Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nfriberg

Batteriet laddas ur

Rekommendera Poster

Har en Volvo penta aq211a där det har suttit ett 12v 75ah batteri i som används till allt, laddade upp det fullt förra helgen och allt gick som det skulle, var nere idag och skulle starta båten och absolut ingenting händer när jag vrider på nyckeln.. mätte med en multimeter som visade runt 8!? Allt har varit avstängt under veckan så kan det vara så att batteriet är dåligt och bör bytas ut? Det är ca 2år gammalt. Testade med ett gammalt batteri jag hade som iofs också var relativt dött och visade runt 11,8 och då klickade det iaf och fläkt osv fungerade så det känns som att det är batteriet som är felet.

min fråga är då är 12v 75ah rätt batteri för min båt/motor?

 

tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vilospänningen är 8 Volt, är batteriet förbrukat. Oftast har man skilda kretsar för start och förbrukning, med ett startbatteri och ett eller fler förbrukningsbatterier. Då är det ingen risk att man drar ur startbatteriet med förbrukare, och har alltid ström till startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, hur går man till väga för att koppla till ett förbrukningsbatteri? Använder ingen stereo fläkt lampor etc mer än länspump när det behövs annars har jag allt sådant avstängt till 99%iaf så är det värt att koppla till ett sådant för det?

är det 12v 75ah jag ska ha på startbatteriet? Är det värt att köpa ett ”riktigt” marinbatteri eller räcker det med ett vanligt från biltema?(det jag har nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...