Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kip

Lanternor utombordare

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Jag ska köpa lanternor till en utombordare, Ryds 480S, med 2-takts Yamaha 30 hk. Så under 7 meter, men över 7 knop. Jag har läst och läst och blir inte klok på vad jag behöver ha. Kan ni hjälpa mig?

 

Räcker en kombilanterna i fören och en 360 graders topplanterna eller måste jag ha sidolanternor på vardera sida, topplanterna riktning fram plus alterlanterna (var jag nu ska sätta den med tanke på motorn)? Och måste toppen vara 1 meter över sido-/kombi-lanterna även inomskärs?

 

Tacksam för hjälp!

 

Jonatan

D1167A04-6437-40ED-9863-59B5F99C1B87.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar nog suveränt. Tror dock nästan att det räcker med en topplanterna som är runtlysande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Infon får du lära dig när du tar skepparexamen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sätt en drygt halvmeterhög stång på inre hörnet av bågen runt vindrutan. I botten av den sätter du en rödgrön kombilanterna, och en halvmeter ovanför en runtlysande vit. Klart.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 535GT:

Infon får du lära dig när du tar skepparexamen. 

Man behöver väl inte skepparexamen för att veta vad för lanternor man behöver samt var de ska sitta. Det är förmodligen bara du som måste hahaha:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men han bör ju ha en, för att köra båten ifråga. Är ju tydligt, med tanke på att han inte vet hur han ska lysa vid mörker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Pilletant447:

Man behöver väl inte skepparexamen för att veta vad för lanternor man behöver

Nej, det är säkrare att läsa på förpackningen.

En rödgrön och en runtlysande vit blir utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

En rödgrön och en runtlysande vit blir utmärkt.

Montera så högt att de inte bländar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev bhemac:

Nej, det är säkrare att läsa på förpackningen.

En rödgrön och en runtlysande vit blir utmärkt.

Tänk så fel det kan bli:rolleyes:, men nu vet jag bättre var infon är.😁

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ha antingen en kombinerad röd/grön eller två separata röd/grön, de brukar sitta på var sin sida om båten på lämplig plats. Den kombinerade brukar sitta antingen i fören eller på en lanternstång, ex som sitter på rutramen. Sen behöver du en topplanterna, den lyser vitt framåt, ska inomkärs sitta minst en halvmeter över röd/gröna, du behöver en akterlanterna som lyser vitt. På små båtar kan topplanterna och akterlanterna ersättas med en runtomlysande vit. Så ex kan en runtomlysande vit monteras halvmeter över kombinerad röd/grön på en lanternstång på rutramen. Alternativt är att köpa en lanternstång som sätts i ett fäste bakom sätena och är demonterbart. Monteras bara vid behov. De lyser bara vitt. Mät så du hittar tillräckligt lång så den lyser över de som sitter ner så personerna inte skymmer. Väljs den lösningen så har man antingen en kombinerad röd/grön i fören eller separata röd/gröna på var sida om båten. Dessa två lösningar är vanligast på små båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev 535GT:

Nej men han bör ju ha en, för att köra båten ifråga. Är ju tydligt, med tanke på att han inte vet hur han ska lysa vid mörker. 

Han vet ju nu, efter att ha frågat här.

 

Vad är vitsen med ett forum om man inte kan ställa frågor? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev 535GT:

Infon får du lära dig när du tar skepparexamen. 

 

Njae, det får man lära sig redan vid förarintygsutbildningen faktiskt.

 

Utöver att det kanske var en lite onödigt tyken kommentar så kan jag hålla med, det är en väldigt bra idé att skaffa sig grundläggande utbildning (åtminstone förarintyg) om man ska ut och åka båt i mörker!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
16 timmar sedan skrev Kip:

Hej. 

 

Jag ska köpa lanternor till en utombordare, Ryds 480S, med 2-takts Yamaha 30 hk. Så under 7 meter, men över 7 knop. Jag har läst och läst och blir inte klok på vad jag behöver ha. Kan ni hjälpa mig?

 

Räcker en kombilanterna i fören och en 360 graders topplanterna eller måste jag ha sidolanternor på vardera sida, topplanterna riktning fram plus alterlanterna (var jag nu ska sätta den med tanke på motorn)? Och måste toppen vara 1 meter över sido-/kombi-lanterna även inomskärs?

 

Tacksam för hjälp!

 

Jonatan

 

 

Du har helt rätt. En röd/grön med en vit topp ovanför kombilanternan. Placera topplanternan så den är ovanför huvudet på de som är ombord så den är synlig 360 grader. Köp gärna led som drar minimalt med ström. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hette skepparexamen när jag tog kursen. Nu finns det tydligen olika. Ja det är bra med ett forum, men jag vill hellre möta båtar med kunniga förare bakom rodret, än vissa i den här tråden som borde skriva mer på Flashback ist. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

På små båtar kan topplanterna och akterlanterna ersättas med en runtomlysande vit

Små och små, under 12m.

 

1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

en väldigt bra idé att skaffa sig grundläggande utbildning (åtminstone förarintyg) om man ska ut och åka båt i mörker!

Tyvärr är ju mycket av mörkernavigeringen borta i förarintyget, det mesta ligger idag på kustskepparintyget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev 535GT:

Nej men han bör ju ha en, för att köra båten ifråga. Är ju tydligt, med tanke på att han inte vet hur han ska lysa vid mörker. 

 

Jag håller på att läsa teori och planerar ta förarintyg.  Men för att träna vill jag ju ha en regelrätt båt och även om jag planerar åka mest i dagtid, så är det ju alltid bra att vara förberedd ifall man fastnar i mörkret och ha rätt navigeringsljus. Men av det jag läst så har det inte varit tydligt kring lanternor för just motorbåtar och därför tänkte jag fråga experterna.

 

3 timmar sedan skrev 535GT:

Hette skepparexamen när jag tog kursen. Nu finns det tydligen olika. Ja det är bra med ett forum, men jag vill hellre möta båtar med kunniga förare bakom rodret, än vissa i den här tråden som borde skriva mer på Flashback ist. 

 

Jag förstår att du vill möta kunniga förare, men hur ska vi okunniga förare kunna bli kunniga om du bemöter oss med denna ohjälpsamma attityden? Jag vill bli en bättre och säker förare och man får lära sig en hel del, men verkligen inte allt, på kurs för förarintyg, så då är det väl bra att jag frågar de som vet mycket?

 

Tack så mycket till er andra som svarar vänligt och utförligt.

 

Jonatan

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövägsregler, Kapitel C, Regel 23 d:
 

Ett maskindrivet fartyg under 12 meter får istället för toppljus, sidoljus och akterljus föra ett vitt runtlysande ljus och sidoljus (=rött & grönt).

 

Ett maskindrivet fartyg under 7 meter och vars maxfart inte överstiger 7 knop, får istället för toppljus, sidoljus och akterljus, föra ett vitt, runtlysande ljus och ska om det är praktiskt möjligt även föra sidoljus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kip:

 

Jag håller på att läsa teori och planerar ta förarintyg.  Men för att träna vill jag ju ha en regelrätt båt och även om jag planerar åka mest i dagtid, så är det ju alltid bra att vara förberedd ifall man fastnar i mörkret och ha rätt navigeringsljus. Men av det jag läst så har det inte varit tydligt kring lanternor för just motorbåtar och därför tänkte jag fråga experterna.

 

 

Jag förstår att du vill möta kunniga förare, men hur ska vi okunniga förare kunna bli kunniga om du bemöter oss med denna ohjälpsamma attityden? Jag vill bli en bättre och säker förare och man får lära sig en hel del, men verkligen inte allt, på kurs för förarintyg, så då är det väl bra att jag frågar de som vet mycket?

 

Tack så mycket till er andra som svarar vänligt och utförligt.

 

Jonatan

Fråga på, vi är alla barn i början. Att på en kurs lära sig i teorin är en sak men kunna få tips från verkligheten är ett bra komplement. Jämför bilkörning. När man väl står där med körkortet i handen kan man ju börja öva själv och få djupare kunskap och rutin. Men inte sällan utan att fråga de som haft körkort länge eller mekaniker för det tekniska. 

 

Sen kan Google och blocket ge uppslag på hur andra löst lanternorna, gäller bara veta vad som är rätt och inte. 

 

Om du faller för idén men en demonterbar stång i aktern för den runtomlysande har jag sett vissa uttern med en sådan som är fällbar på mitten, den är lång. Slipper skymma den med kroppen och mindre bländande. Samma båtar kan ha en uppfällbar röd/ grön på "peket", inte helt dumt. Finns fästen att köpa så du skulle kunna ha en röd/grön på handtaget i fören, det som du använder vid ombordstigning. Kanske enklaste sättet om det går dra kablar dit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är ett exempel på hur man kan göra, lanternstång med toppljuset och kombinerad röd/grön en bit ner på stången. 

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2550&battypID=4

 

Här ser du hur en lanternstång i aktern kan se ut, gäller bara hitta en tillräckligt lång, kan vara svårt bara. Därav tanken på uttern som har haft långa på vissa modeller eller årsmodeller. Denna båten har separata sidoljus  (röda och gröna)

https://www.batladan.nu/produkt-detalj/hr-480sc/

 

Såhär kan man sätta en röd/grön på handtaget i fören om man tycker det är bra.

https://rodinsmarin.se/listings/ockelbo-c19-92-med-mercruiser-17-dti-02/

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ett maskindrivet fartyg under 12 meter får istället för toppljus, sidoljus och akterljus föra ett vitt runtlysande ljus och sidoljus (=rött & grönt).

och Regel 21

"På fartyg med längd under 20 meter får sidoljusen sammanföras till en sammansatt lanterna anbragt i fartygets långskepps centerlinje."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev bhemac:

och Regel 21

Det har du ju rätt i!

 

(Betyder att man kan ha en kombinerad lanterna med rött och grönt i ett stycke, normalt placerad längst fram på en motorbåt)

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Frankerat:

Du har helt rätt. En röd/grön med en vit topp ovanför kombilanternan. Placera topplanternan så den är ovanför huvudet på de som är ombord så den är synlig 360 grader. Köp gärna led som drar minimalt med ström.

 

7 timmar sedan skrev bhemac:

och Regel 21

"På fartyg med längd under 20 meter får sidoljusen sammanföras till en sammansatt lanterna anbragt i fartygets långskepps centerlinje."

 

7 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det har du ju rätt i!

 

(Betyder att man kan ha en kombinerad lanterna med rött och grönt i ett stycke, normalt placerad längst fram på en motorbåt)

 

På en liten båt är det inte så kinkigt om lanternorna är monterade i långskeppslinjen längst fram eller sitter lite sidförskjutet om det finns någon bra fästpunkt i t.ex vindruteramen på en styrpulpet.

Det viktiga är att lysvinkeln på styrbord o babordslanterna är parallell med långskeppsriktningen så att mötande farkoster kan avgöra din kurs.

 

Det viktigaste är att ha skeppsljus och att kunna tända dem när det blir mörkt/dålig sikt.

 

Någon skrev om behovet av kunskaper innan man ger sig på mörkerkörning. Dimma/dålig sikt kan man drabbas av närsomhelst och även då ska det tändas skeppsljus för att synas bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Det viktigaste är att ha skeppsljus och att kunna tända dem när det blir mörkt/dålig sikt.

 

KBV brukar dela ut böter om man saknar lanternor eller har direkt felaktiga. Sitter lanternorna fel så brukar de bara påpeka detta. Enligt vad jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Rekommenderar att sätta 360 topplanterna i aktern eller med ordentlig höjd över styrpulpeten för att undvika att bli bländad.

 

Bild för inspiration. Röd/Grön kombilanterna i fören på hajfena och en runtom-lysande i aktern bakom föraren för att undvika bli bländad vid färd. Ju högre desto bättre. För mig duger den som satt original och båten går precis in i garageporten hemma :)  Finns teleskopiska, plugin samt färdiga med kombi och topplanterna att köpa. 

 

20190511_160001-1.thumb.jpg.8a8461c0de8050e22dd10232977c8037.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...