Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Generator i serie med solcell till mppt regulator

Rekommendera Poster

Grenar av från den andra tråden om generator och solcell. Det finns några saker att tänka på om man skulle ha i serie

 

1. Vad händer om generatorn kortsluts genom solpanel

2. Vad händer om lasten försvinner. Spänningsspik?

3. Hur ser generatorn ut elektriskt när den är avstängd.

 

Inte så lämpligt med en inombordaregenerator på 60 A kan jag tänka men jag ska snart koppla in min 5A 12 V generator i utombordaren och vore trevligt att kunna använda kabeln från solcellen på 50 W som också sitter i aktern.

 

Har någon input på punkterna ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Varför skulle den göra det?

2. Regulatorn kopplar aldrig bort lasten helt.

3. Inga problem med en modern generator.

 

För säkerhets skull ska man fundera ett varv till. Jag ser inget problem men man kan ju missat något. 

Jag satte en solregulator + likriktare på en kompis snurra som bara hade växleströmsutgång. Det fungerar klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på det lite till och lutar åt att en parallellkoppling nog är bättre. Man får då ha backdiod på både generator och solcell, samt dc/dc konverter till t ex 17V. 

 

Om generatorn skulle ligga och ge 5A vid 17V kan solcellen ge så mycket ström som den kan vid just 17V. Det blir lite som att man tappar mppt-funktionen för solcellen när generatorn går.

 

Fan vet om jag vågar nu när semstern är nära, vill inte bränna regulatorn nu :). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror jag du menar parallellt med solpanelen, inte i serie, eller hur ?

 

F.ö. håller jag med bhemac.

Sedan, fast jag upprepat det många gånger; Generatorns märkström är maximal ström den kan ge, inte vad den nödvändigtvis ger. För vad strömmen blir bestämmer (bly)batteriet och ev. förbrukare.

 

Se generatorn som ett spänningsaggregat som är fast inställt på c:a 14V och som under en rad ideala förhållanden och maxvarv kan lämna en påstämplad maxström. Om maxströmmen under olika förhållanden överskrids sjunker spänningen helt enkelt tills jämvikt uppstår. Och är batteriet fulladdat och inte heller några förbrukare drar ström blir strömmen den behöver lämna väldigt nära 0A. Generatorn snurrar lätt och spänningen är fortfarande kring 14V. Så fallet med nästan ingen belastning finns i en helt vanlig generatorkoppling också.

 

Likadant med en solpanel med sin regulator - det är batteriet som bestämmer hur mycket det vill sluka i sig. Så bara för att solen skiner och man har 200W solpanel innebär det inte att (bly)batteriet laddas med en massa ampere. Särskilt inte om det redan är fulladdat.

 

Edit: Du hann komma med inlägget om parallelkoppling medan jag skrev...;-)

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev AndW:

Om generatorn skulle ligga och ge 5A vid 17V kan solcellen ge så mycket ström som den kan vid just 17V. Det blir lite som att man tappar mppt-funktionen för solcellen när generatorn går.

 

Vad spelar det för roll om du inte har toppeffektivitet på solpanelen när generatorn går ?  Den lär ju på de allra flesta varvtal kunna ge många gånger mer ström.

 

Seriediod kan vara att rekommendera, men sätt då dit en av Schottkytyp för lågt spänningsfall. Finns många som med lätthet klarar hela generatorns maxström (om de får sitta på en kylfläns).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

10 timmar sedan skrev IngemarE:

Vad spelar det för roll om du inte har toppeffektivitet på solpanelen när generatorn går ?  Den lär ju på de allra flesta varvtal kunna ge många gånger mer ström.

 

Nej det känns helt OK! Det var mer en reflektion kring hur det blir. 

 

Eftersom mi. Generator är på max  5 A så klarar nog en schottky det utan kylfläns t o m :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har min 70 A generator, med valbar laddspänning, 13.8, 14.1, 14.3 och 14.5 Volt, parallellkopplad med solcellregulatorns utgång. 

 

Fungrar perfekt. 

 

Vad skulle jag vinna på att koppla generator och solcellsregulator i serie? 

 

Förstår att jag då måste byta, större delar av kablaget, för att hantera de 70 A som generatorn genererar när förbrukningsbatterierna är mer eller mindre urladdade. 

Jag behöver också en solcellregulator, som klarar hantera strömmar av den storleksordningen

o s v. 

 

Så ni som verkligen vet och besitter rejäl kunskap, förutom sådan hämtad via googlande, vad blir då nyttan med seriekoppling? 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev AndW:

Inte så lämpligt med en inombordaregenerator på 60 A kan jag tänka men jag ska snart koppla in min 5A 12 V generator i utombordaren och vore trevligt att kunna använda kabeln från solcellen på 50 W som också sitter i aktern.

 

se citatet från första inlägget ovan. Tillkommer gör argumentet att det är kul att fundera på.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Hybro:

vad blir då nyttan med seriekoppling? 

Om man har en liten generator så kan man tillgodogöra sig strömmen från båda. Men värdet är begränsat. Fast det är kul när folk tänker utanför boxen.

Även en billig solregulator är bättre på att ladda än generatorns regulator.

Det bästa, men också betydligt dyrare, är Sterling ProAltC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat lite på strömkurvor och det kommer inte funka eftersom solpanelen inte släpper fram ström när den är mörk. Det är ju t ex välkänt att man inte får nån ström från seriekopplade solpaneler när ena är mörk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev AndW:

Nu har jag tittat lite på strömkurvor och det kommer inte funka eftersom solpanelen inte släpper fram ström när den är mörk. Det är ju t ex välkänt att man inte får nån ström från seriekopplade solpaneler när ena är mörk.

Därför har de flesta paneler en bypassdiod, då funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah fanken, det skrev jag ju till och med själv ovan!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...