärd, vilket tyvärr verkar vara väldigt vanligt med gamla dislar. 

 

Eftersom jag lite ofrivilligt varit djävulens advokat, så vill jag poängtera att (Ts?) Ska köpa sin långfärdsbåt. Men jag hade börjat med en enklare och roligare båt först, om tiden tillåter det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jo då. Utombordaren sitter där bak på akterspegeln (oftast) och är fullt vridbar. För att nå den behöver man vända ryggen åt färdriktningen och hänga över kanten (i en härlig sjösjukeposition 🤢) och greja med motorn. Alternativet är att sätta en förlängning på gasen men motorn behöver ändå växlas. Fast det kanske går att mecka till det också.


En inombordare har oftast gas och växel lätt nåbart vid styrplatsen. Propellerverkan, och oftast bromsverkan, är större med inombordare än med utombordare. Med propellerverkans hjälp kan man vända på en femöring även med en långkölad, det tar bara lite längre tid.

Behöver man gå för motor i krabb sjö kommer utombordaren emellanåt att arbeta i luften.

Jag föredrar inombordare framför utombordare, men vi är alla olika och tur är väl det. 😀

Man måste bli sjösjuk väldigt lätt om man inte ens klarar en hamnmanöver utan att man blir illamående..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Man måste bli sjösjuk väldigt lätt om man inte ens klarar en hamnmanöver utan att man blir illamående..?

Det hade varit lite jobbigt. Nu menade jag inte att manövern i sig gör en sjösjuk. Jag försökte bara skoja till det och likna att man hänger över akterspegeln för att greja med motorn vid att hänga över relingen och kalva.

 

Apropå sjösjuka och onödigt vetande. Förr blev jag sjösjuk första en till två dagarna innan det gav med sig men det verkar som att det vuxit bort med åren (tack och lov). Peppar, peppar...

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

Apropå sjösjuka och onödigt vetande. Förr blev jag sjösjuk första en till två dagarna innan det gav med sig men det verkar som att det vuxit bort med åren (tack och lov). Peppar, peppar...

Finns en britt som hävdar att om man stoppar in en hörselpropp i ena örat, så märker hjärnan att något är fel och stänger av en del av balanssinnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20190625-170815_Google.jpg.c3792d4d106075d8e5092b67e5a5a67f.jpg

Compromis 720, även Birdie 24 har betydligt lägre till vattnet än Maxi 77. Sedan skulle ju båten vara rolig att segla. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peka67:

Screenshot_20190625-170815_Google.jpg.c3792d4d106075d8e5092b67e5a5a67f.jpg

Compromis 720, även Birdie 24 har betydligt lägre till vattnet än Maxi 77. Sedan skulle ju båten vara rolig att segla. 😁

Sedan bör man kanske väga in ifall det är realistiskt att köpa en sådan då de verkar vara otroligt sällsynta i Norden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Var ute och kollade på båten. Kände mig totalt vilse, men bra erfarenhet och nog verkar det ha varit en fin båt. Tampar var så gott som nya, alla fästen och anordningar för mast såg ut att vara i gott skick, fanns sjökort i gott skick för stora delar av östkusten. Inombords var båten också i fint skick. Rent allmänt kan man väl säga att den såg ut att vara ett mycket prisvärt köp för 25k. Fanns en annan intressent, som var med i samma båtklubb och hade bra koll på vad det var för skick, och den gick till honom till sist. Jag sa att jag var ok med 25k, men han budade 30k, och budgivning kändes inte som något jag för tillfället har lust att vara med på. Antagligen gjorde han ett bra köp och jag blev utan, men det kommer fler av dessa chanser! 

 

Jag har bestämt mig för att vänta tills efter båtkursen innan jag köper en båt. Nu ska jag jobba och även plugga tills det att kursen börjar den 7e, och sen fram mot 21-22 Juli hoppas jag ha fått tag i något som känns bra. Jag lutar emot att först införskaffa en Misil faktiskt. Enkel att styra i hamn med utombordare som diskuterats här låter bra, och då jag gjorde research ska den tydligen vara mer sjövärdig än, åtminstone jag, spontant tänker om den från bilder. Jag har ingen brådska att ta mig jättelångt, men vill ha något som iaf tar mig till Medelhavet ifall det blir på det sättet. 

 

Roligt höra att man tydligen lär sig så mycket hos Gunnars. Läst mycket positivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Misil är ett bra val, men Birdie är minst lika bra ur sjösäkerhetsynpunkt. Jag har sett Birdie många gånger på kappsegling. När det blir tufft så kan man inte låta bli att imponeras av hur överlägen Birdie plötsligt blir. Sedan är den betydligt snabbare och går riktigt högt i vind.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...