Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Byta blandare på tvättfat gjort av Corian med för stort hål

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Den gamla blandaren med frisördusch har kall och varmvattenkran vilket kändes som lite 60-tal.

Var i båten och tog mått, ville få en kortare kran/handdusch så att strålen hamnar i avloppet och inte upp på kanten.

Detta att strålen hamnar för långt ut är mycket enkelt att åtgärda om våra varv läste i VVS katalogerna.

 

Nu läste jag Ital Nordic web sida för en kran mha mobilen och allt såg bra ut, beställde i lokal båtbutik.

Idag demonterade jag den gamla och satte ihop delarna och skulle bara skruva dit den....

Ital Nordic MOBIL websida visar fel mått, Ital Nordic websida i datorn visar 2 olika krandimensioner för en specifik kran.

www.barka.it visar rätt mått har jag lärt mig nu,
https://www.barka.it/en/faucets/456-md-6551.html

 

Besökt flera olika VVS avdelningar för att få tag på adapter dvs en kraftfull bricka/ring som är snygg att ha under den nya blandaren.

 

Vilka alternativ att fixa detta med för stort hål?

  • en rostfri skrovgenomföring med yttre gänga på 40 mm passar i befintlig hål i tvättstället, sedan kapas genomförings längd och kranen monteras ovanpå genomföringens vackra rostrfria fläns (145 kr)
  • Habo rostfri täckbricka 4265-1 med yttre diameter 52 mm skulle gå att borra upp för ny blandare ( 100 kr)
  • Täckbricka för kranhål 
  • West System Epoxi med filler 404 kan användas för att fylla igen befintligt hål (dia 40 mm) och sedan kan jag borra upp ett lite mindre hål med diameter 32 mm

High Density filler 404 kostar ca 200 kr
Testbeskrivning https://www.epoxyworks.com/index.php/bonding-to-corian-and-wilsonart-laminates/

  • Fler sätt?

 

Idealet hade varit att finna en adapterring i rostfritt men jag har inte funnit någon på nätet och inte heller i butiker.


Lutar åt epoxi

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

- - -

  • Fler sätt?

- - -

Är du riktigt händig så skaffar du en bit Corian i samma färg, passar in, limmar, slipar o polerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya kranen kommer att "täcka" det gamla hålet mha ringen som är på ovansidan av tvättstället så det behöver inte vara Corian material under "ringen".
Innan jag började leta lösningar till det här monteringsproblemet visste jag inte om att det går att limma/laga Corian, man lär sig något nytt varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

- - -
Innan jag började leta lösningar till det här monteringsproblemet visste jag inte om att det går att limma/laga Corian, man lär sig något nytt varje dag.

Det är så man gör när man monterar ett handfat i en bänkskiva eller sätter en kantlist på en skiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag lärt mig en sak till...

När jag fyllde hålet med Epoxismet gjorde jag på liknande sätt som med betong för att få bort luftbubblor, paddade lite med en tesked.

Drog av ytan några gånger med stålspackel och när det såg bra ut stängde jag toa dörren.

Kollade in resultatet igen, va f-n, nu hade det pöst upp.

Enda förklaringen är att tejpen på undersidan fjädrat/släppt och nu puttat upp epoxin.

Rör det inte nu, blir att lägga tid på slipning efter att ha kört hålsågen (32 mm).

Av erfarenhet blir man vis...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skyddstejpat i flera lager:

* gul tejp direkt på tvättstället

* lagt en tidning med ett hål över

Drog stålspackelspaden snyggt mot den gula skyddstejpen.

Lämnade toaletten nöjd med den släta ytan.

Kom tillbaka 30-60 minuter senare och då hade jag en vulkanformad yta.

West System epoxi med filler 404 lär inte expandera eller krympa,

enda förklaringen jag kan komma på är att jag paddat med tesked så att tejpen på undersidan av tvättstället buktat nedåt och sedan sakta återtagit sin raka form så det pöst över....

image.png.8b66f25cdfb296ebde0034b63ebe5ee4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för mkt epoxi på en gång kan bli för varmt och " börja koka" när det härdar, då kan det bli som på bilden. Bättre att fylla lite åt gången om man skall fylla ett stort hål. Ännu bättre kan vara att fylla hålet med en lagom stor bit av lämpligt distansmaterial därefter fylla med epoxy runt omkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjocklek 12 mm kändes som säker mtp värmen men jag inser att något gick fel, hade otur då jag tänkte...

(diameter 40 mm)

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir epoxi verkligen så varmt när det härdar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den kemiska reaktionen ger värme som bieffekt det visste jag men mitt troende var att använd mängd epoxi till cylindern var "safe" men jag köper "oksailor's" förklaring att det blev för tjockt.

Mängden epoxi var 12 tsk + filler 404.

 

Efter att ha slipat försiktigt med karosserifil och minifil så att den gula skyddstejpen kom i nivå med epoxin och hålsågning blev det dax för montering av ny ettgreppsblandare.

Gummipackningen under täckringen fick nu stöd av epoxi, ser bra ut med kortare handtag så att strålen kommer nästan på utloppet i tvättfatet:-)

 

Bredvid blandaren syns epoxicylindern från hålsågningen.

Frisörblandare och epoxicylinder från hålsågningen.JPG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat, tråkigt att det inte syns att man ansträngt sig.

--

När polyester härdar så blir det rejält varmt. Det är därför man kan plasta med polyester även när det är kallt. Kommer bara härdningen igång så kommer det att härda även i en kall omgivning.

Epoxi måste oftast ha 20°C för att härda och man måste ha lika varmt under större delen av härdningen så inte kan den avge någon speciell värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova att blanda en till två dl epoxi och häll i en burk.Jag gjorde så för att gjuta en epoxipuck 5 cm hög. Kommer garanterat att bli varmare än ni tror

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utdrag ur west produktbland ang epoxy

VARNING! Stora härdningsvolymer av epoxi kan bli tillräckligt varma för att antända brännbart material i omgivningen och utveckla farliga ångor. Placera kärl som innehåller epoxiblandning på en säker och väl

ventilerad plats på behörigt avstånd från personal och brännbart material. Kassera den härdade epoxin när den svalnat. Följ lokala bestämmelser när du gör dig av med härdad epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev oksailor:

 Kommer garanterat att bli varmare än ni tror

Så är det säkert om det handlar om större mängder men kanske inte TS lilla plupp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...