Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DasElfbow

Extramotor för grunt vatten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter jungfrufärden i min nya sjö konstaterades snart att det är en jäkla massa grund och stenar i sjön. I synnerhet vid "infarten" till min brygga 😑 Dessutom går sista biten helt enkelt inte att gå för motor då mitt drev går för djupt.

Min idé om lösning på detta bekymmer (istället för att bygga södra dalarnas längsta brygga...) är att skaffa mig en liten utombordare som inte går så djupt för att köra de ca 100 metrarna som är värst till och från land.

Således behöver det inte vara någon större fart, utan det handlar mer om att slippa paddla...  Men helst vill jag inte heller sätta något större tyngd i aktern och tankarna går då osökt till elmotor. 

Kan det funka med en billig liten elmotor från t.ex. Jula för just detta ändamålet? Vad behöver jag för effekt, som minst?

 

EDIT:

Kan ju vara relevant att veta vad det är för båt också 😅
Det är en Selco 18 (vikt ca 1 ton).

 

 

 

 

 

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vind och strömmar.

Vi vänder pråmar på 50X20 meter 1500 ton med en 20 HK motor om det är lugnt väder och inte starka strömmar. det tar en stund men det går.😄

Om det är lugnt väder och inga strömmar så fungerar det med 

https://www.biltema.se/bat/batmotor/elmotorer/elektrisk-utombordsmotor-2000023155

Vart gränsen går för vind och ström fritt vatten vet man inte utan att prova sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kortriggad fyrahästare gör nog jobbet fint. Ca 17-25 kg. Bör gå att hitta begagnat billigt. 1-3 tusenlappar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis så som du tänker. 

En sommar låg jag på en temporär plats som var väldigt grund, visserligen dybotten men ändå för grunt för att köra med drevet nere. Det var en plats där man förtöjde längs med och när det var riktigt lågt vatten stod det inre hörnet av akterspegeln i dyn!

Men under den sommaren satte jag en liten elsnurra på badbryggan när jag gick in och ut och det fungerade över förväntan. Väl ute på djupare vatten eller förtöjd vid bryggan stuvade jag ner elsnurran under däck och den väger inte mång kg så det var lätt gjort. 

Det största bekymret var "sjögräs" då elstnurran var väldigt känslig för skit i propellern. Jag kunde till och med ha elsnurran ovanför botten på båten, d.v.s den stack inte djupare än båten och då blev det inte fullt lika mycket sjögräs.

Båten var en Targa 25 som väger strax över 3000kg och ute på öppet vatten toppade båten ca 3 knop.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske överkurs för dig, men dat finns/fanns små elmotorer med propeller, att montera på trimplanens ovansida.

Egentligen var de avsedda för muskelbåtar som ville gå ljudlöst in och ur hamn.

Detta var ju modifierade elektriska utombordare, som fått ett beslag att skuva fast på trimplanet och blivit av med sin rigg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske överkurs för dig, men dat finns/fanns små elmotorer med propeller, att montera på trimplanens ovansida.

Egentligen var de avsedda för muskelbåtar som ville gå ljudlöst in och ur hamn.

Detta var ju modifierade elektriska utombordare, som fått ett beslag att skuva fast på trimplanet och blivit av med sin rigg.

 

Finns elmotorer man kan montera på drevet i kavitationsplattan men då måste drevet vara nere. En bra lösning för att åka framåt. Tror det är dålig verkningsgrad om man behöver backa. Värt att tänka på. Har själv funderat på en sådan för att just kunna glida fram ljudlöst kortare sträckor vid lugnt väder. Tyvärr kostar dom en del. 

 

Jag skulle prova med liten och lätt 12V elutombordare som kan roteras och enkelt justera i höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...