Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
danzo

trimgivare dp-g drev.

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Visade sig att båda mina givare till drevtrimmen inte funkade som de skulle är det någon som har koll på vart man köper nya sådana här och hur de funkar? och hur de sitter? 😃 det är alltså dpg drev och kad300 vi pratar om=)

Tack på förhand

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en potentiometer, alltså ett vridmotstånd.

Drevdelar.se har endast en i lager, först till kvarn... (om det nu är rätt typ?)

Men det låter ju osannolikt att båda lagt av samtidigt...?

Du får väl ohm-mäta dina och se om de ger någon resistans.

Det är tre kablar ut från givaren, men minns inte mellan vilka man skall mäta, ej heller vad resistansen är, men det är det säkert någon annan forumdeltagare som vet.

Kan vara så att kuggstången på hjälmen och givarens kugghjul kommit i otakt, och ger fel signal till instrumenten?

Jag hade kontaktfel, någonstans i kabelhärvan, fann inte felet, drog nya kablar istället.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm, den var ju billig där ju 😃 verkar vara den jag skall ha men nu var den slut i lager=) varven vill ha mellan 2-3h/motor för att byta denna + att de vill lyfta båten=) så får nog kolla så att jag får tag i rätt givare först, skall bara försöka slinka ner i mellan motorerna och försöka få syn på dem där bakom, älskar motorrum på båtar, så mycket plats! 😃 (kan ju köpa större båt, då finns de ju plat!=)).

De hade nämligen uppe båten så tror inte det är kugghjulet, varvet skulle ha kalibrerat detta innan de la i båten men det gjorde de inte och sedan fick de ta upp den igen för att kalibrera det och då säger de att de är sönder=) så det är fantastiskt. Så ganska säger på att de är givarna iaf, men frågan är ju hur dessa bara "går sönder" efter att de har haft loss dreven osv=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en i reserv, den gör jag mig inte av med.

Men i kommande midsommarhelg kanske jag kan mäta på den och berätta vilka kabler man skall mäta på, och vad det är för resistans, om du vill.

 

Jag fick ju kabelfel, uppkom under en vinter, allt funkade på hösten, men inte på våren. Hittade aldrig kabelbrottet, utan som jag skrivit tidigare drog jag nya kablar. Men troligtvis är det avbrott i någon kabelskarv eller Y-koppling.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen och mät gärna vad det skall vara för motstånd så vet jag om det stämmer iaf=) tänkte jag skulle ge mig på och spruta ner lite kontaktspray till en början och se om det blir bättre. Alternativt så är de ju varvet som har gjort något riktigt galet med det hela!=) finns ju även alternativet att de är paj helt enkelt, men känns som att de bör klara mer än 500h om man säger som så 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas trimgivare är ett ständigt problem, jag bytte tre gånger innan jag gav upp. Fick lära mig ställa in trimmen med öra och öga...inte värt pengarna som Penta vill ha att byta nästan varje år.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittad några artikelnummer.

på kontakten P/NO. 873531

Tillverkarens art nr. SFCP18A2172F

Japan 9312

 

Raderade ett inlägg, hade mätt med en kass multimeter...

 

Mellan vit/svart och grön/vit cirka 40 till 1000 ohm, med 40 ohm när markeringarna är i linje med varandra.

 

Mellan vit/svart och röd/vit 920 ohm (1000 ohm) oavsett hur man vrider på ratten.

 

Mellan grön/vit och röd/vit 1000 till 40 ohm, 1000 ohm när när de vita markeringarna är i linje.

 

Enligt tidigare diskussioner här skall denna givare även användas i andra sammanhang av Volvo, var det möjligen i trottelgivaren i bilmotorers inspruningssystem?

 

Hoppas dett kan hjälpa dig eller någon annan med samma problem.

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar som tusan för hjälpen!=) skall se om jag hittar något mer på denna! skall se om jag kan få liv i de gamla=)

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev danzo:

Tackar som tusan för hjälpen!=) skall se om jag hittar något mer på denna! skall se om jag kan få liv i de gamla=)

 

MVH

Ja hoppas att du kan felsöka.

Det är ju då 1Kohm (1000 ohm) mellan svart/vit och röd/vit.

Och då borde det vara 0-1000 respektive 1000- 0 ohm mellan de andra kablarna.

Men det blir alltid litet fel med billiga mätinstrument och i detta fallet ännu billigare mätkablar.

Sedan anger inte tillverkaren någon tolerans på givaren heller, så du får se detta som ungefärliga värden.

Möjligen, kanske, eventuellt; kanske du kan spraya in litet elektronikspray i givaren.

Det finns tre små låsskruvar runt dess hals, som jag inte vågade skruva ur... men kanske den går att ta isär??

 

På en asiatisk postorderfirma fann jag denna:

Det är givaren längst ned till höger, utan kablar.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar=) tänkte att jag skulle köra lite kontaktspray och så, men måste till båten och kolla lite för att komma åt=) så skall se om jag kan spraya lite ner på dem och se om de funkar. Men måste kolla om jag kan komma åt och se lite med allt=) För kan ju även vara så att dreven inte sitter rätt för är väl lite konstigt att de ger värden om de nu inte skulle funka, eller? för antingen borde de ju ge värden eller inte, eller? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev danzo:

Tackar=) tänkte att jag skulle köra lite kontaktspray och så, men måste till båten och kolla lite för att komma åt=) så skall se om jag kan spraya lite ner på dem och se om de funkar. Men måste kolla om jag kan komma åt och se lite med allt=) För kan ju även vara så att dreven inte sitter rätt för är väl lite konstigt att de ger värden om de nu inte skulle funka, eller? för antingen borde de ju ge värden eller inte, eller? 😃

Man kan ju få tycka det.

På min båt kom det inte upp någon information alls i displayen (digitala modellen) när kugghjulet stod omkring 180 grader fel i förhållande till kuggstången.

 

Om du företar dig akrobatiska övningar och häver dig ned innanför akterspegeln kan du skruva loss givaren förutsatt att  motorinstallatören tog upp en utfasning på akterspegelns insida för detta...

Vatten skall då inte komma in i båten, det sitter en packbox där också.

Så kan du då vrida givarens medbringare (=den svarta knoppen) 180 grader "fel" och se om det hjälper. Bra om man är två, en som vrider på givaren och en som kollar instrumentet. Jag var ensam och det tog på krafterna, blev både sitt-ups, spring och annat som kanske gynnade både lumbagon och konditionen...

 

Annars ansluter du en ohm-meter enligt mina anvisningar (färgerna på kablarna) i ovan, och kör drevlyften upp och ned för att se om du får några värden. För att utesluta kablaget kan du ju ansluta ohm-metern både vid givaren och sedan framme vid instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Gorg_Ohm=)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av den utmärkta informationen från @Georg_Ohm så har jag lyckats få fram att min givare är orsaken till problemet, jag har dock aldrig haft ett helt fungerande instrument tidigare utan den har sporadisk visat någon grön lysdiod när den behagat, nu lyser det dock endast rött hela tiden.

MEN att köpa ny givare och ny instrument för minst 5000:- känns inte som ett vettigt alternativ.

 

Så jag håller nu på att bygga en prototyp på ett eget instrument och givare, det ska bli med en transflective tft (gjord för solljus) display och en vattentät halleffekt givare eller som original en potentiometer har dock haft svårare att hitta en vattentät potentiometer.

 

Men nu till min fråga till er som har ett fungerande instrument, vad är det displayen anger är det grader på motorvinkeln som skall visas?  tänker att det då borde vara olika beroende på akterspegelns vinkel så jag blir inte klok.

Eller nu när man har möjlighet skall man försöka visa exakt hur mycket som är trimmat på något annat vis?

Så tar tacksamt emot feedback.

 

IMG_0206.jpeg

Redigerad av Hellyeah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket intressant projekt!

Det som instrumentet visar är bara siffror, vill minnas att det är -5 till 5 och sedan ut till 24 i Beach-läget. Kan hända jag minns litet fel. Men det är ”fixnummer” inga grader liksom bara en siffra som indikering. Sedan gröna och röda lysdioder som indikerar om båtens för är uppåt eller nedåt... ja jag har i ärlighetens namn inte läst bruksanvisningen. Jag intresserar mig bara för hur mycket jag tiltat inåt eller utåt. Som jag skrev i tidigare inlägg lade jag ned mycket möda på att få instrumentet att visa 0 när kavitationsplattan var parallell med båtens botten. Och nu när jag kör i omkring 17 knop på lugna vatten går båten som bäst på -3. Det brukar bli 17,6 knop med det trimmet vid 3100 rpm, det kan skilja 0,8 knop om man experimenterar med detta, men svårt att veta exakt då mina zipwake kompenserar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som fick mig att fundera på om det var grader var följande text jag hittat

Citat

The trim instrument is always deliverd together with Duoprop drives. It is set to a trim limit of 6° and the switch is sealed

då är frågan är det ±6° från 0° eller från max ned trim, då man enligt manual skall ha den i lägsta läget när man kalibrerar. 

 

Vill ju inte bygga så den trimmar för mycket och drevet går sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Hellyeah:

Det som fick mig att fundera på om det var grader var följande text jag hittat

då är frågan är det ±6° från 0° eller från max ned trim, då man enligt manual skall ha den i lägsta läget när man kalibrerar. 

 

Vill ju inte bygga så den trimmar för mycket och drevet går sönder...

Jag vet inte. Men det är ingen risk att du kör sönder hydraulpumpen, då instrumentet eller givaren inte påverkar den. Den pumpar till sina nödlägen sedan blir det stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumentet/givaren håller också koll på när beachläget kommer. Då behöver två knappar tryckas in för o höja drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Landgren123:

Tror mitt har trimläge -5 till 5. Beachläge 5 till 4x.

Ja så är det nog hos mig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för informationen.

Då bör jag kunna anta att sträckan jag kan trimma från horisontellt läge på motorn och tills den trimmat max nedåt (0 till -5) skall vara samma sträcka som jag skall kunna trimma tills beach läge aktiveras (0 - +5)

 

Dags att börja programmera lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har glapp i kontakten (som finns ovan i tråden, P/NO. 873531) till trimningen av drevet. Har försökt att få isär den utan att lyckas, någon som vet ifall man behöver något specialverktyg för att få isär den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev nimme82:

Hej,

 

Jag har glapp i kontakten (som finns ovan i tråden, P/NO. 873531) till trimningen av drevet. Har försökt att få isär den utan att lyckas, någon som vet ifall man behöver något specialverktyg för att få isär den? 

Hej!

Vicka halvorna fram och tillbaka samtidigt som du drar isär dem, det sitter i O-ring inuti som gör att det går trögt.

Minns inte exakt, men det kan vara en liten spärrhake också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...