Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
bhemac

Spridarbelysning - PAR36

Rekommendera Poster

På min båt sitter gamla fina spridarbelysning. Insatserna är "Sealed Beam" (PAR36. 30W@12V. En är trasig så jag funderade på att sätta dit något annat, LED så klart.

Men så hittade jag PAR36 med LED, 9W. Kostade 26€ för två.

Nu har jag fått dem och testat, bra varmvitt ljus och god spridning.

Mycket snyggt gjorda

Glädjande också att de har inbyggd DC/DC omvandlare så de lyser lika bra vid 5-6V.

Matning får bli 2x075mm2, total effektförlust ca 1W.

Ska bli fint i augustimörkret.

 

spridarbelysning.png

Spridarbelysning PAR36.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Men så hittade jag PAR36 med LED, 9W. Kostade 26€ för två.

De ser riktigt fina ut. Ser ut att vara lite lägre i profil än de jag sett tidigare. Jag är på jakt efter däckbelysning och svängt lite mellan spridarminterade och monterad i framkant på masten.

Funderar även på att sätta på spridarna på mesanmasten. Käckt att kunna lysa upp i sittbrunnen också.

Hur pass mycket lyser de du köpt upp på fördäck?

Var har du köpt dem till det förmånliga priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Montetade Biltemas svarta runda Led arbetsbelysning i masten för 5 år sedan. 

Mycket ljus och mycket nöjd. 

Tror den drar 2A.

 

Vinklat så denl yser upp fördäck och del av brygga eller klippkant. 

 

Vita motsvarigheten är typ spotljus. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev McLasse:

Var har du köpt dem till det förmånliga priset?

HÄR

Har inte kunnat prova "live" men de ser ut att lysa upp ganska bra. Jag gillar att ha mycket ljus när det behövs, mina 2x30W lyste bra och det här lär inte bli sämre.

Har en sådan HÄR som ska sitta under peket. Har testat tidigare och det var så himla trevligt att kunna lysa upp brygga mm. Blir nog en under radarn i aktern efter jag inte fick någon mesanmast....

Hade tänkt samma typ men 9W under spridarna men det slapp jag ju.

Det behövs mycket ljus när man som jag aldrig kommer till hamn i dagsljus och dessutom älskar vara ute på hösten.

 

För att styra har jag en sådan HÄR Sonoff brytare. Den klarar fyra lampor och styrs antingen via nätverket/telefonen eller med en fjärrkontroll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Jag gillar att ha mycket ljus när det behövs,

Då är vi två. Att hålla på och fippla med ficklampa och annat krafs kan jag vara utan när man behöver se i mörkret. Mycket ljus och gärna överallt. Mörkerseendet är ju ändå paj när man tändt en lampa, då kan man lika gärna tända fler. Kommer nog bli dessa i spridarna eftersom de täcker mer än en mastmonterad variant. Med den spridningsvinkeln och den ljusmängden (6000 K och 9 W-varianten) får man det ganska ljust.

 

8 timmar sedan skrev bhemac:

Har en sådan HÄR som ska sitta under peket.

Vad har man ett peke till om inte att sätta en strålkastare på? Din lampa/strålkastare var liten och smidig och verkar lysa upp bra. Har grunnat på placering av en framåtriktad strålkastare och varit inne på någonstans uppe i masten. Problemet där är att den kan täckas av förseglen. Jag gillar tanken med en högt monterad belysning framåt men peken får nog rycka in som alternativ placering.

Har även funderat på belysning akterut och åt sidorna. En på pushpit och en på vardera sida i masten, under spridarna, riktade snett nedåt utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte ha bogstrålkastare på en segelbåt men peke-stråkastare måste vara ok? Flera här har det så det är inte mycket att fundera på, kostar ju inget heller.

Sen får andra kalla min båt för julgranen, jag tror bara de är avundsjuka.

Tänkte ev testa en spot vid spridarna som lyser lyser lite framför båten. Sen har jag mycket smal spot som skulle kunna sitta i masttoppen och förhoppnigsvis kan lysa upp reflexerna på prickarna. En väg hem är i en farled utan fyrbelysning, det är ganska trångt så jag vill gärna se prickarna. Alltid kul att testa lite. Ganska enkelt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-19 vid 14:07 skrev Hybro:

Montetade Biltemas svarta runda Led arbetsbelysning i masten för 5 år sedan.

Hittar inte några runda svarta. Fast vissa saker är svåra att få träff på när man söker på biltema.se. Har du något artikelnummer tillgängligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-20 vid 00:21 skrev bhemac:

Man kan ju inte ha bogstrålkastare på en segelbåt men peke-stråkastare måste vara ok?

Bogstrålkastare skulle ju inte direkt göra en osexig båt speciellt mycket sexigare heller. Vi har en tjock planka som peke, det kanske går att fälla in belysningen framme i nosen på den..? Man får bara se till att bedöma avståndet till bryggan rätt annars får man lägga en beställning till på en ny pekestrålkastare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...