Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Falukocken

Yamaha 130hk blir varm

Rekommendera Poster

Hej, köpte en båt i våras, är helt grön men har läst mig till en del.

Den har gått i saltvatten( förra ägaren bodde i Halmstad)

Det är alltså en yamaha 130hk 1999 2takt.

Startar jämt och går bra när man kör lite kortare turer. Men om det blir lite längre turer och man gasar på(Typ upp över 30 knop, den ska göra 40knop) lite ett längre tag så kommer en summer signal för att motorn är överhettad. Då får man vänta typ i 5 minuter sen  är det bara att köra igen.

Det är en bra skvallerstråle.

Precis haft in den och gjort rent termostaterna.

Killen som gjorde jobbet sa att det inte fanns nån tendens till avlagringar bakom termostaterna.

Har kollat lite på You Tuve och hittat några med nästan samma motor 115hk yamaha och samma problem, att deras motorer också blir värma. Några körde med salt-away.

Och nån annan plockade bort kylningen som ligger ovan på cylindrarna(topplocket?)

Och gjorde rent.

Vad tror ni är det nästa steg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Hur är egentligen skicket på pumpens impeller, har den bytts nyligen?

En tänkbar felorsak kan väl annars vara falsklarm, alltså att en av de två termoswitcharna inte håller måttet. Det verkar hyfsat lätt att kolla detta, bara att försiktigt dra ut dem och värma sakta i kastrull enligt länkad verkstadshandbok nedan. Sannolikheten för att en sådan pajar vet jag inte men testet verkar i alla fall enkelt utfört. (Liknande kastrulltest kan f.ö. göras med termostater men när sådana får "vaxpunka" blir problemet nästan alltid alltför kall motor.)

Termoswitcharna skall ha en tillslagstemperatur (=noll ohm mellan dess kablar) på 84 till 90 grader enligt karakteristiken i bilden nedan. Ligger den tempen av någon anledning under 84 grader får du nog falsklarm när motorn jobbar hårt.


Bildkällor:
Verkstadshandbok boatinfo.no (kräver PC)
USA-baserade webbshoppen boats.net. Priset inkluderar två stycken switchar vad jag begriper. (Notera f.ö. den långa listan "related fitment", vill du googla på hur vanligt switch-problem kan tänkas vara så har du alltså många motormodeller att välja på.)
 

yam.tempswitch..png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Förra ägaren sa att hans båtmek trodde att det skulle funka att köra med impellern denna sommar också.

Tänkte att om det är bra skvallerstråle så är impellern ok?

Är det vanligt att den krånglar med termoswitcharna på min motormodell?

Du tror alltså inte på att öppna upp " kylkåpan" (Som sagt så ni koll på termerna också men såg på Youtube att dom gjorde så på en motor som hade exakt samma problem som mig)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, öppna upp kylkåpan är ju litet bökigt.
Föreslog kastrulltest av termoswitcharna mest för att det är enkelt gjort, himla retligt när man grävt för djupt i motorn för att sedan upptäcka att felet egentligen var buslätt att fixa.
[Förmodligen är sannolikheten låg för att en av termoswitcharna pajat men de ser frestande enkla ut att dra ur och kastrulltesta. Dessutom är det väl inte fel att veta exakt vid vilken temp just dina termoswitchar reagerar, de har ju rätt stor tillverknings-tolerans mellan 84 till 90 grader?]


Tror jag hittat den youtube-video angående yamaha 115 du referar till.
Länkar den HÄR med direktstart en bit in i filmsekvensen. (Termoswitchen är f.ö. lätt identifierad, dess kablar är färgade B=black respektive P=pink.)
 

yam.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har mekat och haft otroligt mycket problem med samma motor som du har.

Du säger att du haft in den och rengjort termostaterna, testade personen ifråga termostaterna samtidigt så de öppnar rätt och vid rätt grader?  Hade jag varit i dina kläder hade jag bytt termostaterna och impeller/ hus/ bricka direkt om du är osäker på impellerns skick.

Ovan baserar jag på fakta från alla timmar jag lagt ned själv, samt på Yamahacenter i felsökning som till slut visade sig bero just på termostaterna. Gräv i mina trådar om du vill så hittar du lite mer info. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla dina trådar sigge_1.

Men jag ringde upp firman där den varit på service tidigare alltså innan jag ägde båten och dom sa att termostaterna i alla fall brukar hålla i 7 till 8 år nere på västkusten.

Och dom var bytta 2016.

Har för mig att mekkillen kollade att termostaterna  funkade när jag hade motorn inlämnad nu sist för en vecka sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Falukocken:

Men jag ringde upp firman där den varit på service tidigare alltså innan jag ägde båten och dom sa att termostaterna i alla fall brukar hålla i 7 till 8 år nere på västkusten.

Och dom var bytta 2016.

Har för mig att mekkillen kollade att termostaterna  funkade när jag hade motorn inlämnad nu sist för en vecka sen...

Varför inte felsöka?  Kastrulltestet med en bra digital termometer ger dig svar direkt. Mycket bättre att veta 100% än att "de brukar ..."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man ta bort ventilen och kolla, utan att ha nån ny packning att sätta dit. När man ska sätta tillbaka ventilen?

Sa faktiskt till min mekkille att han skulle kolla den. Men han tyckte inte det var nån bra idé när han inte hade nån ny packning. Och så trodde han väl att motorn skulle vara ok när han fixat termostaterna. Och så tyckte han att det var så bra skvallerstråle, när dom provkörde motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med all respekt Falukocken, men du verkar inte vilja felsöka. Istället söker du positiva svar på dina gissningar och dina "mekkillar". På vilket sätt förändrar det status på din motor?
Om någon här säger "ok", är det bra? Kommer din motor aldrig mer gå varmt pga ett "ok" i detta forum? Nej!

 

Däremot:

Ett svar här kan göra dig klokare. Använd de svar du fått och felsök därefter. 

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vill absolut felsöka om jag kan.

Jag berättare bara hur det gick till när jag hade in båten sist på koll.

 Om men killen säger att allt ser bra ut, så tror jag ju på det. Det var efter det vi var ute på en lång tur igen, när signalen kom igen. Då blev man ju ganska trött!

Har båten ute vid stugan. Och måste ha hjälp av en kompis att ta upp båten.

Så det är därför jag vänder mig till er, som kan ngt om motorer så jag vet var jag (yamahacenter) ska kolla efter.

 

Så med all respekt Baxlaget om du ska slå en Bea och aldrig gjort det förut, då kanske du hör med nån duktig kock hur man gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Falukocken

 

Jag fixar lätt en bea!

 

Ditt mål är att bli expert på din båt. Det tar tid. Acceptera det.
Om du läser detta forum så kommer du märka en del prominenta medlemmar här som vet var skåpet ska stå. Den kunskapen kommer inte gratis.
Den tar tid.
Så om du håller med mig om det ovansagda kanske du förstår din uppgift lite bättre ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det, jag försöker att få koll. Har kanske haft båten i vattnet i en månad. (som jag skrev tidigar, ny båtägare sen i våras) men det är ju en jungel. När dom som kan, inte ens vet vad det är för fel.

Därför är det ju bra att jag får lite tips här, så får man beta av dom en efter en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga: Varför köper du något som du inte har en aning om hur det fungerar?

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Baxlaget:

En fråga: Varför köper du något som du inte har en aning om hur det fungerar?

 

Alla kan ju inte vara experter? Vi är många som använder prylar som vi inte kan i detalj. Finns ingen anledning att vara nedlåtande

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedlåtande? 
Det handlar om att ta reda på vad "någonting" innebär:
Köpa båt, ta reda på priser, servicebehov, vinterförvaring osv ...

Fråga sig själv: Kan jag sköta min båt eller behöver jag hjälp med det?

Har jag koll på läget med min nya båt?

.. eller ... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ganska många som köper båt som inte vet ngt om motorer.

Jag är en av dom. Sen får man väl lära sig eftersom. Mobilen  som jag skriver på nu vet jag inte hur den fungerar.

Men jag köpte den ändå. Går den sönder så lämnar jag in den till nån som kan reparera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev här för att be om hjälp och om jag hittar felet så kanske nån annan med liknande problem kan få nån ledtråd vad felet kan vara på hens motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falukocken, vad är du intresserad av? Inte är det teknik. Du fixar en bea på nolltid men du förstår inte att din båt är ditt ansvar. 
Hur många kommer att ringa 112 på grund av ditt totala ointresse för din båt och det som kommer att hända?

"mekkillen" sa att det är ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av att ha en fungerande båt.

Återkommer när jag kollat upp alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Falukocken:

Kan man ta bort ventilen och kolla, utan att ha nån ny packning att sätta dit. När man ska sätta tillbaka ventilen?

Sa faktiskt till min mekkille att han skulle kolla den. Men han tyckte inte det var nån bra idé när han inte hade nån ny packning. Och så trodde han väl att motorn skulle vara ok när han fixat termostaterna. Och så tyckte han att det var så bra skvallerstråle, när dom provkörde 

Jag tycker nog mekkillen tänkte fel. Det går sannolikt att få tätt även utan packningar t.ex genom att tillälligt täta med packningssilikon, men om ventiltätningen är deformerad behövs en ny. Å andra sidan har du därmed antagligen hittat felet. Jsg har ingen erfarenhet av Yama V4, men ser ingen mening med att fortsätta att spekulera om möjliga fel utan att ventilen kunnat avskrivas som felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ziggemannen:

Alla kan ju inte vara experter? Vi är många som använder prylar som vi inte kan i detalj. Finns ingen anledning att vara nedlåtande

Tummen upp. Om man ska göra bara sånt man kan skulle man aldrig kunna testa något nytt. Jag kunde inget om båtar och båtliv en gång i tiden, nu kan jag mycket mera, testat själv, sökt råd och tips hos vänner , fackfolk  och på olika forum. Jag är övertygad om att ingen här kunde köra bil från början utan lärt sig det dels genom körskola och sen genom egna övningar, dvs köra bil. Liksom ingen kunde smarta telefoner från början, men vi köper, övar testar och frågar. En sån enkel sak som skriva kunde vi inte heller innan vi lärde oss som barn. Det finns de som lider av dyslexi,  ska de aldrig få skriva? Såklart de ska få göra, vi förstår nog ändå. Så fråga på, det är så man lär sig. 

Men sen finns det en punkt, om alla förslag visar sig inte vara något fel och allt fungerar, ja då är det ju inget fel. Så tipset, börja felsöka, del för del för att utesluta olika delar, är ju relativt få delar i systemet så något av det som nämnt i tråden borde ju vara fel, om inte vet du vad som inte är fel och nya idéer kanske kommer upp, kanske kan spola systemet baklänges om det är skit i? Någon kanske vet om det går och hur man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baxlaget, gutesson, sigge_1.

Har nu kollat tryckstyrds ventilen, satt i en eka bakom motorn och skruvade.

Inget åkte i vattnet, men det gör jag inte om. Ventilen såg fin ut, satt inte fast och inget smuts där.

Kollade även termostaterna idag, dom fungerade,öppnade sig,  gjorde kastrull tricket(men hur vet man vilken temp dom ska öppna sig på?)

Ska försöka att spola motorn med lite olika varianter. Läste nån tråd här att hade man en gammal motor så var det svårt att få bort gammla avlagringar.

Så man skulle spola i olika omgångar.

Maskindisknedel, sen vatten sen utspädd ätticka, sen vatten igen. 

Om det inte funkar så blir det väl att försöka sig på att plocka av topplocket och göra rent.

Är det ngt som ni skulle göra?

Har sett att man ska ha en momentnyckel och skruva åt skruvarna i rätt ordning. Eller vad tycker ni?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...