Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mundicott

Köpråd 100-150k

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har just köpt sommarställe och ska köpa min första motorbåt. Har växt upp med båtar så jag är inte helt rudis, men det var ett tag sen nu. 

 

Vi bor i innerskärgård och kommer mest åka runt där bland hyfsat skyddade kobbar och skär. Ser inte direkt att vi kommer sova i båten, ej heller använda den för transporter då vi kan köra upp till huset med bil. Mest utflykter/persontransporter och en del vattensport så småningom, när barnen blivit större. Övriga familjen har noll båtvana. 

 

Jag har tittat en del på bowriders under sex meter, t ex Bella 530 excel, och yamarin 5150. Verkar vara bra båtar som fyller vårt behov. Kanske att de blir lite korta? 

 

Alternativet är väl främst en något större styrpulpet? En vettig walkaround har jag knappast råd med, då jag inte kan lägga över 200k. Hittar helst något för runt 100k, men kan gå en bit till om jag hittar rätt båt. 

 

Eller ska man satsa på aluminium för ett minimalt underhåll? Då kan ju sonen (och jag) råka köra in i bryggan ett par gånger under läroprocessen utan att det gör så mycket. 

 

Är det någon som kan komma med vettig input vore jag mycket tacksam. Det ör ett roligt och svårt beslut tycker jag

 

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns ju en del båtar att kolla på i 5,5-6 meter ( Yamarin, Silver, Ryds) men jag skulle kolla efter en  med modell med 75-115hk. Mindre motor blir lätt trist med hela familjen ombord. Allt är ju en kompromiss men så stor båt som möjligt som ändå hanterbar i vattnet och på land :) 

 

Lycka till! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Det låter som ett klokt råd. Just nu är hetaste kandidaten en yamarin 5910 cc, med en 2-takts Yamaha på 115hk. Frågan är om barnen vill kunna gömma sig från blåsten ibland..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte behöver man vara jätterädd för äldreboende båtar om dom fått rätt kärlek över åren. 

 

En bekant köpte nyligen en Ockelbo DC 21 i toppskick. I mitt tycke en riktigt ball båt i din prisklass.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensport med en Ockelbo DC 21? HAHA vilket jäkla härke till båt. Sömnig bara av att titta in i den 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag skulle slå ett slag för:  Flipper: Flash/640 = matchoflippern, 535: HT/GT, Yamarin/Ryds/Bella 640 = Matchobellan, Örnvik. Om dessa kan vara av intresse? Eftersom dom är efterfrågade som moderna klassiker i dagen läge och mycket trevliga familjebåtar. Man får med andra ord mycket båt för pengarna som du angav med en 80-250 hk utombordare på dem.  (kanske inte 535HT eller GT).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat på några av dem, ja. Tack för tips. Ska kolla på en båt idag. Motorn är en Yamaha, 2-takt, 115hk, från 2001. Säljaren uppger endast 120 gångtimmar. Vad tror ni om det? Risk att den rostat sönder om den gått så lite? Vågar man köpa en motor från 2001?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den har ju ett par år på nacken men har den gått lite och välskött och priset rätt så är det inget fel att köpa äldre motorer. Fyrtaktare är tystare och bränslesnålare jämfört med en 2-taktare men äldre motorer är relativt lätta att underhålla och mindre stöldbegärlig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för din synpunkt!

 

Såg en film på youtube nyss där en kunnig människa visade vad man bör göra när man köper begagnad motor. Kompressionstest, tömma ut olja, plocka av propellern med mera. Låter ju bra, men det är knappast nåt jag har nerver att göra när man står där med säljaren. Finns det når enkelt men smart att göra? Provköra kanske helt enkelt?

Redigerad av Mundicott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår en Ryds 568 med en fyrtaktare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte Utter t55med en typ 4t från början av 2000. Cirka 100-150k Trevlig och rätt snygg båt

Redigerad av Swedross

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mundicott:

Tack för din synpunkt!

 

Såg en film på youtube nyss där en kunnig människa visade vad man bör göra när man köper begagnad motor. Kompressionstest, tömma ut olja, plocka av propellern med mera. Låter ju bra, men det är knappast nåt jag har nerver att göra när man står där med säljaren. Finns det når enkelt men smart att göra? Provköra kanske helt enkelt?

Du menar nypans motortips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Frankerat:

Den har ju ett par år på nacken men har den gått lite och välskött och priset rätt så är det inget fel att köpa äldre motorer. Fyrtaktare är tystare och bränslesnålare jämfört med en 2-taktare men äldre motorer är relativt lätta att underhålla och mindre stöldbegärlig. 

 

En nyare 2 taktare med dfi är många gånger bättre än 5-10 år äldre fyrtaktare, men det är ju klart den enda fördelen med 4T är att dom är tysta som i graven + ett evinnerligt ylande och sämre ax vilket  gör att man till slut slänger skiten i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, jag har 4-takt, aldrig funderat på att slänga den i sjön. Den är 12 år gammal. Jag förringar inte en modern 2-takt, en direktinsprutad. Kompis har en. Men faktum är att min vibrerar betydligt mindre, ryker mindre, går lugnare och tystare. I högre fart känns inte vibrationerna och ljudnivån jämnar ut sig. Men 2-takten är rappare i acceleration, så ska man dra vattenskidor är nog två-takten att föredra, kör man mest snabbare verkar det kvitta. Ska man köra långsamt vinner 4-takten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju verkligen både för- och nackdelar med både 4 och 2. Kanske är en gammal tvåtaktare från Yamaha hyfsat driftsäker? Jag hade gärna haft ljudnivån hos en 4-taktare.. men..

 

Nu har jag köpt en båt! Det blev Yamarinen jag nämnde ovan. Lite oklart med servicehistoriken vilket är en osäkerhetsfaktor, men få gångtimmar _uppger_ säljaren. I morgon ska jag köra ner den från Singö med mina lite ringrostigs navigeringskunskaper. Håll tummarna. 

 

Tack för alla synpunkter!

 

mvh

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

Du menar nypans motortips?

Ja, det kanske det var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Mm, jag har 4-takt, aldrig funderat på att slänga den i sjön. Den är 12 år gammal. Jag förringar inte en modern 2-takt, en direktinsprutad. Kompis har en. Men faktum är att min vibrerar betydligt mindre, ryker mindre, går lugnare och tystare. I högre fart känns inte vibrationerna och ljudnivån jämnar ut sig. Men 2-takten är rappare i acceleration, så ska man dra vattenskidor är nog två-takten att föredra, kör man mest snabbare verkar det kvitta. Ska man köra långsamt vinner 4-takten.

Mm:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...