Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JakobR

Svart damm från drivrem

Rekommendera Poster

Hej,

I samband med service i höstas så byttes drivremmen och kompressorrem på min VP D4-300.

Nu när jag har kört en 70 distans i år och märker att det finns ett litet tunt lager med svart damm i motorrummet.

 

Är detta normalt vid byte till ny drivrem (körs in), eller är det något som inte stämmer? Drivremmen är Volvo original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem bytte remmen?

 

"I samband med service byttes drivremmen" låter ju möjligen som att någon annan bytte remmen och då skulle jag kontakta den som gjort jobbet.

 

Om du bytt själv så är frågan om du följt instruktionerna?

 

Lite damm kan det bli nära remmen, men det ska absolut inte bli ett tunt lager i hela motorrummet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Båtmekaniker auktoriserad på VP gjorde jobbet.

Kontaktar honom i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 års garanti på utfört arbete, mot kvitto. 

Garanti på delar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

1 års garanti på utfört arbete, mot kvitto. 

Garanti på delar. 

Garanti är inget som bara gäller, så jag antar att det är auktoriserade VP-mekaniker som har den regeln.

 

Enligt konsumenttjänstelagen är i regel reklamationstiden tre år från tiden för slutfört arbete, men den kan vara längre för vissa arbeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev JakobR:

Hej,

I samband med service i höstas så byttes drivremmen och kompressorrem på min VP D4-300.

Nu när jag har kört en 70 distans i år och märker att det finns ett litet tunt lager med svart damm i motorrummet.

 

Är detta normalt vid byte till ny drivrem (körs in), eller är det något som inte stämmer? Drivremmen är Volvo original.

Hej det damm du får runt motorn av drivremmen till kompressorn är helt normalt och i sin ordning. 

Jag har slutat köra min kompressor av en sådan anledning bla. Kompressorn skitar ner rejält under en säsong, du bör också efterspänna remmarna när de bytts efter ett antal timmars körning, detta görs med moment nyckel mycket enkelt ingrepp.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...