Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Captain_Haddock

Går varm efter glykolbyte...

Rekommendera Poster

Hej båtvänner, jag har en Cummins Mercruiser Diesel 4.2l 320 hp i en Bella Falcon 26 från 2007 med sluten sötvattenkylning.

Den gick varm förra helgen pga en kylarslang som sprack. Bytte slangen och passade på att spola ur och rengöra hela slutna systemet. Provkörde med vanligt kranvatten och den höll temperaturen på korrekta 80-85 grader.

Men - när jag fyllde med glykol (blandad 60/40 glykol/H2O för bästa korrosionsskydd) och testkörde ikväll så gick den efter några minuter sakta upp till dryga 100 grader vid WOT fullgaskörning (40 knop), vilket inte har hänt förut. Jag slog av på farten och temperaturen gick ner igen mot normalare drifttemp. 
Kan termostaterna blivit skadade då motorn kokade?

Eller är det för mycket glykol jämfört med vatten? 50/50 istället?

 

PS. Sjövattenpumpen funkar finfint, jag ser hur det flödar för fullt i sjövattenfiltret. I marshfart på 26-28 knop håller den tempen väl.

 

Några tips och trix mottages tacksamt!

Trevlig kväll/
Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen til MG!

 

49 minuter sedan skrev Captain_Haddock:

Eller är det för mycket glykol jämfört med vatten? 50/50 istället?

Det är en trolig orsak. Mera glykol ger sämre värmeupptagningsförmåga och lite högre viskocitet. Över 50/50 är sällan bra och du klarar dig med mindre än 50 %.

 

Propylenglykol är värmetekniskt sämre än etylenglykol, så om du hade etylenglykol förut och bytte till propulenglykol så ger också det llite sämre värmepptagningsförmåga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara att du spolat in skiten från motorn i värmeväxlaren, så du tappat lite av funktionen på den. 

Men det är väl bara att prova tappa ur lite vatten och sen i med lite mer rent vatten så du närmar dig mot 50%.

Kan ju även vara termostaten som inte riktigt öppnar till fullt flöde efter kokningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Välkommen til MG!

 

Det är en trolig orsak. Mera glykol ger sämre värmeupptagningsförmåga och lite högre viskocitet. Över 50/50 är sällan bra och du klarar dig med mindre än 50 %.

 

Propylenglykol är värmetekniskt sämre än etylenglykol, så om du hade etylenglykol förut och bytte till propulenglykol så ger också det llite sämre värmepptagningsförmåga.

Tackar för tips, skall späda ut blandningen till 50/50 och testköra igen. Jag kör etylenglykol så det var ju bra iaf. Blir ny testkörning ikväll. Kan vara läge att se över termostaterna också, den förra ägaren skötte inte alls om båten ordentligt tyvärr.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev perraiskogen:

Kan även vara att du spolat in skiten från motorn i värmeväxlaren, så du tappat lite av funktionen på den. 

Men det är väl bara att prova tappa ur lite vatten och sen i med lite mer rent vatten så du närmar dig mot 50%.

Kan ju även vara termostaten som inte riktigt öppnar till fullt flöde efter kokningen.

 

Värmeväxlaren är det förmodligen inga problem med, har backspolat den i samma veva. Testar att späda ikväll med rent vatten och kör en ny testrunda. Kommer förmodligen passa på att byta båda termostaterna då de med all säkerhet är 12 år gamla och lite trötta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev perraiskogen:

Kan ju även vara termostaten som inte riktigt öppnar till fullt flöde efter kokningen.

 

Nja, termostater som pajat* brukar väl statistisk sett oftast ge öppet flöde. Alltså kyla motorn i övermått så den går alltför kall. Men TS Mats problem är det motsatta, överhettning.

*) Kylartermostater består av en kapsel vax som kämpar mot en spiralfjäder. Principen är att vaxet ändrar volym kraftigt vid en viss avsedd temperatur, alltså den temp då det smälter till vätskeform.
I sådan varm vätskeform ökar risken för vaxläckage,  varvid spiralfjädern vinner och termostaten ohjälpligt öppnar/överkyler. Termostaten måste då bytas.   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern kan ju ha tagit stryk om du kört utan kylvatten. 

Fråga; när du körde med vanligt kranvatten, gjorde du det med full belastning, dvs i 40 knop också..?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Impellern kan ju ha tagit stryk om du kört utan kylvatten. 

Bra poäng, du borde bli båtmekaniker.

Jag har förstått att meka motorer är det bästa du vet. 😉

Hur har det gått meb MD5:an förresten?

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Bra poäng, du borde bli båtmekaniker.

Jag har förstått att meka motorer är det bästa du vet. 😉

Hur har det gått meb MD5:an förresten?

OT//Inte bra - väntat på mekaniker. 

Troligtvis högtryckspumpen som givit upp, och den rör jag inte//OT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Impellern kan ju ha tagit stryk om du kört utan kylvatten. 

 

Är det verkligen en impeller på färskvattensidan?

Kolla vad det är för pump för visst kan den ha tagit stryk.

Ta ur termostaten och koka på spisen så se du om den funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Är det verkligen en impeller på färskvattensidan?

Kolla vad det är för pump för visst kan den ha tagit stryk.

Ta ur termostaten och koka på spisen så se du om den funkar.

Ingen impeller på färskvattensidan. Det är en pump i metall, den funkar felfritt trots varmkörningen. Provar att späda glykolen till 50/50 ikväll och kör en ny testrunda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga man bör ställa, varför sprack kylarslangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Pentax:

En fråga man bör ställa, varför sprack kylarslangen?

Relevant fråga, den hade halkat av på ett ställe under turbon. Inte spruckigt alltså, utan glidit av över tid. Den är numera åtgärdad och ordentligt åtdragen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag hade ändå som första åtgärd mätt trycket på glykolsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pentax:

Ok, men jag hade ändå som första åtgärd mätt trycket på glykolsidan.

Nu blir jag nyfiken.

Varför vill du veta trycket?

 

Tänker du att ett för högt tryck skulle ha orsakat att slangen lossnade?

 

Och detta för höga tryck orsakas av dåligt flöde i kylkretsen och det skulle vara orsaken till överhettning?

 

Intressant och lärorikt!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vara ett visst tryck, när motirn är varm annars kokar vattnet vid de hetaste delarna i en motor. 

 

Så är det också på dagens bilar. 

 

Tror du mig inte, så lossa locket till expansionskärlet till din bil nästa gång du ska köra, den. 

Och så återkommer du... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska det vara tryck, det höjer kokpunkten på kylvätskan, likt en tryckkokare, för dom som är så gamla att dom sett en sådan.

Vad jag ville veta är om det är onormalt högt tryck i kylvätskans utrymme.

24 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Tänker du att ett för högt tryck skulle ha orsakat att slangen lossnade?

Kan vara så ja.

 

25 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Och detta för höga tryck orsakas av dåligt flöde i kylkretsen och det skulle vara orsaken till överhettning?

Jag skulle vilja formulera det som att det för höga trycket stör flödet.

 

Var det höga trycket kan komma från får ni fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...