Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sjonod

Det eviga måla båt - tips/råd behövs för BILLIG variant

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är hel färsk med båtar och behöver lite hjälp för en rå dummie. Har läst runt en del men inte riktigt blivit klok på området.

 

Så här ligger det till, har ett plast lik på x-meter (4-5 nånting kanske), såg förjäkligt ut på skrovet med div sprickor etc i gelcoaten/topcoaten, gamla lagningar i laminatet och lite små bubblor på sina håll.

Fick båten gratis mot att jag hämtade den och det kändes överkomligt då man va lite små sugen på nått att fiska med.

Har hittills slipat upp dom större sprickorna med grov skiva ner till laminatet (glasfibern) och dragit på lite polyester och sen slipat av med 120 duk och aceton

och sen dragit på epoxyspackel och slipat till det.

I övrigt även slipat av hela utsidan på båten med 40 papper för att rugga upp ytan - gelcoat/topcoat yta (fått för mig att ny färg ska fästa bättre då).

Fräst ur lite på gamla lagningar och fyllt igen med väv+polyester för att stärka upp.

Bottenfärgen som satt är också bortslipad helt.

 

Tror jag har kommit till stadiet där det bara kvarstår målning av båten (?) innan den kan stoppas i blöt.

Söker därför en BILLIG lösning för att måla hela utsidan med så det blir vattentätt och skapligt bra.

Har inga jätte krav på att det måste bli helt slätt eller så utan egentligen bara att det inte börjar suga i sig vatten och blir typ ett durkslag av båten.

Pratade lite med en bekant i veckan och han tipsade om att kanske kolla på 2-komp betongfärg av epoxy typ då den verkade billigare än traditionella marinfärger för båtar, även om den inte va billig heller men ändå billigare än dom riktiga färgerna.

Har sen hittat lite prat om att en del epoxy färger blir allt för hårda för att klara av ett flexande båtskrov och i stället spricker/kan riskera att lossna lite som skorpor - det vill jag gärna undvika.

 

Har tittat lite på såna där renodlade 2-komp epoxy färger som finns i båtaffärer och liknande men satan så dyra dom är.

Har sen läst lite om biltemas epoxyprimer - https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208

och deras epoxy grundfärg - https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000023393

Dom kändes skapligt överkomliga prismässigt - men vad skiljer dom åt?

Snubblade idag på att epoxy inte gillar UV-ljus och blir gul/brun typ i färgen.

 

Men...Iom att jag har underlag som är: coat/epoxyspackel/polyester/laminat.

Vad kommer funka för mitt ändamål och med dom olika underlagen som är?

Hur känsligt är epoxy färg för fukt/regn stänk samt temperaturer runt 20-30grader i anslutning till att den kletats på?

Båten ligger nämligen utomhus.

Stötte även på nått som nämnde nått om att fästprimer va nödvändigt (?) på gelcoat/topcoat.

 

 

Ursäktar att flera frågor säkert blivit behandlade flera gånger om tidigare men blir inte riktigt klok på allt som skrivs, facknamn, sjuttioelva olika sätt folk gjort saker på osv osv.

Kommer f.ö ha tillgång till pensel och roller för appliceringen.

Tillägga också att slipa/måla/grisa/fortsätta mer med båten nästa säsong inte är nått som står på meste önskelistan..

Båten kommer utsättas för söt+bräckt vatten kanske ska nämnas också.

 

Hoppas någon kunskapsberikad orkar läsa ovan och ge mig en spark i rätt riktning så det återupplivade liket kan komma ner i sjön inom snar framtid.

 

Redigerad av Sjonod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt av vad jag läser som inte är laminat (väv med polyester) funkar för att hålla det någorlunda tätt. 

Jag skulle dra på lite topcoat på dessa områden efter att ha tvättat dem flera gånger med aceton. Sen sjösätta och ta resten en annan gång. Det är ju nu man vill använda båten!

Duger inte detta eller om du har ruggat så mycket så du inte gillar att köra så så skulle jag köra på ett varv epoxigrund eller två över hela botten. 

Ligger du inte i salt/bräckt vatten behöver du ju inte bottenmåla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ogärna behöva behandla den här båten nämnvärt mer i framtiden innan det är dags för den att hamna på kyrkogården.

Håller den ihop i nått-några år så blir jag glad.

Är lite med dom olika underlagen som färg ska på över som gör mig lite kluven samt vad för färg som kommer funka att dra på över hela utsidan så det håller ordentligt tätt.

Just biltema färgerna som länkades kändes överkomliga kostnadsmässigt, lika så om ev betongfärg av epoxy typ kanske skulle funka vettigt.

För jag antar att det bara är 2-komp epoxy färger som är den färgtyp som gäller iom öppet laminat (ingen coat kvar) m.m på vissa ställen (?).

 

Är inte ens säker på om sista kvarvarande är just att bara måla som kvarstår, tror det men är långt i från säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lagat med väv och polyester måste du vänta ett par månader innan du målar epoxy eller 2K-fårg på. 

2K-färg funkar bara över vattenlinjen f ö. 

 

I vilket vatten kommer båten att ligga..? Insjö, Östersjön, västkusten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Sjonod:

Vill ogärna behöva behandla den här båten nämnvärt mer i framtiden innan det är dags för den att hamna på kyrkogården.

Håller den ihop i nått-några år så blir jag glad.

...

Därav mitt svar. 

Du behöver ju bara åtgärda de områden som har ren glasfiber, och egentligen inte dem heller. Sjösätt och åk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du precis har plastat är det ju tyvärr så att den behöver ånga av sig.

som peter k skriver.

det är viktigt

sen håller jag med christer också så du kommer ut så fort som möjligt

men den obligatoriska avdunstningen kommer du inte ifrån.

jag brukar vänta 2 veckor minst innan jag målar.  men då har jag använt en.kompfärger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har en Polyuretanlack som brukar ge bra resultat. Min förra båt var målad med den och det var helt ok. De hade nog inte lagt ner så mycket jobb så på någon meters håll såg man penseldragen men helt perfekt på lite längre håll. För bästa resultat ska man applicera med pensel och sen rolla.

Det finns en del beskrivet om "budgetmålning".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm det har mättats med lite ren polyester där man slipat igenom coaten och område som ny väv+polyester lagts på har inte varit på utsidan utan på insidan av båten då det va så tunt lagat innan.

Nu är det väl några veckor/månad sen kanske som det kladdades med polyester och väv senast.

 

Läser på flera håll att polyester inte är till för att brukas under vattenlinje utan att man lagt epoxy över. Stämmer inte det?, alltså att man kan kleta på bara ren polyester över öppen glasfiber och sen ändå ha det under vatten.

Dom båda länkarna till biltema, är det nått som jag kan använda och måla på hela utsidan av båten?

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000023393

Om ja, vilket är det jag ska ha av dom båda i så fall och måste man använda någon form av förbehandling så det fäster på dom olika underlagen? (hela utsidan är slipad i övrigt och kommer även torkas med thinner/aceton innan det ska målas).

(underlagen är: epoxyspackel, coat/topcoat, polyester/polyestermättat laminat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...