Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueCharm

Köra långt med 30-kärra?

Rekommendera Poster

Jag är på gång att hämta en segelbåt med 30 kärra med en bekant. Vi har planerat göra det så, att båten seglas hem under loppet av några dagar, och kärran kapas ner i två eller tre delar, och lastas på en större registrerad 80-kärra. Då kan den fruktansvärt breda 30-kärrans axel ligga på längden. 

Ibland får man ta till brutala metoder :) 

 

Poängen är att man kan ta sig en rejäl funderare. Kanske det finns olika möjligheter...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag är på gång att hämta en segelbåt med 30 kärra med en bekant. Vi har planerat göra det så, att båten seglas hem under loppet av några dagar, och kärran kapas ner i två eller tre delar, och lastas på en större registrerad 80-kärra. Då kan den fruktansvärt breda 30-kärrans axel ligga på längden. 

Ibland får man ta till brutala metoder :) 

 

Poängen är att man kan ta sig en rejäl funderare. Kanske det finns olika möjligheter...?

Du har aldrig funderat på att kapa segelbåten i 3 delar,  på så sätt så kan du ju ha den i olika sjöar och slippa köra den, sparar ju bensin i bilen eller kanske diesel?:)

Redigerad av Pilletant447
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som gillar att köra långsamt kanske borde extraknäcka som båtkärreförare? :D

 

Jag körde följebil bakom en kompis på ett 24-timmarslopp (körde ca 15-16 av de 24 timmarna) i ca 25 km/h. Hur skönt som helst! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Jag som gillar att köra långsamt kanske borde extraknäcka som båtkärreförare? :D

 

Jag körde följebil bakom en kompis på ett 24-timmarslopp (körde ca 15-16 av de 24 timmarna) i ca 25 km/h. Hur skönt som helst! :)

 

Du ska inte pröva Le Mans med båttrailer?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Du har aldrig funderat på att kapa segelbåten i 3 delar,  på så sätt så kan du ju ha den i olika sjöar och slippa köra den, sparar ju bensin i bilen eller kanske diesel?:)

Vilken tur, Pilletant, att du är här och kommer med smarta lösningar och uppbyggliga förslag då man behöver hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Vilken tur, Pilletant, att du är här och kommer med smarta lösningar och uppbyggliga förslag då man behöver hjälp.

Jag visste inte att du behövde hjälp. Men om du inte har nån humor så ber jag om ursäkt det var inte illa menat med mitt förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...Nämen, nu var det väl du som inte förstod humorn

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

...Nämen, nu var det väl du som inte förstod humorn

oj:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en 30 kärra med båt från Lidköping till Västervik, 30 mil, med en amerikansk bladfjädrad kärra.

 

Det är ju omöjligt att hålla 30, jag var uppe i både 70 och 80 emellanåt på småvägar mitt i natten, hade nog kunnat köra ännu fortare, släpet gick som på räls. Hade köpt belysning på Biltema, som man fäster med magneter och kopplade in dem i den vanliga släpkopplingen så alla lampor fungerade som de ska, struntade i triangeln, då den bara drar till sig polisens uppmärksamhet. Lite uppmärksam på poliser får man ju vara.

 

Hade jag blivit stoppad pga ingen triangel så hade jag sagt att jag tappat den...

 

Jag hade kanske tur, körde in båten till ett varv igår och glömde bort mig en stund och insåg att det gick i 80, polisen hade skjutit sönder körkortet om de tagit mig.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Garpen61:

Jag körde en 30 kärra med båt från Lidköping till Västervik, 30 mil, med en amerikansk bladfjädrad kärra.

 

Det är ju omöjligt att hålla 30, jag var uppe i både 70 och 80 emellanåt på småvägar mitt i natten, hade nog kunnat köra ännu fortare, släpet gick som på räls. Hade köpt belysning på Biltema, som man fäster med magneter och kopplade in dem i den vanliga släpkopplingen så alla lampor fungerade som de ska, struntade i triangeln, då den bara drar till sig polisens uppmärksamhet. Lite uppmärksam på poliser får man ju vara.

 

Hade jag blivit stoppad pga ingen triangel så hade jag sagt att jag tappat den...

 

Jag hade kanske tur, körde in båten till ett varv igår och glömde bort mig en stund och insåg att det gick i 80, polisen hade skjutit sönder körkortet om de tagit mig.

Men en 30-kärra är ju ett efterfordon och får inte vara fjädrat. Så det där med triangeln var ju lite skitsamma, det hade blitt fel med den på ändå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag trodde att alla amerikanska kärror hade bladfjädrar, jag har ägt 3 och alla de är bladfjädrar på.

Redigerad av Garpen61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att USA kärror har bladfjädrar har ju inget med att göra med svenska regler. 30 kärra ( efterfordon) får inte ha fjädrad axel, däremot är bromsar ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enligt reglerna är de bladfjädrarde trailarna oanvändbara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, utan låsning av fjädringen är det tyvärr så. Men många åker med dessa ändå, men blir man stoppad och farbror blå är nitisk så............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...