Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rasmusw

BÅTVAL 70-150 Tusen, Styrpulpet.

Rekommendera Poster

Halloj är 26 Bast och har börjat intressera mig mer och mer för just båt, Båten kommer att användas till lite fiske, Bad och lite ölutflykter med polarna. 
Och till nästa sommar tänkte jag att det skulle bli av och jag har börjat forska redan nu och märker att det finns en hel del ''olika'' Båtar att välja mellan. Som helt Totalt okunnig behöver jag eran hjälp.  Vad ska man tänka på? Jag har kikat lite på RYDS Modellerna tex Ryds 478GTI och Ryds 510 etc, Men har även sätt andra tillverkare som ser exakt likadana ut. Jag undrar vad som är en riktigt bra nybörjar båt. Budget som sagt 70-150 Tusen vill inte behöva skruva som en idiot det första jag gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var i landet tänker du använda båten?

 

finns mycket att välja på, nytt som begagnat, men mina kriterier skulle vara:

 

- utombordare, fyrtakt eller e-tec. Mecka med limpor, knän och dess kylproblem + drevmeck med bälgar, styrtappar och allt där emellan går fetbort för mig.

 

- passar 80% av behovet, dvs om fiske är 80% prioriteras fria ytor, fästen för elmotor mm framför annat. Är 80% åka med polare osv prioriterar man sittplatser, stuv mm. Är det familj vill man ha krypin dvs HT/WA osv

 

- hellre helt ny båt än osäkert underhållen begagnad. 

 

Enda sättet att välja båt är att kika på vad som finns och klämma och känna. Det finns hur många båtar som helst i denna klass, Ryds, Crescent, Buster, Ockelbo, Silver mfl. 

 

Ut och kika, bestäm sedan. Bästa nybörjarbåten är den man trivs med och använder! Modellen i sig definierar inte om man är nybörjare eller ej. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ziggemannen:

Var i landet tänker du använda båten?

 

finns mycket att välja på, nytt som begagnat, men mina kriterier skulle vara:

 

- utombordare, fyrtakt eller e-tec. Mecka med limpor, knän och dess kykproblem + drevmeck med bälgar, styrtappar och allt där emellan går fetbort för mig.

 

- passar 80% av behovet, dvs om fiske är 80% prioriteras fria ytor, fästen för elmotor mm framför annat. Är 80% åka med polare osv prioriterar man sittplatser, stuv mm. Är det familj vill man ha krypin dvs HT/WA osv

 

- hellre helt ny båt än osäkert underhållen begagnad. 

 

Enda sättet att välja båt är att kika på vad som finns och klämma och känna. Det finns hur många båtar som helst i denna klass, Ryds, Crescent, Buster, Ockelbo, Silver mfl. 

 

Ut och kika, bestäm sedan. 

Tackar för svar, yes ut och kika blir det garanterat, Den kommer att användas i Mälaren framförallt. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst fisk och öl:rolleyes: båt är väl Buster Magnum med dfi motor 2T. Kanske inte lika tyst som en 4T men 2T axar ljusår bättre dessutom drar de mindre än en 4T som är 5 - 10 år. Finns inom din budget men blir ju då 12-25 år gammal och lite  beroende på vilka Hk du ska jänga/ha på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Rasmusw:

ag har kikat lite på RYDS Modellerna tex Ryds 478GTI och Ryds 510 etc, Men har även sätt andra tillverkare som ser exakt likadana ut. Jag undrar vad som är en riktigt bra nybörjar båt. Budget som sagt 70-150 Tusen vill inte behöva skruva som en idiot det första jag gör. 

Två bra båtar men personligen hade jag gått direkt på storebror Ryds 568 vilket ger bättre sjöduglighet och gott om plats för polarna! Landar i övre delen av din budget men värt pengarna.

 

https://hamnenplay.solidtango.com/video/ryds-568-gti-familjebatarnas-storsaljare-651

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag slår ett slag för rörelsefriheten en mittpulpet ger. 5-6 meter båt motor över 70hk annars blir det lätt trist när polarna är med. 

 

Som ziggemannen skrev så köp en båt du vet att du kommer använda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Frankerat:

Jag slår ett slag för rörelsefriheten en mittpulpet ger. 5-6 meter båt motor över 70hk annars blir det lätt trist när polarna är med. 

 

Som ziggemannen skrev så köp en båt du vet att du kommer använda. 

Tjena Frankerat, yes jag håller med försöker hitta modeller med Mittpulpet men då de är en jävla jungel glömmer jag oftast bort vilka modeller som har detta, Har du några konkreta tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Googla på t.ex Yamarin CC, Ryds GTS. Kan även va värt att söka på WA (Walkaround) som vissa kallar det med eller utan koj. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Frankerat:

Googla på t.ex Yamarin CC, Ryds GTS. Kan även va värt att söka på WA (Walkaround) som vissa kallar det med eller utan koj. 

 

 

Har du någon koll på ifall det finns aluminimum båtar med mittpulpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Finns massor av fabrikat/märken som har mittpulpet i plast och aluminium.  Silver, Buster, Anytec, Ockelbo m.fl. 

Ta en roadtrip till ett par stora hamnar/marinor. Köp glass och gå ett varv och spana :)

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Frankerat:

Finns massor av fabrikat/märken som har mittpulpet i plast och aluminium.  Silver, Buster, Anytec, Ockelbo m.fl. 

Ta en roadtrip till ett par stora hamnar/marinor. Köp glas och gå ett varv och spana :)

Låter som en bra ide tackar för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimistjolle började jag med....

 

Har du båtplats?

Det kan vara en bra idé att undersöka tillgången på båtplatser, både på land och i vattnet innan man köper en båt.

Som föstabåt är det ju bra med något billigt och begagnat, alltid dönar man i nånstans och får en eller annan mindre skada, det gör ont om båten är sprillans ny! Håll inne med pengarna till båtköpet, så har du råd med flytvästar och båtförsäkring liksom hamnavgifter eller medlemskap i en båthamn.

 

Mälaren har väl ganska lugna vatten? men man kanske inte skall ha en mindre båt än fem meter... Iallfall om du skall fiska och ta med polarna och några backar öl.

De båtarna du listar, liksom de som kommer senare i diskussionen är ju över lag bra båtar, det är väl annars så att dom kan vara hanterade illa av tidiga ägare... Nämnde någon Uttern? det är min favorit, många olika modeller som är bra. Det finns ju en del bra finska båtar också, Lohi, Tehri, Flipper och Buster några är väl redan nämnda här.

 

Om du skulle vara intresserad av en 5,20 m HT-båt istället, med en relativt ny och modern 4t 50Hk Suzuki, så vet jag en du kan få till ett bra pris... Väldigt bra motor, men båten behöver en del kärlek.

Trailer och navigator ingår. Nytt kapell. Under din budget dessutom. Men klart det är en HT-båt, trots spöhållare är den inte värdens bästa fiskebåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-18 vid 18:33 skrev Rasmusw:

Tackar för svar, yes ut och kika blir det garanterat, Den kommer att användas i Mälaren framförallt. Mvh

 

2019-06-18 vid 18:31 skrev ziggemannen:

 

 

- utombordare, fyrtakt eller e-tec. Mecka med limpor, knän och dess kylproblem + drevmeck med bälgar, styrtappar och allt där emellan går fetbort för mig.

 

 

Utombordare är smidigt, men också stöldbegärligt. Välj definitivt inombordare om du inte har en hamn som är bevakad hela natten med vakter.

Redigerad av stensino
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev stensino:

 

 

Utombordare är smidigt, men också stöldbegärligt. Välj definitivt inombordare om du inte har en hamn som är bevakad hela natten med vakter.

Ja men då ska det ju vara en V8 med raka rör!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar luta mer och mer åt en BUSTER X med Yamaha F60, Verkar som en bra och prisvärd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
16 timmar sedan skrev Rasmusw:

Det börjar luta mer och mer åt en BUSTER X med Yamaha F60, Verkar som en bra och prisvärd båt.

 

Fin båt men 60 hk låter lite och funkar säkert bra man åker 2 pers. Är man fler så blir det ganska tråkigt. Välj en med max antal hk som båten är typad för. Jag har 60hk till en båt som väger hälften av en Buster X.

 Sedan är det som sagt tråkigt att behöva räkna in stöldrisken med nyare fyrtaktare på akterspegeln beroende på vart båten förvaras i vattnet eller på land. 

 

Ett tips är att köpa en "billigare" första båt och sedan uppgradera när du fått koll på vad saknar och vill ha. Utöver inköpet båt, trailer, täckställning m.m så tillkommer en del löpande fasta kostnader som försäkring, service, bryggplats, vinterplats m.m. 

 

Har du polare/bekanta med båt så ta chansen åk med, provkör och fråga massor. Annars kan du alltid hänga vid någon marina/hamn och va lite "osvensk" och fråga om någon ägare till en intressant båttyp dyker upp. De flesta är trevliga och pratar samt att du slipper syrliga kommentarer på anonyma forum :)

 

Jag trailar ofta min styrpulpet och det är många som kommer fram och snackar eller ställer frågor.  Senaste båten jag köpte tittade jag på första gången ute i stockholms skärgård. Simmade förbi och frågade om båten och ägaren sa att välkommen ombord och kolla. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en 5,5 meters båt liggandes som inte blev såld. helt ny med dubbla batterier, hydraustyrning, targa med lampor och lanternor. den kostar lite mer men då har du en riktig bra nybörjare båt.

med en ny 60 hk Suzuki kostar 200k

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev alubatar:

 

 

Välkommen tillbaka alubatar!

Var ett tag sedan jag såg inlägg från dig nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har varit mycket job de senaste åren. har varit mycket på hasslö varvet och några veckor på djupvik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...