Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kajja

Biltemas Dödmansgrepp

Rekommendera Poster

Skulle koppla i Biltemas Dödmansgrepp art nr 25809 och la tampen på jord 

kopplade in den på minus  och den gamle 6 hk Johnson gick lika bra hur jag en kopplade och med och utan sladden man dödar med men när jag sög tag i den fjäderbelastade delen och drog ut den så stannade motorn hur .Strömmen skall inte brytas när jag drar ut knappen utan när knappen åker in måste vara något fel på Kina prylen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Kajja:

Skulle koppla i Biltemas Dödmansgrepp art nr 25809 och la tampen på jord 

kopplade in den på minus

Hej, vet inte hur du kopplat men "ena tampen skall inte vara på ´jord´och den andra på minus"?
Skulle kopplat Biltemas art.nr 25-809* parallellt med befintlig dödare enligt skissen nedan...

(*) Den är av "slutande typ passande för utbordare" enligt produktbeskrivningen, och det innebär rimligen att den sluter kontakten vid nödläge!?
Bildkälla: boatinfo.no (kräver PC)

dödarinkoppl.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl få nämna det att det finns två olika sätt att "döda" utombordsmotorer, mopedmotorer och liknande.

Det vanligaste är att man kortsluter tändspolen, alltså med en slutande dödmansgreppsbrytare.

Men det förekommer också (som på min 4-t Honda) att man kopplar ifrån tändspolen, alltså en brytande dödmansgreppsbrytare.

 

Jag köpte nyligen en dödmansbrytare på Jula, den har tre stift, så man kan välja om den skall vara brytande eller slutande.

 

Annars är Thomas-1 beskrivning ovan väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm: Bra synpunkt, det hade jag inte koll på!

Men det vanligaste är nog kortslutnings-principen, åtminstone hos äldre Johnson 6-hästare (Seahorse?)?
TS problembeskrivning har väl sina brister, men men.
Har försökt fånga två av mina funderingar i bilden nedan.

Bildkälla: Biltemalänk enligt tidigare

sladdhona.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortslutningsprincipen är vanligast, visst, möjligen kan bortkopplingsprincipen passa fyrtaktare bättre. Nu grundar jag inte det på utombordare utan på andra motorer jag ofta kommer i kontakt med.

SEDAN... de där dödmansströmbrytarna, det gäller att sätta "gaffeln" på spirallinan, på rätt sätt runt halsen på strömbrytarens hals. Jag har sett både på min Honda och på andra att det gäller att få till det riktigt, annars ger inte strömbrytaren kontakt, eller då bryter kretsen (beroende på modell) men alltså en mekanisk svaghet i dessa nödstoppare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart lite knepigt det jag skrev I alla fall bröt jag på jord sidan men inget fungerade innan jag drog ut knappen helt då dog motorn,elektriken konstaterade att det är fel på brytaren när han mätte den.Jula har dödmansgrepp så jag får åka in dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Kajja:

Vart lite knepigt det jag skrev I alla fall bröt jag på jord sidan men inget fungerade innan jag drog ut knappen helt då dog motorn,elektriken konstaterade att det är fel på brytaren när han mätte den.Jula har dödmansgrepp så jag får åka in dit.

Javisst, kolla Julas, men som jag skrev ovan, den kan kopplas in på två olika sätr, varav bara ett sätt är rätt för dig. Jula skickar inte med någon inkopplingsanvisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El killen inblandad bara att slänga Kina prylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kajja:

El killen inblandad bara att slänga Kina prylen.

Ok, så ordnar det sig säkert. Låt elkillen läsa denna diskussionen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå elprylar Har en Minn Kota Enduro max 55 med garanterat oförstörbart rigg rör men icke är en längsgående spricka i röret ungefär på mitten ca 1,5-2 dm men det är väl garanti på eländet då den spruckit i skarven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-22 vid 18:58 skrev Georg_Ohm:

Javisst, kolla Julas, men som jag skrev ovan, den kan kopplas in på två olika sätr, varav bara ett sätt är rätt för dig. Jula skickar inte med någon inkopplingsanvisning.

Köpt en på Jula men min har 4 stift och som du skrev utan några anvisningar. Så vilken sladd ska kopplas till vilket stift, d v s hur kopplas slutande resp brytande funktion? Vilka stift skapar vad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-09 vid 18:39 skrev Occin:

Köpt en på Jula men min har 4 stift och som du skrev utan några anvisningar. Så vilken sladd ska kopplas till vilket stift, d v s hur kopplas slutande resp brytande funktion? Vilka stift skapar vad?

 

Hej,

Väcker liv i en denna tråd.

Har köpt dödmansbrytaren från Jula, och den har 4 stift. Stiften sitter enligt klockan kl 12, ,3 ,6 och 9.

12 och 6 är märkta med bokstaven C, och de andra två med bokstaven M.

 

Nån som har en aning om hur jag nu skall koppla? På min gamla 9,9 yamaha sitter den nuvarande brytaren med sladdarna  ingjutna. Det är i alla fall en svart och vit sladd. 

 

Önskar en bra båtsommar 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skrev här i en annan tråd, angående Julas dödmans brytare, som troligtvis fungerar likadant, eller det var ju den du undrade om...?

Det finns två kontaktgrupper C/C och M/M.

C och C hör ihop. Är brytande.

M och M hör i hop. Är slutande.
Det ena paret är brytande, det andra är slutande, som sagts. 
Men jag vet inte om din motor skall ha brytande eller slutande funktion.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...