Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

AIS i telefonen

Rekommendera Poster

Vilken är den bästa appen för AIS?

 

Den senaste diskussionen om detta som jag kunde söka fram var från 2014, och mycket hinner hända på fem år med teknik och appar.

 

AIS i telefonen är såklart bara ett hjälpmedel och inget att lita på, men har man varken radar eller riktig AIS men dock 3G/4G-täckning, när man plötsligt överraskas av dimma (vilket jag och säkert många andra varit med om), så är det ju bättre än ingenting.

 

Jag har läst här på forumet att de olika apparna och hemsidorna bygger på olika slags in-data eftersom de ju måste ta in AIS-info från nät av AIS-mottagare, och att apparna skiljer sig åt vad gäller vilka nät av mottagare de har tillgång till. Detta är antagligen den viktigaste faktorn att ta hänsyn till.

 

En annan faktor är om appen uppdateras kontinuerligt eller inte. Eniros AIS verkar uppdateras en gång var 20:e sekund, medan andra appar uppdateras löpande. Tar de in info oftare eller är det så att de räknar ut fartygens rörelser baserat på kurs och fart? Vad är det bästa alternativet här?
 

En tredje sak är användargränssnittet. Åsikter?

 

Så, vad tycker ni, vilken AIS-app är bäst? Och kanske mest viktigt, hur skiljer sig de olika apparna åt vad gäller datan som de får in?

 

Mvh,

 

A23

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har Marine Traffic och är nöjd med den. Vessel Finder brukar jag tipsa mina kompisar om eftersom  den är helt gratis. Men jag tror ingen uppdaterar var 20 sekund. Det gör inte min AIS i båten ens.  Jag har B transponder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att min Eniro-app faktiskt uppdaterar var 20e sekund, men vad som verkligen händer vet jag inte...

 

I övrigt är jag ingen AIS användare av stora mått, kör bara solsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är både nyttigt och roligt att kolla på AIS. Funkar bra på solseglingar också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte räknat med en app-AIS som en säkerhetsdetalj. Själv använder jag AIS i eniros app ofta för att jag tycker det är kul att se vad för fartyg och båtar som finns runt mig. Ser jag en segelskuta på avstånd får jag snabbt reda på namnet, t ex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag håller med, inget att räkna med. Kommer dimman så får man försöka hitta en skyddad plats och använda ljudsignaler. Men det skadar ju inte att någon på båten håller koll på appen samtidigt. Man kan såklart aldrig lita på att läget är lugnt bara för att inget fartyg är på ingång enligt appen, men OM en Finlandsfärja är på ingång och man får reda på det så kanske man ändå uppskattar informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju kunna tänkas att man ser ett större fartyg på AIS:en och kontaktar dem över radion och ber dem hjälpa till med att verifiera det som syns i appen. Dvs, att inget mer syns för det större fartyget än som syns i appen. Man kan inte få mer än ett nej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken som är bäst beror lite på var man är. Hos mig fungerar Vesselfinder bättre än Marinetraffic.

Ibland kan jag se min egen båt i hamnen och sen är den borta några dagar.

Kul grej men inte alltid pålitlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Det är både nyttigt och roligt att kolla på AIS. Funkar bra på solseglingar också. 

 

Absolut, menade bara att jag inte förkovrat mig i ämnet, och att det räcker med Eniros app för just detta solseglings-kul att se vem som kommer-läge :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...