Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
animap

Bästa sätt att tömma vatten ur djupt motorrum

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har ett ganska djupt motorrum (ca 1 meter), så det är omöjligt att nå ner i botten. Under motorn står någon decimeter vatten som jag skulle vilja bli av med, länspumpen tar dock inte detta sista. Någon som har tips på hur man enklast/billigast suger upp detta? Kollade på borrmaskins-pumpar, men de får ju usla recensioner och verkar knappt funka alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Våtdammsugare

 

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Våtdammsugare

 

Hälsningar Ove

Jag tejpade fast våtdammsugarens slang på en båtshake, och fick ned den delvis under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtdammsugare är bäst men lite otymplig att släpa till båten. Näst bästa alternativ är oljesugen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Eld-:

Våtdammsugare är bäst men lite otymplig att släpa till båten. Näst bästa alternativ är oljesugen.

Varning!

Jag förstörde min elektriska oljesug på det viset, det kom in skräp i pumphuset och pajade detsamma.

Vacuummodellen kanske fungerar bättre.

 

Jag har också använt en tryckluftsdriven injektor (som medföljde verktygssatsen när jag köpte en kompressor) och den funkar ju också. Annars är den bra till att pumpa brandfarliga vätskor med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljesug är inte att rekommendera, då de (beroende på modell) snabbt kan förstöras av andra vätskor än just olja.

 

Jag har denna pump monterad på en träplatta med strömbrytare, säkring och några meter kabel med krokodilklämmor. Fungerar som "slaskpump" till allt från motorolja till att just rensa kölsvinet. Dessutom finns det reservkugghjul att köpa om de skulle slitas ut. Lite dyr kanske, men den jag har nu har hållit i över tio år, trots att den lånats ut för uppsugning av de mest konstiga vätskor:

https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/vatten-dieselpump-2000017741

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag har denna pump monterad på en träplatta med strömbrytare,

Bra ide!

Jag har en borrmaskinspump som jag använder på samma sätt, lite billigare.

Eftersom det antagligen lär komma vatten på samma ställe igen så är den enda riktiga lösningen på sikt en diafragma/membranpump.

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har också använt en tryckluftsdriven injektor

Eller ejektor om den inte jobbar mot mottryck. I kemi/fysiksalarna hette de typ vattensug när de satt på kranarna. Mycket användbara, kan drivas med luft eller vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Bra ide!

Jag har en borrmaskinspump som jag använder på samma sätt, lite billigare.

Eftersom det antagligen lär komma vatten på samma ställe igen så är den enda riktiga lösningen på sikt en diafragma/membranpump.

Eller ejektor om den inte jobbar mot mottryck. I kemi/fysiksalarna hette de typ vattensug när de satt på kranarna. Mycket användbara, kan drivas med luft eller vatten.

Ejektor, skall det vara, jag har en för skumvätska också... nånstans, är meningen att SSRS skall få den i gåva, när jag hittar den...

Men i alla fall så räcker det att göra ett litet hål i vinkel på en trädgårdsslang och i detta hål trycka in munstycket till blåspistolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många liter vatten är det som pumpen inte tar?
Hur ofta behöver du tömma så noggrant?


Själv har jag bara behövt tömma kölsvinet torrt 1 gång per år inför vintern.
Metod enligt bilden nedan.
Kanske totalt 3 liter rest-vatten i mitt fall, typ 6 lyft till närplacerad hink har räckt (med 3 applicerade trasor).
Bildkälla: Hopsaxat, dock öppningsbara buntband.

kölsvin.tork2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lindius:

Jag kör denna för allt från diesel, vatten, kylarvätska etc, har fungerat i 3 år iaf!

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-2000017049

 

Just den har jag också och det är ingen hejd på hur användbar den är, den klarade att få upp all dieseldjurgegga ur Eberspächerns bränsletank. Stor sugförmåga utan för mycket ansträngning och bra kvalitet. Stor rymd. Har inte provat att driva den med tryckluft men utgår ifrån att det då blir ett "jäkla" driv i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Oljesug är inte att rekommendera, då de (beroende på modell) snabbt kan förstöras av andra vätskor än just olja.

Om man har en elektrisk oljesug (varför har man det till en normal fritidsbåt?) så kanske man ska låta bli. De flesta lär dock ha en vacuumsug och med den är det problemfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ejektor, skall det vara, jag har en för skumvätska också... nånstans, är meningen att SSRS skall få den i gåva, när jag hittar den...

Men i alla fall så räcker det att göra ett litet hål i vinkel på en trädgårdsslang och i detta hål trycka in munstycket till blåspistolen.

Ejektorer är otroligt användbart. Någon gång ska jag sätta en på kylvattnet för att suga helt torrt i länsgropen.

--

[OT]

Det fanns alltid bärbara ejektorer för att få bort vatten i hytter vid brandsläckning. Det hade man inte 1942 när SS Normandie brann vid pir 88 i New York. Flodsprutorna väräkte på vatten tills hon kantrade. Befälhavaren ville öppna bottenventilerna så hon skulle ställa sig på botten några meter ner. Men den något korkade brandchefen sa nej. Han fick visst annat jobb senare.

Intressant båt fö med turbin-elektriskt maskineri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt många bra tips i denna tråd och man bugar och bockar till er alla! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara återrapportera i tråden att jag köpte en rekommenderad våtdammsugare på Jula och det funkade perfekt. Kölsvinet var snustorrt på några minuter och jag har dammsugaren kvar att göra diverse grovjobb på huset när det behövs. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev animap:

Vill bara återrapportera i tråden att jag köpte en rekommenderad våtdammsugare på Jula och det funkade perfekt. Kölsvinet var snustorrt på några minuter och jag har dammsugaren kvar att göra diverse grovjobb på huset när det behövs. Tack!

Funkar även bra för att "torrsuga" wc, vattenledningar, mm. Ainför vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barnblöjor har jag använt länge, funkar perfekt. Plus att jag en gång hjälpt en båtgranne i en naturhamn där barnets blöjor tagit slut. Jag har blöjor sa jag åt mamman, han är tre år sa hon då, det hade jag naturligtvis. Vi har allt på våra eskadrar utom helikopter.😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...