Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lostsailor

Lufta Kylsystem Penta AQD40

Rekommendera Poster

Hej på er,  har i vinter haft nere det mesta runt motorn och kollat igenom och renoverat allt i kylsystemet. 

 

Nu till min fråga. Hur ska man göra när man fyller på Glykolen och ska lufta systemet? 

Min instruktionsbok hänvisar bara till en dekal på ventilkåpan som inte finns längre 😂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har samma funderingar, kom du fram till någon lösning?

 

Mvh N84

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-23 vid 15:21 skrev Lostsailor:

- - -

Nu till min fråga. Hur ska man göra när man fyller på Glykolen och ska lufta systemet? 

Min instruktionsbok hänvisar bara till en dekal på ventilkåpan som inte finns längre 

Kylsystemet behöver inte luftas, det sköter motorn själv.

 

Lossa kylarlocket o fyll glykolblandning. Låt det "gurgla på" lite o efterfyll. Eventuellt kan du hjälpa till lite genom att klämma på de grova kylvattenslangarna så du hjälper vattnet att rinna ner. Avsluta med att fylla till kanten o sätta på kylarlocket. Sedan fyller du expansionskärlet till övre markeringen. När du haft igång motorn en stund så kollar du expansionskärlet o fyller ev på mer glykolblandning där. Men öppna inte kylarlocket på motorn, där kan vara övertryck så du får skållhett vatten på dig.

 

När motorn blir varm så expanderar vätskan o pressas ut i expansionskärlet. När motorn svalnar så sugs vätska tillbaka från expansionskärlet. När motorn är nyfylld så finns det alltid lite luft som står under kylarlocket, denna luft pressas ut i expansionskärlet där den bubblar ut o när motorn svalnar så sugs det tillbaka vätska. Detta medför att nivån i expansionskärlet kan sjunka en del i början innan all luft pressats ut, så håll extra noga koll på nivån i expansionskärlet när kylarvätskan är nybytt. Efter ett tag har nivåerna lagt sig tillrätta o sedan ska nivån i expansionskärlet inte röra sig så mycket, då är det något läckage som det är dags att börja leta efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...