Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Risig tomgång Solex 44 + AQ130

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

0Jag har renoverat mina Solex förgasare och köpt service kit från Misab. Dessa är monterade på en AQ130 som har 123ignition tändning och som dessutom fått ventilerna justerade.

 

Tyvärr har jag problem med tomgången. Just nu är tomgången ställd på ca 1000 varv och då är allt ok. Dock om jag försöker ställa tomgången till ca 800 varv så går motorn ojämnt.

 

Förvisso är 1000 varv ok på lågfart men jag undrar om ni andra som har en AQ130 med Solex. Är det omöjligt att få den och gå bra under 1000 varv?

 

 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgången ska ligga strax under 1000v. Enligt boken så ska man sikta på ca 900v.

viktigt är att båda är synkade så de öppnar lika mycket vid pådrag samt att de står öppna lika mycket vid tomgång. 

Sedan är rekommendationer att skruva ut blandskruven en viss bit men det är oftast för mycket. När jag ställer mina med colortune så hamnar blandskruven 3/4 varv ut från bottenläge.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Enligt manualen tror jag att det står 1 1/4 varv ut men jag ska kolla på mina förgasare hur detta står.

 

Just nu har jag ingen tomgång under 1000 varv och dessutom stannar motor lätt på detta varvtal vilket är både frustrerande och farligt när man ska angöra vid brygga.

 

Frågan är om något annat kan ge risig tomgång utöver felaktig förgasarinställning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...