Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
seglarfralla

Problem AGM batterier

Rekommendera Poster

Sänker man livslängden på AGM batterier om man ligger mycket för landström? Bytte mina förbrukningsbatterier för två år sedan till två nya AGM batterier ca 5000 kr och har alltid underhållsladdat under vintern. Vi ligger en hel del i gästhamn och ofta med landström. När vi nu låg i Sandhamn i midsommarhelgen drog ett ordentligt åskoväder in så jag pluggade ur landstormen under natten. Efter 5 timmar började det pipa att batterierna var tomma. Ingar andra förbrukningar var på förutom kylen? Förstår inte riktigt hur det kan tappa i förbrukning så fort? Båten är en Bavaria Cruiser 33-2014.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev seglarfralla:

nker man livslängden på AGM batterier om man ligger mycketr landström?

Så kan det vara. När tex kylen startar så tror laddaren att batteriet behöver laddas och värker på med full spänning. Vilket inte batterierna tycker om. Inte helt ovanligt, i synnerhet för husbilar som alltid laddas.

Laddaren gör vad den ska göra, laddar ett urladdat batteri. Men laddaren är inte byggd för cyklisk drift dvs med konstant laddning.

Använd bara laddaren om det verkligen behövs och koppla bort den sen.

Ett bra alternativ är att, om det går, sätta laddaren i "strömförsörjningsläge". Då ger den ca 13,6 konstant och kan inte överladda. Alternativet är ett nätaggregat som strömförsörjer båten med 13,6V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om detta men bhemac påstår att det är för att jag har en stor batteribank. Vet ej. Tror det mest beror på vilken laddare man har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har aldrig varit med om detta men bhemac påstår att det är för att jag har en stor batteribank. Vet ej. Tror det mest beror på vilken laddare man har. 

 

Hur stor batteribank har Du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Hur stor batteribank har Du?

6 x 95 AGM på förbrukarsidan. Inte så mycket 😉😇

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

570 Ah, ja det räcker ju en stund... ☺️

 

I en av våra båtar hade CTek 25A ihjäl 4x80 Ah bly/syra batterier på kort tid. Efter mycket funderande kom jag fram till att enda anledningen till detta vara att kylboxen var ständigt inkopplad och CTek-laddaren fick troligen frispel av kylboxens av/på-manövrar. Sedan ett antal år är problemet eliminerat med solcell och MaxPower regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

MaxPower regulator.

Den är inte helt problemfri, laddar med för hög spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Den är inte helt problemfri, laddar med för hög spänning.

 

En del säger så, men i våra båtar sitter MaxPower sedan flera år tillbaka utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

En del säger så, men i våra båtar sitter MaxPower sedan flera år tillbaka utan problem.

Jodå det finns de där det tycks fungera. Men det finns tex flera här som fått sina batterier förstörda.

Problemet är att MaxPower har en floatspänning på 14,2V (vilket de också skriver i manualen).

Frågar man batteritillverkarna så säger samtliga att det är för mycket.

NAPS säger inget, både jag och några andra har mailat dem men de svarar inte.

Mycket beror nog på hur mycket solpanel man har. När jag hade 2x20W Watt fungerade det bra för mig. Idag med 260W skulle jag inte våga testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Jodå det finns de där det tycks fungera. Men det finns tex flera här som fått sina batterier förstörda.

Problemet är att MaxPower har en floatspänning på 14,2V (vilket de också skriver i manualen).

Frågar man batteritillverkarna så säger samtliga att det är för mycket.

NAPS säger inget, både jag och några andra har mailat dem men de svarar inte.

Mycket beror nog på hur mycket solpanel man har. När jag hade 2x20W Watt fungerade det bra för mig. Idag med 260W skulle jag inte våga testa.

Vilken avstängningsspänning e lämplig på solcellsregulatorn då... vid typ 20C ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två förbrukningsbatterier EXIDE DUAL AGM 75Ah. Båten är ifrån 2014 och har redan bytt batterier en gång. Har även en solpanel med regulator 45 w installerad av Bavaria Sverige vid leverans som underhållsladdar båten. Vore trist att behöva byta batterier igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Caribic410:

Vilken avstängningsspänning e lämplig på solcellsregulatorn då... vid typ 20C ?

För ett vanligt, vått blybatteri gäller att när det är fulladdat och bara ska underhållas så ska det ha 13,2V, detta gäller tex under vintern. Detta "sliter" inte alls på batteriet.

Floatspänningen ska ligga på 13,6V, batteriet laddas lite men håller. Det innebär ett litet slitage på batteriet men har oftast ingen praktisk betydelse. 

Det är denna spänning man håller i tex en nödbelysningsanläggning mm.

Alla spänningar gäller vid 25°C, vid 20°C ska spänningen vara 0,06 V högre.

MaxPower går aldrig under 14,2V, inte ens under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Jodå det finns de där det tycks fungera. Men det finns tex flera här som fått sina batterier förstörda.

Problemet är att MaxPower har en floatspänning på 14,2V (vilket de också skriver i manualen).

Frågar man batteritillverkarna så säger samtliga att det är för mycket.

NAPS säger inget, både jag och några andra har mailat dem men de svarar inte.

Mycket beror nog på hur mycket solpanel man har. När jag hade 2x20W Watt fungerade det bra för mig. Idag med 260W skulle jag inte våga testa.

Max Powre har en hög floatspänning men med låg ström och jag tror inte att det är det som förstört batterierna. 14,2 volt och den låga strömen ut från regulatorn påverkas inte av hur stor effekt solpanelerna har.

 

Max Power har också en utjämningsladdning på 15 volt och det är troligen den som förstör slutna batterier. Denna funktion ska man koppla bort om man inte har våta öppna batterier.

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

Vilken avstängningsspänning e lämplig på solcellsregulatorn då... vid typ 20C ?

Normal floatspänning är 13,8 volt, men då är den inte strömbegränsad som den är på Max Power.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Normal floatspänning är 13,8 volt, men då är den inte strömbegränsad som den är på Max Power.

13,8V gäller GEL & AGM, 13,6V för våta.

MaxPower säger att om spänningen understiger 13,8V så går den över till fulladdning tills strömmen  sjunker. Att den bara ger mA i float stämmer inte, jag hade över 1 A.

Utjämningsladdningen förstör inte batterierna, tvärtom.

"Once the battery is fully charged, Naps MaxPower enters float charging mode where it tries to keep the voltage at a constant 14.2 Volts (at +25 °C ambient temperature). In practice this means that Naps MaxPower finishes charging the battery with lower current and keeps it fully charged. Also, if the loads use less power than the module can produce, all load current is taken from the module rather than battery. If the battery voltage drops below 13.8 Volts because of heavy loads or low solar radiation, Naps MaxPower will change back to MPPT charging mode."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi återgår till ursprungsfrågan och TSs problem med att batterierna slits snabbt så skulle jag vilja säga att i de flesta fall beror det inte på landström utan på nivån man laddar ur batterierna till. Laddar man ur dem till 20% kvarvarande effekt så slits de snabbt. Jag skulle börja i den änden och kolla för det är inte normalt att de är slut efter några timmar utan landström. Ett bra sätt är att installera en Battmeter2 eller Nasas BM. Engångskostnad för att ha koll på batteristatus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Om vi återgår till ursprungsfrågan och TSs problem med att batterierna slits snabbt så skulle jag vilja säga att i de flesta fall beror det inte på landström utan på nivån man laddar ur batterierna till. Laddar man ur dem till 20% kvarvarande effekt så slits de snabbt. Jag skulle börja i den änden och kolla för det är inte normalt att de är slut efter några timmar utan landström. Ett bra sätt är att installera en Battmeter2 eller Nasas BM. Engångskostnad för att ha koll på batteristatus. 

Det är lätt att tro att alla vet att man inte ska ladda ur batterierna för mycket. Livslängden på ett batteri, i synnerhet AGM, beror väldigt mycket på hur mycket man laddar ur dem. Tex, laddar man ur tills man har 20% av kapaciteten så håller batteriet ca 200 cykler. Laddar man bara ut tills man har 80% kvar så håller det ca 1000 cykler.

Idag är kanske Victron BMV batterimetrar det bästa valet eftersom den är framtidsäker, klarar tex LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för batterier? Vet att t ex Biltema har gått ut med att deras batterier inte är avsedda att använda som förbrukningsbatterier. 

 

Angående MaxPower finns en omkopplare som skall ställas om när man använder AGM-batterier för att de inte skall laddas sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad är det för batterier? Vet att t ex Biltema har gått ut med att deras batterier inte är avsedda att använda som förbrukningsbatterier. 

 

Angående MaxPower finns en omkopplare som skall ställas om när man använder AGM-batterier för att de inte skall laddas sönder. 

Biltema gav inte 5 års garanti om batterierna användes till förbrukning.

--

Omkopplaren ska ställas på "sealed" för AGM/GEL annars laddas dessa batterier för dåligt och framförallt ska dessa batterier inte utjämningsladdas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...