Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Klangen

Jänmarin?

Rekommendera Poster

Har nyss köpt mig en båt av märket Jänmarin. Modell 975.

Har försökt googla och få fram något om detta märke, men det finns ytterst lite att tillgå på nätet.

Är det någon här som har någon information kring Jänmarin från Finland?

Bifogar en bild på hur skapelsen ser ut. Och ja, jag köpte den i Finland.

Jänmarin 975.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Klangen:

Har nyss köpt mig en båt av märket Jänmarin. Modell 975.

Har försökt googla och få fram något om detta märke, men det finns ytterst lite att tillgå på nätet.

Är det någon här som har någon information kring Jänmarin från Finland?

Bifogar en bild på hur skapelsen ser ut. Och ja, jag köpte den i Finland.

Jänmarin 975.jpg

Vet inget om motorbåtar generellt.. inte särskilt mycket om andra båtar heller ifs men dendär ser ju lockande trevlig ut. Grattis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MODEEEEEN, som stockholmaren skulle ha sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var ju riktigt kul, kom gärna med mer bilder och info framöver. Aldrig hört namnet tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till den nya båten! Jag försökte hitta information om båten i några finska båttidningar. Jänmarin 970 har provkörts som ny i tidningen Vene 10/88 och som begagnad i en jämförelse av halvplanande båtar 4/2013. Har inte tillgång till hela artiklar tyvärr, och så är de ju förstås på finska. Varvet fanns (finns ev. ännu) i Jännevirta nära Kuopio i insjöfinland. Verkar som att de gått över till att verka som underleverantörer till andra varv i något skede. Jänmarin har nog aldrig varit något stort märke i Finland heller, men de kommentarer som finns att läsa verkar övervägande positiva. Speciellt kvaliten på träarbetet ska ha varit bra. Önskar er en skön sommar med nyförvärvet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade lite snabbt på nätet och dessa tillverkades i Siilinjärvi nära Kuopio. Varvet drevs av två bröder Pate och Pena fram till 2006 när det lades ner. De sista åren gjorde de inga egna båtar utan underleveranser och arbeten för Bella och Flipper. Båtarna verkar ha varit handbyggda och handlaminerade. 

Modellen har testats bland annat i vene-lehti nummer 10/1988, jag tror man kan beställa efter en kopia av den från vene-lehti om man är intresserad... Ser trevlig ut, tror det är en bra och välbyggd båt! 😃

Redigerad av AndreasR
Ser att BoCaMa var lite snabbare i vändningarna =D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar.

Det är ungefär det jag fått fram på nätet också.

Fick med Vene Lehti nummer 4/2013 i båten vid köpet.

Kan hjälpligt finska men min sambo behärskar detta magiska språk fullt ut så det är ju en hjälp.

 

Har döpt om henne till Sea Su 😃

 

Om ni har mer info, skriv gärna.

IMG_8339.jpg

Redigerad av Klangen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha! :)  Kul namn, med den finska anknytningen.

Jag försökte kolla runt litet men hittade bara aet gammalt test där Jänmarinen jämfördes med Marino900 och Sunmar870 Cabin

 

https://venelehti.fi/puoliliukuvat-tilaihmeet-janmarin-970-marino-9000-ja-sunmar-870-cabin/

 

Här finns bara vissa tekniska specifikationer. Jänmarin tycks ha tillverkat en rad olika båtmodeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...