Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
per_62

Ha koll på riggen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Att ha koll på riggen så att den är säker även om det råkar blåsa upp och krafterna ökar måste man ha. Ibland kan det vara någon infästning, schackel eller stag som inte klarar belastningen vilket i sämsta fall innebär att masten trillar ner. Här är en video från Genèvesjön där ett oväder snabbt bygger upp stark vind och båtar i bakgrunden får problem, skickar nödraketer och master går av. På den aktuella båten som filmar fortsätter man med fulla ställ efter att ha tagit ner spinnakern och det blir en överraskning på slutet: 

   

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kappsegling är livsfarligt

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att leva är livsfarligt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra. Naturens sätt att tala om för folk att det är dags att sluta segla när de är för korkade för att själva förstå det. Idioter!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slackar och sträcks inte akterstaget på båten i videon? Eller ser jag fel? Så ska det väl inte vara? Det skall väl vara sträckt hela tiden? Hursomhelst, alla tittar framåt och ser inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Klubbjackan:

Slackar och sträcks inte akterstaget på båten i videon? Eller ser jag fel? Så ska det väl inte vara? Det skall väl vara sträckt hela tiden? Hursomhelst, alla tittar framåt och ser inte det. 

 

Nja, jag tror att det man ser är att snärtar till lite några gånger. Antagligen för att masttoppen rör sig eftersom den inte har stöd av spinnen och kicken är helt släppt så toppen på storen fladdrar.

 

Däremot ser jag nu att masten går av när de stoppar nosen i en våg. Båten bromsar antagligen rejält och då viker sig masten. De är också alldeles för långt fram i båten ser det ut som.

Typ som Melges 24an i det här klippet:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...