Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gladius

Urladdade batterier

Rekommendera Poster

Halloj!

Cyklade ned till båten i morse. Mina förbrukningsbatterier ( 2x 75 Ah) var helt tömda! Batterimonitorn visade en spänning på 8,6 volt! Jag laddade batterierna fullt för en vecka sedan. Sedan dess har huvudströmbrytaren varit "off". Det enda som sitter inkopplat är solcellen med regulatorn, den mycket strömsnåla fläkten till toan som just nu dessutom är avstängd och själva batteriemonitorn (Victron). Jag fattar ingenting! Detta har aldrig hänt förut. Vad kan det vara som drar ut batterierna så mycket på så kort tid? Är batterierna förstörda nu?

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vad är det som drar ur batterierna?

Det måste du mäta dig fram till. Föreslår en tångamperemeter som kan mäta likström. Börja mät vid batterierna och sök dig bakåt i kedjan tills du hittar vad som drar. 

2. Är batterierna förstörda nu?

Ja, skulle jag säga men jag vet att andra förespråkar ett försök med recond inställt på laddaren. 

 

Är allt rätt kopplat? 

Ligger huvudströmbrytarna före alla förbrukare? Du skriver huvudströmbrytaren (singularis) men jag förutsätter du har minst en för förbrukare och en för start, eller?

Är regulatorn rätt kopplad och har den rätt uppfattning om hur många Volt ditt system är på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länspump ? har du en sådan ?

Det är inte helt ovanligt att om man har en länspump så kopplas den förbi huvudbrytaren, 

Har  varit med om att nivåvakten till pumpen hängde upp sej så att den gick hela tiden.

Det skulle kunna vara förklaringen, finns säkert fler.

 

mvh Torbjörn

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl vara bra att försöka köra recondladdning ocg går det okej så har du ett par batterier till du hittat felet. Det är ju synd att köpa nya och djupurladda dessa också.

 

Vi har ett batteri som var nere på 11 volt för några år sedan och det gick att rädda och det är fortfarande i tjänst. Kanske inte optimalt att blanda ett recondat batteri med andra, men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Länspump ? har du en sådan ?

Det är inte helt ovanligt att om man har en länspump så kopplas den förbi huvudbrytaren, 

Har  varit med om att nivåvakten till pumpen hängde upp sej så att den gick hela tiden.

Det skulle kunna vara förklaringen, finns säkert fler.

 

mvh Torbjörn

 

Det känner jag igen, och då hade länspumpen gått så mycket att den också var förstörd. Länspumpar skall ju tåla torrkörning, men inte många timmar i sträck.

Förutom att kolla att solcellsanläggningen är rätt inkopplad, så kontrollera även polskorna, alltså batteriernas anslutningar att dom är ordentligt fastdragna och oxidfria. Mät gärna med en multimeter/voltmeter direkt på batteriernas poler, vad ger det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enklare alternativ för hemmapularen är att plocka säkring för säkring och ha multimetern på ampere mätning.
strömmen över så ser du nog om något är konstigt och kan börja felsöka ifall du nu inte har en har en amperetång.

Hade ett intressant fenomen i våras på samma tema, belysningen i ruffen hade lagt av i slutet på förra säsongen. brytarna hade rostat ihop.
Men under vintern hade en plötsligt börjat fungera och då givetvis varit i påslagen läge.
Tokdött batteri och innan jag såg det här dumma grejen...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Hade ett intressant fenomen i våras på samma tema, belysningen i ruffen hade lagt av i slutet på förra säsongen. brytarna hade rostat ihop.
Men under vintern hade en plötsligt börjat fungera och då givetvis varit i påslagen läge.
Tokdött batteri och innan jag såg det här dumma grejen...

Lycka till!

Hm...

Jag har i många år, efter det att jag på hösten, brutit batterifrånskiljarna för sista gången den säsongen, ställt att strömbrytare i lägen on/på. Jag inbillar mig att det blir svårare för oxiden att få fäste om kontaktblecken ligger ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...