Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Maximen

Hjälp! Glömde öppna sjövattenkranen på MD21B 😡

Rekommendera Poster

Hej på er! 

På vår primeärtur glömde vi öppna kranen för sjövattenkylningen. Tidigare har den kranen inte fungerat så vi har alltid haft den öppen men inför förra sommaren byttes impellerhuset och intaget fick en ny genomföring med fungerande kran som vi nu glömde öppna. Startade motorn en MD 21B, åkte ut en bit och larmet går, tempmätaren är då på slutet av det gröna och jag kastade mig ner och öppnade kranen och temperaturen började sjunka. Körde motorn dagen efter och det sprutade ut vatten ur avgasröret, körde ca 10 min utan att tempmätaren steg.

 

Det står överallt att impellern inte får gå torr mer än 18 sek och nu körde vi 10 min. 

 

Någon annan som gjort nåt liknande och det gått bra?

 

Vad gör man efter en sån här händelse?

 

Någon som kan ge tips om hur impellern byts. Innan bytet av huset satt det vingmuttrar nu är den skruvad och sitter på kanten av motorn under något stort så man ser inte vad man gör och kommer knappt ner med händerna.  Kan det funka med en kort skruvmejsel eller behövs det nån special för att komma åt?

 

Hjälp önskas med lugnande råd men med bra fakta till en mycket okunnig mamma som är rädd för att ha pajat hela motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Du kan vara helt lugn angående motorns trivsel, det värsta som kan hända är att du behöver byta impellern.
Och det bör du göra efter hela 10 minuters torrgång.
Tag gärna ett foto på pumpen och lägg upp i forumtråden, kanske har du inte originalpump?
Lättare att ge råd angående impellerbyte om fotot visar pumptyp och hur trångt det är för verktyg etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puh va skönt, låter ju som vi vågar åka ut i sommar trots allt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar väl säga att det första som går sönder är impelern, de flesta dieselmotorer tål en stunds överhettning, nu gick din motor inte varm så länge. MEN nu skall jag göra dig orolig..... Nja men bara litet... MD21 har ett topplock av aluminium den motorn är känsligare för varmgång. Bra att MD 21 får gå en stund på tomgång efter en sjötur, så att hela motorn inklusive topplocket kommer ned i temp.

Men om det funkar idag utan läckor så är det säkert inga problem, men håll koll fortsättningsvis.

 

Impeller är jättelätt att byta, om än litet bökigt. Skruva loss locket, fotografera, tag en mellanstor polygriptång och fatta om impellern och dra den utåt, möjligen skadar du nu impelern. Man kan benda ut impellern med en eller två större spårskruvmejslar också, men då med försiktighet så man inte skadar godset i puphuset.

Tag den nya impellern fetta in den med fett eller diskmedel, vrid den så att vingarna kommer åt samma håll som den gamla, kolla fotot, och pressa nu in den i pumphuset, litet knepigt nu att få medbringaren om du har sådan, eller splinsen att komma rätt. Det brukar finnas en ny packning eller o-ring med i satsen, montera den och skruva på locket, drag vingmuttrarna korsvis. Provkör och titta efter läckor runt locket. Ha alltid en reservimpeller ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...varmgång topplock?
TS Maximen beskrev det så här. Citat: Startade motorn en MD 21B, åkte ut en bit och larmet går, tempmätaren är då på slutet av det gröna och jag kastade mig ner och öppnade kranen och temperaturen började sjunka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som helst fara om motorn inte ens kokat, ni kan vara helt lugna för motor och topplock.

När det gäller en MD21 i en Maxim så brukar det underlätta att byta impellern om man är gynekolog.. skämt åsido,  det är trångt och lätt att tappa de små skruvarna, så lägg en rejäl handduk under pumpen när du skruvar loss locket. JAG brukar göra så att när nya impellern ska dit,  givetvis infettad med gummifett, så håller jag impellern tryckt mot huset med handflatan, och tar runt på motorn medelst startmotorn. Vips så far impellern på plats utan svårigheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen fara!

motorn har inte gått överhettad=uppe på rött.

Byt impeller som sagt och köp gärna en extra så att du kan byta vartefter den nya slits/går sönder.

Glöm inte att ha verktyg med i båten så att du kan bytta impellern.

Byt impeller åtminstone vart annat år när du vårrustar och då tar du den impellern som du haft i reserv i båten, impellern ska inte ligga i en massa år för gummit torkar och spricker.. (glöm inte att köpa en ny och ha i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar ur impellern över vintern och förvarar den infettad. Byter om man kan se en spricka (vart 5:e år). Har aldrig funderat över åt vilket håll vingarna böjs när man sätter i den, det ordnar sig på första varvet. Har slutat använda packning, tar bt motorsilikon i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi inte ta för givet att temogivaren visar rätt temperatur när det inte finns vatten i motorn.

 

Jag gissar dock att det gått bra men kolla oljan i motorn efter att motorn har gått några minuter.

Ser det ut som irish coffe så är det inte bra.

Men ser oljan svårt ut och motorn går som förut så gör en irish coffe och njut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev FIATX19:

Nu skall vi inte ta för givet att temogivaren visar rätt temperatur när det inte finns vatten i motorn.

 

Jag gissar dock att det gått bra men kolla oljan i motorn efter att motorn har gått några minuter.

Ser det ut som irish coffe så är det inte bra.

Men ser oljan svårt ut och motorn går som förut så gör en irish coffe och njut.

Dwt är en sötvattenkyld motor där bottenkranen till sjövattenslingan varit stängd, har inte ett dugg med vattnet i motorn att göra. Jämför med att fläktbladen lossnat till kylaren på en bil....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är väl sötvattenkyld om den har aluminiumlock. Då kanske vätskemängden i sötvattensystemet räckt till för att kyla en stund. Kanske klokt att köpa sig en ny impeller att ha i beredskap ifall det visar sig att det blir problem med kylningen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...