Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mange249

Hur står sig Mercury Optimaxerna kvalitetsmässigt?

Rekommendera Poster

Detta blir en systertråd till Rydstråden...

 

Min kompis söker som sagt efter en styris och Ryds är en kandidat där ofta Optimax sitter monterat. 

 

Själv har jag bara goda erfarenheter av Optimax, med bra kraft, låg förbrukning och låg vikt. Nu var det dock länge sen jag körde dessa och min info är klart daterad. 

 

Frågan är då hur dessa står sig i dagsläget? Tändspolar och kompressorras kan man läsa sig till, men är det mycket strul överlag? ”Opti-pop” ryktet gällde väl maskinerna före -02 om jag minns rätt och då främst 3l dvs 200 och uppåt?

 

Här kikas det främst på gen2 dvs -07 och framåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din välformulerade fråga men känner att jag likväl kan delge den lilla info jag sitter på gällande direktinsprutade 2-taktare.

 

När jag för 3-4 år sen sökte begagnad styrpulpet diskuterade jag motorer med en marinaägare.

Denna marina är auktoriserad Yamaha-återförsäljare och byter in och säljer en hel del båtar med 

olika motorfabrikat.

 

Min fråga var helt enkelt om man skulle satsa på klassisk 2-takt,  direktinsprutad 2-takt eller 4-takt.

 

Han menade att en direktinsprutad 2-taktare byter inte han in och säljer vidare för skulle motorn krångla inom den garanti som han lämnar på begagnade ekipage så skulle rep.kostnaden kunna överstiga förtjänsten på många affärer.

Han vågade helt enkelt inte chansa. Han menade även att det inte var så ovanligt att de exemplar han får in till sin verkstad oftast är mycket dyra att reparera.

 

Jag tolkade hans svar som så att många "enkla" fel på dessa motorer inte passerade hans verkstad utan ägarna eller bryggrannen fixade själva så det säger inte speciellt mycket om felfrekvensen men tänkvärt kanske att han inte ens byter in dessa motorer. 

 

Jag är själv nyfiken på frågeställningen och hoppas du får många relevanta svar.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Inte svar på din välformulerade fråga men känner att jag likväl kan delge den lilla info jag sitter på gällande direktinsprutade 2-taktare.

 

När jag för 3-4 år sen sökte begagnad styrpulpet diskuterade jag motorer med en marinaägare.

Denna marina är auktoriserad Yamaha-återförsäljare och byter in och säljer en hel del båtar med 

olika motorfabrikat.

 

Min fråga var helt enkelt om man skulle satsa på klassisk 2-takt,  direktinsprutad 2-takt eller 4-takt.

 

Han menade att en direktinsprutad 2-taktare byter inte han in och säljer vidare för skulle motorn krångla inom den garanti som han lämnar på begagnade ekipage så skulle rep.kostnaden kunna överstiga förtjänsten på många affärer.

Han vågade helt enkelt inte chansa. Han menade även att det inte var så ovanligt att de exemplar han får in till sin verkstad oftast är mycket dyra att reparera.

 

Jag tolkade hans svar som så att många "enkla" fel på dessa motorer inte passerade hans verkstad utan ägarna eller bryggrannen fixade själva så det säger inte speciellt mycket om felfrekvensen men tänkvärt kanske att han inte ens byter in dessa motorer. 

 

Jag är själv nyfiken på frågeställningen och hoppas du får många relevanta svar.

 

/Mathias

 

Ja, det är alltid svårt att dra växlar på ett sånt uttalande, men han har nog sett en del som fått honom att göra det valet. 

Jag vill personligen påstå att Yamaha håller en egen klass när det gäller kvalitet. Tyvärr också när det gäller reservdelspriser(Volvo Penta undantaget). 

Brukar lite skämtsamt säga att det kostar lika mycket att hålla igång en Mercury och en Yamaha, man får bara välja om man skall byta grejerna en eller 2 ggr:)

Varit mycket nöjd med både de Yamaha och Mercury som jag ägt och skruvat på, men har ännu inte snubblat över en Optimax annat än som provkörning.

 

Är därför som du nyfiken på hur folk här på forumet haft det med sina Optimaxer, det finns ändå rätt många där ute...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Optimax. Köpte en ryds 510 GTI med en optimax 75hk -07 på i höstas. 2 ägare och den är servad som den ska, det enda problemet med den var för första ägaren där styrboxen hade gått sönder strax efter garanti slut så han fick köpa en ny som var ganska dyr runt (10k) har jag för mig.

 

Ägare 2 som jag köpte båten av hade aldrig haft nå problem utöver vanliga servicen.

 

Återstår att se hur den går för mig men hittills går den fint och utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Har haft två Optimax som körts ca 1000 tim tillsammans utan några problem. Bara vanligt underhåll/service varje år eller vart 100:e timme. Viktigt att byta tändstift i tid. Annars kan de bli lite tjuriga vid kallstart. Alla motorer kan krångla. Har haft turen att sluppit det eller så har service och körstil gjort att de funkat. (ta i trä) 

Bra acceleration och bränsleekonomi och smartcraftinstrument med flödesgivare som gör det lätt att hitta ekonomifart. Skönt med lite extra cylindervolym i en t.ex 75hk jämfört med en del andra tillverkare. Negativa är väl att HDI oljan kostar en del och att de låter lite mer och vibrerar mer än fyrtaktarna. Märks speciellt i lågfart.

 

Ryds 510 450kg, 75hk -08 som jag köpte ny och kördes ca 400 tim i min ägo. Service på auktoriserad verkstad. Marschfarten var 22-24 knop och förbrukning 0,5-0,6 litern/distans.

 

Askeladden 635WA 1200kg, 135hk -01 (Uppgraderad till 175hk) som satt på en beggad båt som gick ca 600 tim i min ägo.  Marschfarten var 26-28 knop under litern/distans. 

Motorn byttes ut när den gått 1000 tim till förmån för 4-taktare.

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

12 timmar sedan skrev Frankerat:

Har haft två Optimax som körts ca 1000 tim tillsammans utan några problem. Bara vanligt underhåll/service varje år eller vart 100:e timme. Viktigt att byta tändstift i tid. Annars kan de bli lite tjuriga vid kallstart. Alla motorer kan krångla. Har haft turen att sluppit det eller så har service och körstil gjort att de funkat. (ta i trä) 

Bra acceleration och bränsleekonomi och smartcraftinstrument med flödesgivare som gör det lätt att hitta ekonomifart. Skönt med lite extra cylindervolym i en t.ex 75hk jämfört med en del andra tillverkare. Negativa är väl att HDI oljan kostar en del och att de låter lite mer och vibrerar mer än fyrtaktarna. Märks speciellt i lågfart.

 

Ryds 510 450kg, 75hk -08 som jag köpte ny och kördes ca 400 tim i min ägo. Service på auktoriserad verkstad. Marschfarten var 22-24 knop och förbrukning 0,5-0,6 litern/distans.

 

Askeladden 635WA 1200kg, 135hk -01 (Uppgraderad till 175hk) som satt på en beggad båt som gick ca 600 tim i min ägo.  Marschfarten var 26-28 knop under litern/distans. 

Motorn byttes ut när den gått 1000 tim till förmån för 4-taktare.

 

 

Inga problem med uppgraderingen? Hört ett par som fått udda varningspip nån gång i halvtimmen... Mycket prisvärt annars från 135 till 175 hk:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 timmar sedan skrev Mange249:

 

Inga problem med uppgraderingen? Hört ett par som fått udda varningspip nån gång i halvtimmen... Mycket prisvärt annars från 135 till 175 hk:)

 

Den var uppgraderad vid köp. Inga konstigheter alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis har en Boston Whaler med 3x300hk Optimax -14. Han har inte haft båten så länge men jag upplever att det verkar vara mycket strul med larm, givare som ger felaktiga larm mm. Databoxarna på samtliga motorer är bytta minst en gång på garantin redan.. Vet inte om detta är ovanliga problem men hans motorer känns aningen struliga iaf.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...