Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Coolcarlos67

EP Solar Tracer. Inga lampor lyser alls längre

Rekommendera Poster

Hallå

Jag har haft min EP solar tracer MPPT -regulator nu i 3 år och den gjort sitt jobb väl, men plötsligt har jag nu märkt att inte en enda lampa på den lyser på den. Alla är "döda". Detta är inte min hemmabana och all hjälp tas tacksamt emot. Har min regulator helt enkelt gått sönder?

 

Trots att regulatorn verkar "död" så ser jag på min batteriövervakare att batterierna iaf får 0.7 ampere men inte mer. Kan det vara så att regulatorn är trasig men ändå släpper igenom lite laddning ändå?

 

Någon som vet nåt bra om detta?

 

Med vänlig hälsning

Stefan  

tracer.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en multimeter om regulatorn har ström öht. Då menar jag på batterisidan. Det är de mittersta anslutningarna. Mät direkt på dem. Sedan kollar du att sladdarna sitter i ordentligt. 

Skulle en sladd sitta löst så koppla bort solpanelerna tills regulatorn hittat att du har (troligtvis) ett 12V system. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte utesluta att åskan har dödat den. Men det är väldigt sällsynt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Kolla med en multimeter om regulatorn har ström öht. Då menar jag på batterisidan. Det är de mittersta anslutningarna. Mät direkt på dem. Sedan kollar du att sladdarna sitter i ordentligt. 

Skulle en sladd sitta löst så koppla bort solpanelerna tills regulatorn hittat att du har (troligtvis) ett 12V system. 

Schysst. Jag har inte hunnit mäta än. Märkte detta idag. Kände på sladdarna och de satt fast bra. Antar att jag ska mäta spänningen där "batterisladdarna" sitter? 

-12v yes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en likadan, den är också släckt, men så fort jag trycker på den orangea knappen tänds den upp. Sedan som Chriater skriver, måste den ha batterispänning för att funka.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...