Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Popupgbg

Skiljerelä - Vad innebär ampere-talet

Rekommendera Poster

Igår kväll när jag hjälpte en kompis och läste på hans skiljerelä från Volvo Penta som är specificerat med 70Ah slog det mig, vad innebär det?

Kommer laddningen från generatorn som är på 160Ah begränsas till 70 eller vad innebär detta i sammanhanget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ah är energimängd/kapacitet (förutsätter att spänningen är angiven). Möjligen kan man tänka sig att nåt i skiljerelät är dimensionerat för den maxbelastning som går att uppnå med blysyrabatterier upp till 70 Ah kapacitet. Men är det inte 70 A det står, snarare?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Ah är energimängd/kapacitet (förutsätter att spänningen är angiven). Möjligen kan man tänka sig att nåt i skiljerelät är dimensionerat för den maxbelastning som går att uppnå med blysyrabatterier upp till 70 Ah kapacitet. Men är det inte 70 A det står, snarare?

 

Det kan mycket väl vara så att det stod 70A. Att det är en begränsning är jag på det klara med men vad exakt innebär det, vad är det som begränsas till 70A laddning, förbrukning....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det handlar om att den aktivt begränsar, utan att komponenter i den är dimensionerade för maximalt 70 A. Vid högre belastning kan komponenter överhettas eller gå sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Tror inte att det handlar om att den aktivt begränsar, utan att komponenter i den är dimensionerade för maximalt 70 A. Vid högre belastning kan komponenter överhettas eller gå sönder.

 

OK...nu är vi där igen. Tack för ditt engagemang men jag söker fakta och inte vetskap om vad någon tror att det innebär så jag är ganska säker på att du inte kommer kunna ge mig ett svar på min fråga. Jag tror jag får invänta bhemac eller Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att reläet är designat för att kunna bryta när strömmen över det, eller kanske genom det, är upp till 70 A.

Större ström kan så klart flyta igenom, men framför allt så kommer kontakterna att fara illa om man bryter med för hög ström.

Gnistbildning kan göra att kontakterna svetsas ihop.

 

Det finns så klart en begränsning i max ström som kan ledas igenom, beroende på spänningsfallet över kontakterna så blir det varmt, men den begränsningen är säkert högre än brytförmågan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Popupgbg:

OK...nu är vi där igen. Tack för ditt engagemang men jag söker fakta och inte vetskap om vad någon tror att det innebär så jag är ganska säker på att du inte kommer kunna ge mig ett svar på min fråga. Jag tror jag får invänta bhemac eller Georg_Ohm

Har svårt att det går att göra tydligare?.

Reläet stryper förmodligen inte strömmen utan klarar en ström på 70A.. plus lite säkerhetsmarginal.

Om du kör mycket större stöm genom den, ungefär som att köra för hög ström genom en för tunn kabel, blir komponenter förmodligen överheta och eller havererar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Popupgbg:

Jag tror jag får invänta bhemac eller Georg_Ohm

Haha, hur ska man kunna låta bli att svara? ;)

Precis som för alla relän är det max kontinuerlig ström, i detta fall strömmen till husbatteriet.

Kolla gärna med en tångampermeter hur stor strömmen är i verkligheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Producenter eller försäljare av elkomponenter har ofta bra förklarande faktasidor.
T.ex. ELFA:s pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Popupgbg:

OK...nu är vi där igen. Tack för ditt engagemang men jag söker fakta och inte vetskap om vad någon tror att det innebär så jag är ganska säker på att du inte kommer kunna ge mig ett svar på min fråga. 

 

Känns det svårt? 

 

Föreslår att du kontaktar tillverkaren. 

Kan gå över då... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Popupgbg:

 Jag tror jag får invänta bhemac eller Georg_Ohm

Va? vaddå?

På skiljerelät står det med största sannolikhet 70 A (ampere) på batteriet däremot kan kapaciteten vara angiven i amperetimmar...

Generatorn levererar kanske i bästa fall 160A, det är rätt mycket (stämmer det verkligen?)... om generation levererar denna ström i en timma har den i teorin presterat 160 Ah, som ett räkneexempel.

Men det gör den inte. Generatorn laddar en himla massa ström, i ampere, precis när motorn startats för att ersätta den strömmen som startmotorn förbrukade, allteftersom batteriet laddas på minskar strömmen från generatorn.

Som redan sagts, skaffa dig en tångamperemeter som kan mäta LIKSTRÖM, alla de billiga modellerna kan nämligen inte det. Jag köpte en gång fel, den kunde förutom att mäta lik- och växelspänning, samt motstånd bara mäta växelström, och då var den nästan värdelös ombord.

 

Vi kanske skall skapa en HOWTO, eller FAQ kanske skulle vi engagera "författaren", då flera likvärdiga elektriska funderingar ständigt är aktuella på forumet.

 

Men vi skall nog inte fråga "den norske elektrikern" Edvard Greig i "Picassos äventyr, då hade förvirringen blivit än mer total...

 

På bild nummer två ser du hur man mäter spänningen med en multimeter (inställd som voltmeter) samt strömmen med en tångamperemeter.

 

Bild tre är hemifrån mig, då jag testade mina då nyinköpta solcellspaneler, dom gav inte så mycket just då...

hqdefault.jpg

Mätrigg-554x480.jpg

DSC_0004_8_zpsoljypit1.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Popupgbg:

OK...nu är vi där igen. Tack för ditt engagemang men jag söker fakta och inte vetskap om vad någon tror att det innebär så jag är ganska säker på att du inte kommer kunna ge mig ett svar på min fråga. Jag tror jag får invänta bhemac eller Georg_Ohm

Om vi nu skall vara väldigt noggranna vill jag påstå att i samma strömkrets kommer generatorn att fungera dubbelt så länge som relät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du timmar, år eller nåt

annat, som enhet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om generatorn och relät är specade att klara, 70 resp 160 amperetimmar som TS skriver så borde de upphöra att fungera efter att denna energimängd har passerat. Vid samma ström kommer generatorn att fungera drygt dubbelt så länge, inte bara dubbelt som jag tidigare skrev. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Det där är ett rent antagande! Typ i bästa fall, om inte lager, kol e t c slits ut först... 

 

Dessutom var det skiljereläet som var märkt 70 A, inte generatorn. 

 

Min övertygelse är att ett relä som är märkt t ex 50 A, klarar att hantera ström av max den storleken. Har aldrig träffat på ett relä, som skulle bryta vid märkströmmen. Det gör däremot t ex automatsäkringar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Va? vaddå?

 

Det var menat som positivt, Ni brukar ha fakta baserade svar och inte svara i "tron" om något 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och vaddå? Du kan väl ändå inte mena, att relä och generator, typ släpper igenom en viss slatt ström (elektroner) per angiven tid, t ex en timme, så är de därefter förbrukade? 

 

En generator stämplad 160 A, har förmågan att konstant eller under kortare tid, avge den strömmen maximalt, så vida varvtalet och kylningen är tillräckliga. Kommer inte att kunna ge högre ström. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Hybro:

Min övertygelse är att ett relä som är märkt t ex 50 A, klarar att hantera ström av max den storleken. Har aldrig träffat på ett relä, som skulle bryta vid märkströmmen. Det gör däremot t ex automatsäkringar. 

Precis. Den angivna strömstyrkan är maximalt kontinuerlig ström som relät tål. Sen kan det ofta klara mycket mer, kortvarigt.

 

PS en automatsäkring bryter inte vid angiven ström utan alltid vid en betydligt högre ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooooh nej då... 

 

Kör ibland en cirkelsåg. 10 Ampere automatsäkring löser då ut. Inte alltid vid start, då startströmmen är kortvarig. 

Löser många gånger ut vid drift, vid strax över 10 A. Alltså kontinuerligt. 

 

Så denna säkring håller vad den lovar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Popupgbg:

Det var menat som positivt, Ni brukar ha fakta baserade svar och inte svara i "tron" om något 🙂

I mitt fall snarare av erfarenhet. Både i yrkeslivet som f.d fordonselektriker, tunga fordon, och spårgående fordon (på den tiden allt vara analogt), och hemma samt i diverse veteranbilar och modernare båtar har jag kopplat så många tokiga grejer så om hälften bara inte brunnit upp eller exploderat hade man varit tacksam...

Jag är en praktiker, teorierna bryr jag mig sällan om, jag brukar veta vad som fungerar praktiskt och försöker (nästan alltid) välja bort de krångligaste lösningarna.

 

Jag vet inte vad de senaste inläggen här är på väg??

 

Relä som har en märkström, exempelvis 70 A, har kontakter som garanterat tål just 70 A konstant, i detta fallet likström. Det kanske även tål 100 A för en kort stund, sedan kan det bli för varmt, eller snarare så blir det en ljusbåge när man sluter/bryter kretsen så att kontaktparen blir sönderbrända eller än värre, svetsas samman.

Relän har en manöverspole, en elektromagnet som manövrerar kontakterna, denna lilla spole drar en försumbar ström, vi pratar här om mA, milliampere.

Av diskussionen tycker jag mig förstå att det egentligen inte är ett skiljerelä som diskuteras, utan en laddningsfördelare, en så kallad "dubbeldiod", dubbel backventil för laddströmmen.

 

Det är väl änna bra att ha en kraftig generator, men man får inget gratis, ju mer ström generatorn genererar desto tyngre går den, och motorn som driver den kräver då mer bränsle.

Sedan är ju frågan om batteribanken kan ta emot strömmen från en överdimensionerad generator, det är nämligen inte självklart att en sådan förmår att ladda batterierna snabbare!

Elektroner förbrukas ju inte i ordets bemärkelse, dom cirkulerar, kommer alltid tillbaka.

Man kan ibland jämföra ström och spänning med tryck och flöde i en trädgårdsslang, men man kan inte tömma en förlängningssladd på elektroner genom att hålla den högt, som man gör med vattenslangar...😂

thCI822PEN.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det va la bra sammanfattat... 

 

 

 

Tryck typ spänning. 

Flöde liknas då med ström. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Hybro:

Så denna säkring håller vad den lovar. 

 

Nej den fungerar inte som den ska.

Här är karaktäristiken för en vanlig dvärgbrytare med C-karaktäristik.

"Med 1,45 ggr märkströmmen så kan den inte slå ifrån inom en timma".

 

Dvärgbrytare KARAKTERISTIK.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken diskussion detta blev 🙂

 

Om jag ska gå till ursprunget till denna fråga.....som undrats tidigare gällande generatorn så har Hyundai specificerat denna till till 150A (fel av mig tidigare). Som jag tolkat de olika inläggen så kommer alltså laddningen av förbrukningsbatteriet begränsas till 70A i och med att skiljerelät är specificerat till det om man nu ska se batteriet som en last. När jag tänker tillbaka så har jag nog faktiskt aldrig sett i den NASA BM-2 som är kopplad till förbrukningen att den laddar med mer än 68A. Med tanke på den kabeldiameter som går mellan detta relä med 1st In och 2st ut så är det kanske bra, gissar att kabeln har en diameter på 6-8mm2. Servicebanken är byggd på 4st 190Ah AGM batterier (datacenter batterier). I och med att banken är på 760Ah så vill man ju inte ha något som begränsar laddningen under den tid man kör när man går från Ö till Ö då vi ligger mycket i naturhamnar. Efter alla engagerade inlägg här så känns det helt rätt att byta ut skiljerelät till ett med högre kapacitet och samtidigt gå upp i diameter på kablage.

 

Tack alla som engagerat sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, du fattade inte alls. Relät kan inte på något vis begränsa strömmen. 70A är helt enkelt den ström det tål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev sajjen:

Oj, du fattade inte alls. Relät kan inte på något vis begränsa strömmen. 70A är helt enkelt den ström det tål.

Och om det inte tål mer så kommer det att begränsa....ett trasigt relä skulle jag nog vilja säga är begränsande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stänga av och att begränsa är inte samma sak. Relät går dessutom troligtvis sönder genom att svetsa ihop sig självt, så att strömmen inte bryts alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Popupgbg:

Och om det inte tål mer så kommer det att begränsa....ett trasigt relä skulle jag nog vilja säga är begränsande...

Du får ingen aktiv begränsning av laddströmmen. Det mest sannolika om du överbelastar reläet är att kontakterna svetsas ihop eller blir förstörda.

 

Detta begränsar reläets fortsatta funktion, men det begränsar inte laddströmmen till 70 A.

 

De flesta elprylar är märkta med ström och/eller spänning. Den märkningen visar vilken ström och vilken spänning produkten tål eller förbrukar vid normal användning.

 

VIll man veta något om produktens funktion står det oftast i instruktionsboken.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt in en Sterling ProAltC AB12160, den ersätter skiljerelä och laddar husbatterierna optimalt. Kostar en slant men det glömmer man snabbt när man ser hur väl det fungerar. Den är dessutom framtidssäker, kan hantera LiFePO4.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Popupgbg:

Och om det inte tål mer så kommer det att begränsa....ett trasigt relä skulle jag nog vilja säga är begränsande...

Du har helt rätt!!
Om batterierna kan ta emot avsevärt mer än vad reläet tål under tillräckligt lång tid, så kommer det i bästa fall bli så att du laddar i och ur både förbrukarna och startbatteriet hela tiden.

annars kan det ju bränna sönder reläet så att du inte får nån laddning till förbrukarbanken.

Båda varianterna kan såklart vara begränsande på varsitt sätt.

Antingen att du inte kan starta båten om du tömt både förbrukare och start eller att du för nöja dej med ljummen bira eftersom förbrukarbanken inte blir uppladdad alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Det va la bra sammanfattat... 

 

 

 

Tryck typ spänning. 

Flöde liknas då med ström. 

 

 

 

 

 

 

Basal kunskap på "Duplo-nivå" det är där man börjar innan man kan passeran några nivåer till innan man når Legos technic-nivå.

I Duplo-världen är llt snällt och trevligt samt väldigt förenklat. Stora bitar för små händer.

 

Svenska missuppfattningsakademien har ju en hel del stolar lediga. Jag tror att det vore idé att ta det från början.... Men vem orkar det?

 

Generartorer, feta kablar, smarta regulatorer och laddningsdördelare i all ära, du får ändå inte in mer energi i dina batterier än vad som rymms i dem. En ölsejdel kan aldrig fyllas mer än upp till kanten, skummet har aldrig vållat någon berusning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...