Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mad-Jim

Rykande Volvo Penta 2003t

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta 2003t, från 1989. Den är färskvattenkyld med värmeväxlare.

den ryker lite, vit rök och man kan ana lite grått inslag i röken.  Dock inte jättemycket, men som man reagerar på den. Häller nystartat motor och även när den gått en lång stund. 

Frågan är om det är spridarna som skall in på service eller om det kan komma frön avgasknät.

inget av de två är servat så länge jag haft båten .(6 år) och vet ingen om förre ägaren servat de delarna. 

Några tips och idéer ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ofta behöver du fylla på motorolja?

Dito glykolvatten?

 

Förra året fick jag lite vit rök i avgaserna med varm motor, behövde inte fylla på olja eller vatten.

Köpte IR termometer för att kolla motordelarnas temp som var okay.

Visade sig att det satt impellerbitar inlopp värmeväxlare och avgaskrökens vattenkanaler var tilltäppta.

Fixat detta under vårarbetet, ingen  vattenånga i avgaserna i år.

 

Om det ryker både för kall och varm motor är det troligen inte brist på kylvattenflödet.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Några tänkbara orsaker

insprutare, sen timing ( insprutning)

låg kompression

 

 

Citat
Citat

White Smoke is caused by raw, un-burnt fuel passing into the exhaust stream. Common causes include:

· Incorrect fuel injection timing

· Defective fuel injectors

· Low cylinder compression

Low cylinder compression may be caused by leaking valves, sticking piston rings, ring wear, cylinder wear, or cylinder glaze. When white smoke occurs at cold start and then disappears as the engine warms up, the most common causes are fouling deposits around piston rings and/or cylinder glazing. Continuous evidence of white smoke indicates a mechanical defect, or incorrect fuel timing.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byter olja, filter, impeller varje år.

den ryker även när motorn är varm.

kanske skall kolla avgasknäts kylkanaler.

Är avgasknät något som man byter ibland, eller går det att rengöra och använda det gamla? Den drar inget kylvatten, och vad gällande oljan så kanske fyller på max 8 dl på hela säsongen. 

Vet inte om jag skall våga mig på att montera ner avgasknät mitt i sommarsäsongen eller om jag skall vänta till hösten.

Redigerad av Mad-Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en översyn av spridarspetsar samt turbo i första hand, inte direkt ovanligt med kärvande och eller läckande turbo på den motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...