Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
douakh

Byta generator

Rekommendera Poster

Hej allesammans,

min generator till VP D3 160 laddar inte.

Generatorn tycks ha lagt av. Jag har kollat alla kablar samt pustat upp kabelskorna.

Är nu inne på att byta generator. Har hittat en sida som heter startmotor.se och där finne en passande generator.

https://www.startmotor.se/item/280 066/Generator 14V 140A%2C eftermarknad premium./Generatorer/

Det är inte original men den ska passa min motor.

Nån som har erfarenhet av eftermarknadsprodukter?

Vad är konsekvensen om man installerar fel generator?

Är det svårt att byta generator?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handlat både en generator och nya lager till startmotorn av dem och fått seriöst bemötande, så dem handlar jag gärna av igen. Iofs bor jag rätt nära så det blir naturligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta generator klarar du själv om du har lite mekvana. Viktigast att du verkligen har strömmen avstängd i båten när du skruvar, och märker upp kablarna innan demontering så du inte har en chans att montera dom fel. Eftermarknadsgeneratorer från det företaget finns det inget att anmärka på. 

Du bör dock säkerställa om din gamla generator är tvåpolig eller ej, och att den nya är det också i såfall. Dvs om din gamla generator har jord i chassit eller om jorden är isolerad och du isåfall har en skild jordanslutning via en kabel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert jättebra.

Ett annat alternativ kan ju vara att lämna in din gamla generator till en bileketrisk firma för renovering, och se om det prismässigt är en god idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag lossar diverse kablar, (senast på en gräsklippare) brukar jag ta en bild med telefonen. Man tror att man ska minnas ändå, men icke!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotor.se är seriösa. Köper du en generator som ska ersätta bef så passar allt. Mycket enkelt att byta. Kolla med en bilelektrisk firma, det kan bli billigare om den går att fixa. Jag tyckte det var enklare att bara byta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Rubenjames:

Att byta generator klarar du själv om du har lite mekvana. Viktigast att du verkligen har strömmen avstängd i båten när du skruvar, och märker upp kablarna innan demontering så du inte har en chans att montera dom fel. Eftermarknadsgeneratorer från det företaget finns det inget att anmärka på. 

Du bör dock säkerställa om din gamla generator är tvåpolig eller ej, och att den nya är det också i såfall. Dvs om din gamla generator har jord i chassit eller om jorden är isolerad och du isåfall har en skild jordanslutning via en kabel.

 

 

Ja det är att se till att huvudbrytarna är avstängda. Jag tror jag kommer åt hyfsat för bytet. Ska åka till båten i morgon och ta bort den gamla generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på kan vara rotationsriktning. 

Medsols eller motsols från remskiveänden sett. 

 

Har med kylningen att göra. 

Vilket jag fick erfara för några år sedan när jag bytte till AGM-batterier. De har möjlighet till stor laddström under längre tid, när batterierna börjar laddfasen.

Då blev det varmt, när generatorns fläkthjul (inuti min generator) gick åt fel håll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Kommer nog inte vara något problem att byta den på egen hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska säkerställa att det är generatorn som är felaktig innan den byts ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pentax:

Jag tycker att man ska säkerställa att det är generatorn som är felaktig innan den byts ut.

Man kan ju alltid i första hand kolla att kontrollampan för laddningen är hel. 

Det är så att det skall flyta en liten ström gonom dess glödtråd vidare genom generatorns fältspole, som då ger ett magnetfält inne i generatorn, som är nödvändig för att laddningen skall kunna komma igång. Det kallas för förmagnetisering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var generatorn som var fel. Fick den utbytt i dag och nu laddar det som det ska.

Ska lämna in den gamla på Ringöns bilelektriska i Gbg och få den fixad och sedan kanske få den såld och på så sätt få ett par slantar tillbaka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev douakh:

Det var generatorn som var fel. Fick den utbytt i dag och nu laddar det som det ska.

Ska lämna in den gamla på Ringöns bilelektriska i Gbg och få den fixad och sedan kanske få den såld och på så sätt få ett par slantar tillbaka. 

Återkom gärna med vad det kostar att få den fixad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte av regulator och lite övrigt underhåll 1000: - inkl material. Kanontrevliga killar på Ringöns bilelektriska. De fixa generatorn samma dag som jag lämna in den 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev douakh:

Byte av regulator och lite övrigt underhåll 1000: - inkl material. Kanontrevliga killar på Ringöns bilelektriska. De fixa generatorn samma dag som jag lämna in den 

Det låter överkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...