Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Tryckventilsproblem på varmvattenberedaren

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis införskaffat en båt och finner följande problem som jag behöver er hjälp att lösa.

 

1. Vattenpumpen pumpar upp systemet till 4 bar.

2. På beredaren sitter en tryckventil som skall öppna vid 6 bar.

3. Beredaren är ny.

 

Varje gång vatten pumpen stänger av sig (dvs systemet håller 4 bar) öppnar sig beredarventilen och släpper ut 3 skvättar vatten.

Förra ägaren har bytt ventilen en gång redan då han misstänkte att det var den som var kass. Den andra, som sitter där nu, beter sig på samma sätt dock.

Det är en italiensk beredare (kommer inte ihåg namnet nu)

Vad göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu "tryckventilen" alltså säkerhetsventilen på vv-beredaren är bytt och högst sannolikt fungerar som den skall, kan det vara tryckströmbrytaren på pumpen som är ställd för högt. ja vissa modeller kan man justera, men dock inte alla, Det är väl så att Jabscos och Whales tryckvattenpumpar, pentrypumpar har dessa brytare som reservdel??? (ställer fråga till övriga forumdeltagare, då jag själv aldrig bytt, men vet att frågan varit uppe förr här).

Denna består i alla fall av ett membran, en fjäder och en mikrobrytare.

 

Hur vet du förresten vad du har förtryck i systemet? har du mätt?

Iofs spelar det kanske inte så stor roll då det ändå inte skall läcka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 bar låter högt, normalt kör man 2-3 bar.

Men säkerhetsventilen ska ändå inte öppna förrän trycket är ca 6 bar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hur vet du förresten vad du har förtryck i systemet? har du mätt?

Iofs spelar det kanske inte så stor roll då det ändå inte skall läcka!

OM systemet är väldigt stumt kan kanske vattnets rörelseenergi i ledningen omvandlas till statiskt tryck och då läcker säkerhetsventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Det är väl så att Jabscos och Whales tryckvattenpumpar, pentrypumpar har dessa brytare som reservdel??? (ställer fråga till övriga forumdeltagare, då jag själv aldrig bytt, men vet att frågan varit uppe förr här).

Denna består i alla fall av ett membran, en fjäder och en mikrobrytare.

- - -

Jag kan uttala mig om Jabsco. Jag har två olika ParMax med olika tryck (en färskvatten med lägre flöde o tryck o en sjövatten/spolpump med högre flöde o tryck). Brytarna till dessa båda pumpar ser likadana ut men har olika artikelnummer. Av artikelnumret kan tolkas som att en del siffror hänger samman med inställt tryck. Det finns en skruv på undersidan av brytaren som påverkar trycket. Det går med stor sannolikhet att justera trycket genom att skruva in/ut skruven men för att få rätt värde så lär det krävas ett fäste som ser ut som underdelen av pumpen och som kan trycksättas med manometer inkopplad. Det går nog även att sätta en manometer i vattensystemet o skruva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Los_capitanos:

- - -

Varje gång vatten pumpen stänger av sig (dvs systemet håller 4 bar) öppnar sig beredarventilen och släpper ut 3 skvättar vatten.

- - -

Vad göra?

 

Två alternativ

Alt 1: Försök få trycket i vattensystemet rätt inställt och säkerhetsventilen rätt inställd. Om säkerhetsventilen inte fungerar vid rätt tryck så är det väl ett garantifel...

 

Alt 2: Evakuera skvättarna så de inte rinner ur i båten. Evakuering kan behövas även om ventilen fungerar korrekt.

 

När vattnet i min beredare värms upp utan att jag tappar vatten så expanderar vattnet o övertrycksventilen släpper ut en skvätt. På min övertrycksventil sitter en anslutning o slang som dragits till en klen anslutning på vaskavloppet (sitter precis under vasken, väl över vattenytan). Småskvättarna rinner ut där o vidare ut i havet. Tillsammans med slanganslutningen vid beredaren sitter en ballofix som öppnas vid vinteravtappning o då töms både beredaren o dräneringsslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev bhemac:

4 bar låter högt, normalt kör man 2-3 bar.

Men säkerhetsventilen ska ändå inte öppna förrän trycket är ca 6 bar.

Mycket riktigt, vid en närmare titt tycks det vara 40 psi (ca 2,8 bar). Se bild nedan.

än mer märkligt att tryckventilen öppnar varje gång.

A0782F29-09DD-4DDC-AB5D-BB09C4F1F2CE.jpeg

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är en bild på tryckströmbrytaren till en ParMax 3.

Vet inte om den är justerbar (eller är den det? undersök stjärnskruven i mitten av plattan med flatstiftskontakterna!). Jag kollade på en gammal "NoName" pump som låg i källaren hemma, trasig, men där kunde man justera genom att flytta mikrobrytaren gent emot membranet med en justerskruv, dessvärre var det membranet trasigt också...

Det har talats om på detta form vid tidigare likartade frågeställningar, att det inte bara finns reservdelar i båttillbehörsbutiken, man kan också köpa andra sorters justerbara tryckströmbrytare i VVS-affären.

Att ha en utjämningstank (liten hydrofor) kopplad på pumpens utgång kanske hjälper?? ger i alla fall ett jämnare flöde i kranarna.

parmax3.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här är en bild på tryckströmbrytaren till en ParMax 3.

Vet inte om den är justerbar (eller är den det? undersök stjärnskruven i mitten av plattan med flatstiftskontakterna!).

- - -

Att ha en utjämningstank (liten hydrofor) kopplad på pumpens utgång kanske hjälper?? ger i alla fall ett jämnare flöde i kranarna.

parmax3.jpg

Jag fick byta kontakten förra året. Självklart så skruvade jag på den gamla/trasiga. Motståndet på "tryckplattan" på baksidan ändrades när jag skruvade (ut gav mindre motstånd o in gav större motstånd). Det var nog brända kontakter som gjorde att min pajade, så att laga var inte aktuellt. Man ska nog vara försiktig med skruvandet om man inte kan mäta resultatet av skruvandet.

 

Numera har jag tryckkärl så pumpen har lite trevligare driftcykler. Tidigare stod den o hackade rätt mycket vid litet vattenuttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla försök till att hitta en lösning men i grund och botten så tror jag att det måste vara ventilen som öppnar för tidigt. (Det tråkiga är bara att det är den andra ventilen som beter sig på samma sätt) Kan väl aldrig vara så att beredaren behöver göra sig av med tre skvättar vatten varje gång pumpen pumpat upp trycket. Får ta ett varv med Watski tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Los_capitanos:

i grund och botten så tror jag att det måste vara ventilen som öppnar för tidigt. 

Visst verkar det vara så. Skulle vara intressant att provtrycka den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur och var skulle en amatör; som jag, kunna provtrycka den. Jah har kvar den som satt där orginal....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Hur och var skulle en amatör; som jag, kunna provtrycka den. Jah har kvar den som satt där orginal....

Tex några rördelar och en fotpump till bildäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...