Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AMT175BR

Bränslefilter

Rekommendera Poster

Kan bränslefiltret som är helt nytt, täppa igen med vatten så motorn inte orkar på tomgång? Suzuki 70 hk -16 200 tim alltid servad varje år. 

Har tömt filtret i en glasburk och finns inte en droppe vatten i. Eller stannar vattnet kvar i filtret? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett typ vanligt pappersfilter, så har jag då aldrig varit med om att vattnet skulle ha stannat kvar och täppt till det. Utan då har du nog problemet någon annan stans. Kom felet plötsligt eller krypande. Om den gick bra förra året, men inte nu efter vintern, skulle jag tippa på bränsleutfällningar i förgasaren, blir ett vitt pulver/smet av dagens bensin om den står för länge.

Då är det bara att ta isär och blåsa rent alla munstycken osv så fungerar den bra igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev perraiskogen:

Om det är ett typ vanligt pappersfilter, så har jag då aldrig varit med om att vattnet skulle ha stannat kvar och täppt till det. Utan då har du nog problemet någon annan stans. Kom felet plötsligt eller krypande. Om den gick bra förra året, men inte nu efter vintern, skulle jag tippa på bränsleutfällningar i förgasaren, blir ett vitt pulver/smet av dagens bensin om den står för länge.

Då är det bara att ta isär och blåsa rent alla munstycken osv så fungerar den bra igen.

 

Hej! 

Det kom plötsligt. Filtret är ett metallfilter typ standard man gängar på en hållare med slang in ut på. Man trodde att det kunde vara detta problemet, eftersom den stått en vinter. Men som sagt inte en droppe vatten i filtret. Har lämnat in båt och motor nu på morgonen och pratat med Suzuki mekanikern. Finns inga felkoder heller. Så det är ett sånt där jävligt fel 😞. Men han hade en teori om att det är en trycksensor som spökar. Det är insprutning på denna motorn. 

Är det någon som haft liknande problem med en Suzuki, så får ni gärna dela med er av vad ni gjorde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn bra i övrigt? Dör den tvärt som om tomgången saknas helt eller går den dåligt och dör sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mange249:

Går motorn bra i övrigt? Dör den tvärt som om tomgången saknas helt eller går den dåligt och dör sedan?

Går kanonfint i övrigt. Den startar direkt när den är kall. Kör man en runda på 10 min och sen går ner på tomgång så dör den och går inte starta. Höjer man upp gasen som sitter på reglaget så startar den, men går inte lägga i växel då. Och så fort man drar ner gasen så dör den. Dom ska börja med motorn på verkstaden imorgon, men har ni några tips, så tar jag emot dom 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...