Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Plunkan

Ohm mäta tändspolar

Rekommendera Poster

Snart blir jag galen på motorn. Nyss gjort ultraljudstvätt Men de hjälpte inte. Någon som vet vad de ska vara för ohm på tändspolarna? 

Eller har ni annat tips på vad de kan vara? 

Den hackar sig fram och ibland kan den gå bra dock mycket sällan. 

Tohatsu 60hk -07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du menar väl resistans, kan jag tro... 

Som anges i ohm... 

 

Goggla på just dina tändspolar

 

Ett annat är att resitansmäta mellan jord på tändspolen till den tunna kabel och notera värdet. Och sen mellan jord och tändkabeln, notera värdet. 

 

Gör lika på alla tändspolar. 

 

Gissningsvis kan inte fler än en gå sönder av din behandling. Så den som avviker, kan då vara misstänkt dålig. 

 

O andra sidan kommer ingen av mätningarna att ge besked om högspännt överslag i tändspole, p g a vatteninträngning...

 

Alternativet kan vara attskaffa en enda ny tändspole och prova dig fram... Vilken dom är dålig... Om det nu är en tändspole som är dålig. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns väl fler felkällor även på den motorn... 

 

Tändstift

Iinsprutare

Styrning

Givare

Bränsle

Bränslefilter

Bränskepump

 

Osv.. 

 

- Och vad var det du tvättade ned ultraljud? 

Hela motorn, eller en enkel strömbrytare? 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Plunkan:

Snart blir jag galen på motorn. Nyss gjort ultraljudstvätt Men de hjälpte inte. Någon som vet vad de ska vara för ohm på tändspolarna? 

Eller har ni annat tips på vad de kan vara? 

Den hackar sig fram och ibland kan den gå bra dock mycket sällan. 

Tohatsu 60hk -07

Här är en figur på hur du i princip mäter.

Din tändspole ser annorlunda ut.

Och värdena är ungefärliga, det viktigaste är ju att du verkligen har motstånd (resistans) i de båda lindningarna. Får du noll ohm, eller --- oändligt antal ohm är det fel, noll, då har du kortslutning, oändligt, då har du avbrott.

 

Det kan tänkas att du får mer precis hjälp om du googlar "test ignition coil outboard motor"...

test.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jo de är så jag menar. Jag och el är inte kompisar 😁 

Då ska jag kika om jag får tag på någon som kan mäta åt mig alt. köpa en och testa. Jobbigaste är att de bara hackar när jag kör med den och inte på tomgång. Men jag tackar för snabbt svar.🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Finns väl fler felkällor även på den motorn... 

 

Tändstift

Iinsprutare

Styrning

Givare

Bränsle

Bränslefilter

Bränskepump

 

Osv.. 

 

- Och vad var det du tvättade ned ultraljud? 

Hela motorn, eller en enkel strömbrytare? 

 

Ja självklart är de så. Tändstiften bytta. Nya bränsleslangar samt soppa. Ber om ursäkt. Missade skriva att förgasarna är ultraljudstvättade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här är en figur på hur du i princip mäter.

Din tändspole ser annorlunda ut.

Och värdena är ungefärliga, det viktigaste är ju att du verkligen har motstånd (resistans) i de båda lindningarna. Får du noll ohm, eller --- oändligt antal ohm är det fel, noll, då har du kortslutning, oändligt, då har du avbrott.

 

Det kan tänkas att du får mer precis hjälp om du googlar "test ignition coil outboard motor"...

test.jpg

Okej. Tack o bock. Ska testa mig fram eller kika efter en elektriker. Tack för en bra beskrivning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går, om än hackar, är det ju lätt att tro att den inte går på alla cylindrarna, är den trecylindrig? Du kan ju be kompisen mäta alla tändspolarna och se om någon av den ger ett avvikande värde (eller inget alls).

Sedan har exempelvis Biltema en liten testlampa som man kopplar in istället för tändstift kallas för "gnistprovare" väldigt enkel att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis den är 3 cylindrig. Ska bara få tag på en kunnig som kan hjälpa mig. Tack för tipset. Känns ju lite enklare att prova med en sådan. Är väl i princip samma sak som att mäta med instrument? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stack in till Biltema och köpte mig en gnistprovare för att sen prova på motorn. Testade på land (med kylning givetvis) 

Men den blinkade så fint på alla 3. Vad är nästa steg att kolla själv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg, skruva ur tändsiften och se hur dom ser ut.

Kanske det behövs en tändinställning?

Det är väl inga förgasare på den motorn? I så fall hade det väl varit att kolla munstycken....

Kolla bränslefilter, fast eller lös tank? De lösa bärbara har i allmänhet en finmaskig sil på sugröret, som kan bli igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...