Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svenke

Mätare för bränsleförbrukning, diesel.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla därute.

I dessa tider då bränsle bara blir dyrare och dyrare så funderar jag att montera en mätare för bränsleförbrukning, i min Nimbus.

har ni gjort det och vad har ni köpt?

Har tittat på Safeport Marins mätare BFM24TD-GPS, verkar vettig men men....

Någon därute som har en sån kanske?

Ideer erfarenhet m.m. mottages tacksamt.

 

Redigerad av Svenke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser väl intressant ut, bra att man kan ha ett räkneverk på hur mycket bränsle som gått åt sen man tankat sist.

Jag har en liknande display, visar en bild på mitt montage av sensorn till inkommande diesel.

Original vattenasvskiljare får vara kvar som utjämnare av flödet och dieseln passerar bränslefiltret före sensorn, har inte vart något problem med det på ganska många år.

Sensorn till returen är monterad närmast tanken, lång ledning ger mindre ryckighet i flödet.

IMG_8103.JPG

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt är jag säker på att det finns mycket att spara på att se förbrukningen per distansminut. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-18 vid 16:16 skrev henriknil:

Den ser väl intressant ut, bra att man kan ha ett räkneverk på hur mycket bränsle som gått åt sen man tankat sist.

Jag har en liknande display, visar en bild på mitt montage av sensorn till inkommande diesel.

Original vattenasvskiljare får vara kvar som utjämnare av flödet och dieseln passerar bränslefiltret före sensorn, har inte vart något problem med det på ganska många år.

Sensorn till returen är monterad närmast tanken, lång ledning ger mindre ryckighet i flödet.

IMG_8103.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

henriknil vad har du för mätare display?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är kopierat från Emco.nu hoppas det är ok enligt regler och så.

Jag har deras flödesmätarmodul för en motor, jag har bara anslutit bränsleförbrukningsfunktionen, alltså jag har inte köpt till någon gps puck. Det måste vara en lite speciell gps-puck, min med usbport till datorn fungerar inte ihop.

jag har den minsta sensorn till AQAD40 motor och det visar stabila och relevanta värden från låga varv och uppåt, från några liter i timmen upp till ca 40 liter/tim drar min motor.

Jag har ingen flödesutjämnare på returen men hyfsat lång slang, runt 4 meter.

Räkneverket för förbrukad mängd bränsle nollställer sig själv slumpmässigt, det är lite synd.

Jag har en Orrskär 850 med plasttank under golvet i förruffen så jag kan  enkelt se nivån i tanken ändå.

Alltså/ från Emco.nu

"Färddator" (flödesmätarmodul) avsedd för båt. Halvfabrikatlösning - färdigbyggd och testad modul med hölje men exkl. frontpanel, GPS och givare. Enheten är avsedd att anslutas till redan befintlig NMEA 0183-signal samt till en lämplig flödesgivare. Köp flödesgivare från oss eller använd en standardgivare från annan leverantör (kontrollera först att antalet pulser/liter stöds, se användarmanualen). 

Visar fart, förbrukning/timme och förbrukning/sjömil

Kan kalibreras efter installation (uppmätt förbrukningsvärde kan korrigeras upp till +/-20%)

Nollställbar trippmätare för sträcka och förbrukat bränsle

Displayens aktiva yta 41x25 mm, vit bakgrundsbelysning (ställbar styrka för dag/natt)

Spänningsövervakning av motorbatteriet

Totala yttermått (bxhxd) 60x60x20 mm (d=30mm med skruvplintar)

Finns i två varianter för övervakning av en eller två motorer med samma displaymodul

Ladda ner användarmanual (315kB)

FLOW21
(en motor) 
1.550:-
 

FLOW22
(två motorer) 
1.850:-

 
 

Flödesgivare passande ovanstående modul. Levereras med monterade mässingnipplar för 8, 10 eller 12 mm bränsleslang. Bör monteras så nära tanken som möjligt, se användarmanual ovan för monteringsinstruktioner. Givaren skall alltid föregås av ett mekaniskt filter (enklare pappersfilter räcker dock) om den sitter på slangen direkt från tanken, för att skydda den från föroreningar. Måste också monteras så att ryckigheter i flödet utjämnas. 
Angivet flöde är flödet i ledningen - på motorer med returledning kan ett riktvärde vara dubbla motorns maximala förbrukning (t ex max 70l/h ger 140l/h flöde = välj FSENS2):

FSENS1 främst för mindre dieselmotorer med eller utan returledning (5-110 l/h).

FSENS2 för större dieselmotorer med returledning (mätområde 12-300 l/h). 

FSENS4/low för mindre bensinmotorer (mätområde 1-60l/h)

FSENS4/high för lite större bensinmotorer, men även dieslar upp till c:a 230hk med retur (mätområde 3-180 l/h).

Ange slangdimension 8/10/12 mm vid beställning av sensor !FSENS1
995:-

FSENS2
995:-

FSENS4
695:-

Flödesutjämnare som hjälper till att jämna ut ryckigt flöde, främst på returen på dieslar. Levereras med T-rör enligt bild, komplettera med länplig slangnippel eller montera direkt på givaren. Används där lång slang, filterkavitet eller annan alternativ lösning inte hjälper.Absorber
850:-


GPS-puck.. Anpassad att drivas direkt med +12V, t ex via tändningsplusledningen. Används när NMEA-signal inte finns tillgänglig eller inte kan användas (t ex om båtens GPS lämnar en icke NMEA0183-kompatibel signal). NMEA-utgången kan driva flera saker utöver vår "färddator", och kan t ex kopplas till COM-porten på en PC med sjökortsprogram. Format på seriedata: 4800,N,8,1.

875:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jo jag känner till Emco, verkar bra, Emco och den andra jag hitta är dom enda som jag hittar på nätet till hyfsade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en mätare från safeport marine på min vp aqad41. Jag är helnöjd med den och den visar förvånansvärt rätt. Det bästa med den är att man alltid vet hur mycket den totala mängden i tanken är. 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det var kul att höra, helt klart en av dom som är aktuella.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...